عمومی

علت زرد شدن بامبو

علت زرد شدن بامبو

بامبو یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی است که نگهداری از آن بسیار راحت است. اما یکی از مشکلات اصلی که در نگهداری از این گیاه ممکن است با آن مواجه شوید، زرد شدن بامبو در قسمت‌های مختلف گیاه از جمله ساقه و برگ است. اما علت زرد شدن بامبو چیست؟ به طور کلی این گیاه در برابر شرایط محیطی نامناسب، واکنش خود را به صورت زرد شدن قسمت‌های مختلف نشان می دهد.

اما زرد برگ یا ساقه در قسمت‌های مختلف گیاه هر یک دارای علت‌های متفاوتی است. بنابراین شما برای نگهداری گل بامبو، باید علت زرد شدن آن را بدانید. در ادامه با علت زرد شدن ساقه بامبو از وسط، زرد شدن بامبو از بالا و قسمت انتهایی گیاه را ذکر کرده‌ایم. همچنین با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعاتی درباره دلایل زرد شدن برگ بامبو و درمان آن کسب کنید.

زرد شدن ساقه بامبو از وسط

برخی از افرادی که گل بامبو نگهداری می‌کنند ممکن است شاهد زرد شدن ساقه بامبو از وسط شوند. اما علت آن چیست؟ همان گونه که می‌دانید برای نگهداری بامبو در آب، کودهی و تامین مواد مغذی گیاه بسیار اهمیت دارد. زیرا آب به تنهایی قادر به تامین نیاز بامبو نیست. هر گیاهی به مقدار معینی از مواد مغذی نیاز دارد. اما اگر ناخواسته مقدار کود بیش از اندازه به آب اضافه کنید، ممکن است بامبو شما دچار عارضه‌ی سوختگی شود. بنابراین یکی از علت‌های زرد شدن ساقه بامبو از وسط، استفاده بیش از حد از کود می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه  مدل موی کوتاه برای صورت گرد و تپل

در صورتی که متوجه شدید که کود اضافی به گیاه داده‌اید، سریعا آب گلدان را تعویض نمایید تا از سوختگی بیشتر آن جلوگیری کنید. از آب سبک و تصفیه شده استفاده کنید. تا مدتی به گیاه کود ندهید و اجازه دهید تا خود را بازسازی کند.

زرد شدن ساقه بامبو از وسط

زرد شدن ساقه بامبو از بالا

زرد شدن ساقه بامبو در قسمت‌های مختلف آن، ممکن است دلایلی متفاوتی داشته باشد. در صورتی که زرد شدن ساقه بامبو از بالا باشد، احتمالا علت آن عدم توانایی ریشه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بامبو است. در واقع قسمت بالای ساقه بامبو، به علت عدم دریافت مواد مغذی ضعیف و زرد می‌شوند. برای رفع این مشکل حتما مقداری کود به خاک یا آب اضافه کنید. البته حتما ریشه را بررسی کنید تا مطمئن شوید گیاه به قارچ مبتلا نشده است.

یکی دیگر از علت‌های زرد شدن ساقه بامبو و پوسیدگی آن، کم آبی و قارچ است. برای اطمینان از سلامت ریشه آن را بررسی کنید. اگر قسمت انتهایی بامبو شروع به زرد شدن کرده و حالت لهیده دارند، نشان دهنده قارچی شدن گیاه است. در این حالت آوندهای بامبو در قسمت انتهایی از بین می‌رود و در نتیجه آب کافی به گیاه نمی‌رسد. در چنین شرایطی ممکن است گیاه از بین برود. برای جلوگیری از خشک شدن بامبو باید تمام قسمت‌های انتهایی گیاه را که زرد و له شده‌اند، با قیچی جدا کنید. در واقع باید گیاه را از جایی که آوندها سالم و سفید رنگ هستند، نگهدارید. سپس آن را در آب مناسب بگذارید و چند قطره قارچ کش به آب آن اضافه کنید تا کاملا ضدعفونی شود.

پیشنهاد مطالعه  کاشت سبزه عید فوری در زمان کوتاه

علت زرد شدن برگ بامبو

یکی از قسمت‌های گیاه بامبو که ممکن است به دلایلی تغییر رنگ دهد، برگ‌های آن است. اگر پس از تغییر رنگ برگ‌ها، شروع به ریزش کنند، مشکل پیچیده‌تر خواهد شد. زیرا این گیاه به طور کلی برگ کمی دارد و ریزش برگ‌ها باعث از دست رفتن جلوه آن خواهد شد.

اگر برگ‌ها از قسمت‌های پایین ساقه و در واقع برگ‌های قدیمی زرد شوند، تا حدودی این یکی فرایند طبیعی است. زیرا به مرور زمان برگ‌های قدیمی می‌ریزند و برگ جدید رشد می‌کند. البته توجه داشته باشید در این مواقع باید ریشه گیاه را بررسی کنید. اگر ریشه گیاه نیز در حال خراب شدن است، نشان دهنده این است که علت زرد شدن برگ بامبو ابتلا به قارچ است.

اگر زرد شدن برگ بامبو در قسمت‌هایی بالایی است، نشان دهنده کمبود مواد مغذی در آب یا خاکی است که بامبو را در آن قرار دارد. در واقع ریشه قادر نیست مواد مغذی را به قسمت‌های بالایی ساقه و برگ‌های تازه برسانند. در نتیجه این قسمت‌ها ضعیف می‌شوند و با تغییر رنگ واکنش نشان می‌دهند. برای حل این مشکل باید از کود مناسب در آب یا خاک استفاده کرد.

می‌دانید که بهترین روش برای نگهداری بامبو، قرار دادن آن در آب است. اما توجه داشته باشید که هر آبی برای این کار مناسب نیست. گاهی اوقات علت زرد شدن برگ بامبو، استفاده از آب نامناسب چون آب حاوی کلر، آب تصفیه نشده و دارای ترکیبات سنگین است.

علت زرد شدن برگ بامبو

علت زرد شدن نوک برگ بامبو

اگر نوک برگ‌های بامبو زرد شده، سپس خشک می شود و می سوزد، ممکن است دلیل آن نور مستقیم خورشید باشد. اغلب اوقات علت زرد شدن نوک برگ بامبو، آفتاب سوختگی است. اگر این گیاه به طور مستقیم در برابر نور خورشید قرار گیرد، برگ‌ها تغییر رنگ داده و می‌سوزند.

پیشنهاد مطالعه  چرا سیرترشی سبز می شود

البته فراموش نکنید در صورت مشاهده تغییر رنگ برگ‌ها، به ریشه گیاه توجه کنید. اگر ریشه گیاه نیز آسیب دیده باشد، نشان دهنده این است که گیاه قارچی شده است. حال که علت زرد شدن نوک برگ بامبو مشخص شد باید به فکر درمان بود. برای درمان زرد شدن نوک برگ بامبو، گیاه را در جای مناسب و به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. آب گلدان را با آب تمیز عوض کنید. مقداری کود مناسب به گیاه اضافه کنید.

علت زرد شدن نوک برگ بامبو

درمان زرد شدن برگ بامبو

اگر شما گل بامبو نگهداری می‌کنید و برگ‌های آن زرد شده است باید هر چه زودتر به فکر درمان آن باشید تا گیاه شما از بین نرود. اگر گیاه شما در خاک قرار دارد، مواد مغذی مناسب به خاک اضافه کنید تا بامبو تقویت شود. یکی از مناسب‌ترین کودها کود ام پی کی مخصوص بامبو است. اگر با وجود افزودن کود مشکل حل نشد، خاک گلدان را تعویض کنید.

اولین اقدام برای درمان زرد شدن برگ بامبو در آب، تعویض آب گلدان است. بهتر است از آب سبک و استریلیزه شده برای نگهداری این گیاه استفاده کنید. اما در صورتی که می‌خواهید از آب لوله کشی استفاده کنید، حداقل چند دقیقه منتظر بمانید تا کلر آن از بین برود. یکی روش کارآمد دیگر برای اطمینان از مناسب بودن آب، استفاده از آب جوشیده سرد شده است. اگر متوجه شده‌اید که گیاه شما قارچی شده است، باید در کنار تعویض آب گلدان، ریشه را خشک کنید و سپس ضد عفونی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا