عمومی

با کودک پرحرف چه کنیم؟

با کودک پرحرف چه کنیم؟

کودکان معمولا از سن یکسالگی شروع به صحبت می‌کنند. پدر و مادر از شنیدن صحبت‌های کودکشان لذت می‌برند. اما گاهی اوقات صحبت کردن کودکان بیش از حد می‌شود و تا حدودی برای اطرافیان آزار دهنده می‌باشد. برای مثال شما در حال انجام کاری هستید و یک وروجک بدون توقف صحبت می‌کند و مانع تمرکز شما بر روی کارتان می‌شود. تصور کنید که بسیار خسته هستید و اما صحبت کردن کودکتان مانع استراحت شما شده است.

با کودک پر حرف چه کنیم؟ پرحرفی کودکان نشانه چیست؟ به نظر شما چه کار کنیم بچه کمتر حرف بزنه؟ اگر شما یک کودک پر حرف دارید و به دنبال یک راه حل اساسی هستید، با ما همراه باشید. شما در گام اول باید تشخیص دهید، علت پرحرفی کودک شما چیست؟ سپس با توجه به علت، به دنبال یک راه حل مناسب باشید.

پرحرفی کودکان نشانه چیست؟

کنجکاوی: روانشناسان معتقدند گاهی اوقات پرحرفی کودکان نشانه کنجکاوی آنها است که متاسفانه برخی از آنها مورد بی توجهی والدین قرار می‌گیرند.

جلب توجه: یکی دیگر از شایع‌ترین دلایل پرحرفی کودکان، نیاز به جلب توجه اطرافیان است. برای مثال اگر مادر مشغول صحبت با دیگران است و به کودک توجه نمی‌کند، در این هنگام کودک با صحبت کردن و پرسش‌های مختلف، تلاش می‌کند تا توجه مادر را به خود جلب کند.

با کودک پرحرف چه کنیم

حرف زدن با خود: شاید تجربه کرده‌اید که بچه‌ها در هنگامی که به تنهایی بازی می‌کنند، با خود صحبت می‌کنند. در واقع بچه‌ها در سنین پایین، هرچه را که در ذهنشان می‌گذرد به زبان می‌آورند یا به اصطلاح بلند بلند فکر می‌کنند. بنابراین گاهی اوقات مخاطب پرحرفی کودکان، شما نیستید. حرف زدن کودک با خود جزیی از فرایند طبیعی رشد است.

پیشنهاد مطالعه  چه کار کنیم بچه از ما حساب ببرد؟

حسادت: گاهی اوقات پرحرفی کودکان نشانه حسادت است. در خانواده‌هایی که به تازگی فرزند جدیدی به دنیا آمده است، ممکن است کودکان بالای سه سال به دلیل حسادت به او زیاد صحبت کنند تا توجه والدین را به خود جذب نمایند.

ترس: یکی دیگر از دلایل پر حرفی کودکان، ممکن است ترس باشد. گاهی اوقات ممکن است فرزند شما به دلیل ترس از تنها ماندن در اتاق خواب، از شما بخواهند که در کنارش بمانید تا با شما صحبت کند.

الگو گرفتن از والدین: برخی اوقات کودکان با الگو گرفتن از والدین، پرحرفی می‌کنند. در چنین مواقعی باید ابتدا والدین عادت خود را اصلاح کنند تا فرزندان نیز تغییر کنند.

پرحرفی کودکان بیش فعال

گاهی اوقات ممکن است منشا پرحرفی کودک، بیماری روحی و روانی باشد. برای مثال کودکانی که حس اضطراب و هیجان دارند، برای تخلیه روانی خود، بیشتر صحبت می‌کنند. برخی از کودکان بیش فعال نیز علایمی چون انجام فعالیت‌های پر سر و صدا، صحبت کردن زیاد، پریدن وسط کلام دیگران و قطع کردن صحبت آنها دارند.

در واقع کودکان بیش فعال برای تخلیه انرژی اضافی خود و جلب توجه دیگران پرحرف می‌کنند. بری رفع این نوع پرحرفی باید مشکل بیش فعالی کودک درمان شود.

چیکار کنیم بچه کمتر حرف بزنه؟

  1. هرگز به کودک خود برچسب پرحرف نزنید

شما به عنوان والدین یک کودک، مسئول مراقبت از روحیه فرزندتان هستید. حتی اگر کودک شما بیش از حد صحبت می‌کند و شما به دنبال درمان او هستید، نباید در مقابل دیگران برچسب پرحرف به اوبزنید. این برچسب می‌تواند عزت نفس کودک شما را به شدت کاهش دهد. گاهی اوقات پرحرفی کودک نشانه هوش هیجانی بالای آن‌هاست. بنابراین صحبت کردن فرزندتان را تشویق کنید. توانایی فرزندتان را در به اشتراک گذاشتن احساساتش با دیگران را تشویق کنید.

  1. اختصاص زمان مناسب برای گوش دادن به صحبت‌های کودک
پیشنهاد مطالعه  رسم عیدی بردن برای عروس

یکی مادر روزانه دغدغه‌های بسیاری دارد که باید به هریک از آنها بپردازد. دغدغه‌های یک مادر شاغل که دوچندان خواهد شد. اما سعی کنید هر چقدر که مشغله دارید، زمانی از روز را اختصاص دهید که با کودک خود مشغول صحبت شوید. معمولا کودکانتی که احساسا کمبود توجه دارند، پرحرفی می‌کنند. در هنگام صحبت با کودکتان با او ارتباط چشمی برقرار کنید. تمام حواس خود را به کودک بدهید. اگر شما فرصت کافی برای فرزندان خود ایجاد کنید که برای ما صحبت کنند، شاهد کم حرف شدن آنها خواهیم بود.

  1. تعیین حد و مرز برای کودکان پرحرف

برای صحبت کردن فرزندتان حد و مرز تهیه کنید. به کودک خود بیاموزید که مسائل خصوصی خانواده را برای دیگران بازگو نکند. همچنین به او بگویید که در برخی از اماکن مانند کتابخانه نمی‌توان به ‌صورت مداوم صحبت کرد. برای این کار می‌توانید از یک علامت بین خودتان استفاده کنید تا در صورتی که فرزندتان در حضور دیگران درباره موضوع اشتباهی صحبت می‌کند، با علامت شما متوجه شود. به کودک پر حرف خود آموزش دهید که اگر می‌خواهد درباره موضوعی صحبت کند که مطمئن نیست گفتن آن صحیح است یا خیر، قبل از شروع به صحبت، با شما مشورت کند.

  1. آموزش کم حرف زدن به کودکان با ساکت‌بازی

شما می‌توانید مهارت ساکت ماندن و گوش دادن را به فرزندانتان آموزش دهید. این کار را می‌توانید به صورت بازی انجام دهید. در ساکت بازی دو نفر رو به روی هم می‌نشینند و به یکدیگر خیره می‌شوند. کسی که زودتر حرف بزند، بازنده است. در حین بازی کودک یاد می‌گیرد ساکت بماندد، صحبت کند و به دیگران گوش دهد. گاهی اوقات دلیل پرحرفی کودک استرس است. ساکت بازی باعث کاهش استرس کودک می‌شود و به کمتر صحبت کردن بچه‌ها کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه  علت زرد شدن بامبو

با کودک پرحرف چه کنیم

  1. پخش قصه‌های صوتی مناسب برای کودک پرحرف

کودکان پرحرف معمولا کمتر از دیگران توانایی و تحمل گوش کردن به صحبت‌های دیگران را دارند؛ زیرا آنها فرصتی برای گوش کردن ندارند. پخش قصه‌های صوتی زیبا و خوش صدا موجب می‌شود که مهارت گوش کردن فرزندتان تقویت شود.

  1. ایجاد سرگرمی برای کودک پر حرف

کودکان  معمولا انرژی بالایی دارند. گاهی اوقات علت پرحرفی کودکان، عدم تخلیه انرژی آنهاست. بنابراین اگر شما این سوال را دارید که با کودک پرحرف چه کنیم؟ باید بگوییم سعی کنید با ایجاد سرگرمی‌های مناسب آنها را به سکوت و آرامش دعوت کنید. برای او موسیقی ملایم پخش کنید و یا کتاب بخوانید. همچنین می‌توانید کودک را در کلاس‌های ورزشی یا فکری ثبت نام کنید تا در آنجا انرژی خود را کاملا تخلیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا