عمومی

نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

گل ارکیده یکی از زیباترین و محبوبترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه دارای 28000 گونه مختلف است و گل‌های آن در رنگهای مختلف سفید، صورتی، ترکیبی از صورتی و سفید، ارغوانی، ارغوانی رگدار، زرد، آبی و … موجود است. اما همه گونه‌های ارکیده دارای یک شاخه بلند و قوس دار هستند که با شکوفه‌های زیبا و خوشرنگ پوشانیده شده است. این گل‌های زیبا و خاص ماندگاری بالایی دارد و حدود 3 الی 6 ماه باقی می‌ماند.

نگهداری گل ارکیده در آپارتمان بسیار ساده است، زیرا این گیاه با وجود نور کم و آب دهی کم نیز گلدهی خواهد داشت. اگر شما تصمیم به خرید گل ارکیده دارید، باید بدانید چگونه گل ارکیده را نگهداری کنید. دمای محیط، میزان نور، آب دهی، نوع خاک و کود به کار رفته برای تقویت خاک از عوامل موثر بر طراوت و شادابی گل ارکیده می‌باشد. در واقع برای نگهداری گل ارکیده در آپارتمان باید بررسی کنید که آیا محیط مورد نظر شما برای پرورش این گیاه مناسب است یا خیر؟

نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

نور مناسب برای نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

همان گونه که در بالا ذکر شد، گل ارکیده دارای انواع مختلفی می‌باشد. انواع متفاوت ارکیده در میزان نیاز به دریافت نور خورشید تفاوت دارند. در ایران گل ارکیده فالانوپسیس نسبت به ارقام دیگر رایج‌تر است. نیاز نوری این گونه از گل ارکیده بسیار کم است. در واقع به دلیل اینکه این گل در گلخانه‌هایی با سقف شیشه ای سفید پرورش می‌یابند، به نور کم عادت می‌کنند. گل‌های ارکیده نور غیر مستقیم متوسط تا زیاد را ترجیح می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه  آیا هر سال باید پوشال کولر عوض شود؟

نور مناسب برای نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

بهترین دما برای نگهداری گل ارکیده

برای نگهداری گل ارکیده در آپارتمان باید دمای محیط معتدل باشد. این گیاه باید در دمای 12 الی 28 درجه سانتیگراد نگهداری شود. توجه داشته باشید که سرمای زیاد، دمای بالا و گرمای مستقیم برای این گیاه مضر است. در صورتی که دمای هوا در زمستان، پایین‌تر از میزان ذکر شده باشد، غنچه‌های ارکیده سیاه خواهند شد. همچنین گرما زیاد نیز باعث کند شدن رشد گیاه می‌شود. اما هوای معتدل پاییز گلدهی ارکیده را افزایش می‌دهد.

بهتر است گل‌ ارکیده در محلی نگهداری گردد که جریان هوای متوسطی در آن وجود داشته باشد. برای مثال دارای پنجره یا دستگاه تهویه هوا باشد. اما از نگهداری گل ارکیده را در مقابل باد کولر و دستگاه تهویه هوا خودداری کنید. همچنین توجه داشته باشید که این گیاه را در نزدیکی بخاری، شوفاژ و یا دریچه‌های گرمایشی هوا قرار ندهید.

چگونه گل ارکیده را آبیاری کنیم؟

گل ارکیده به آبیاری بسیار کمی نیاز دارد. آبیاری بیش از حد باعث از بین رفتن ریشه این گیاه می‌شود. سرعت جذب آب ریشه‌های ارکیده بسیار بالا است. ریشه این گیاه در فاصله بین دو آبیاری باید کاملا خشک شود تا آبیاری بعدی صورت گیرد. در واقع برای تعیین زمان آبیاری این گیاه باید خاک را بررسی کنید. اگر خاک در سطح بالای گلدان به فاصله چند سانتیمتر خشک شده باشد، می‌توان آن را آبیاری عمیق کرد.

به طور متوسط می‌‎توان گفت در طول فصل تابستان، باید گل ارکیده را یکبار در هفته، آبیاری عمیق کرد. در فصل زمستان کافی است ماهی یک بار گلدان خود را آبیاری کنید. توجه داشته باشید در زمان آبیاری، روی گلها آب نریزید. البته توجه داشته باشید که کم بودن نیاز آبی گل ارکیده به این معنا نیست که به آب احتیاجی ندارد و از آن غافل شوید. زیرا بی آبی نیز باعث کاهش کیفیت گیاه و از بین رفتن آن خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه  فصل پیوند زدن درختان میوه

چگونه گل ارکیده را آبیاری کنیم؟

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گل ارکیده

یکی از نکات بسیار مهم در نگهداری گل ارکیده، میزان رطوبت هوا است. این گیاه باید در محیط مرطوب نگهداری شود. گل ارکیده در مناطق نزدیک به دریا که رطوبت هوا 40 الی 60 در صد است، رشد بسیار خوبی خواهد داشت. اما اگر محل زندگی شما در مناطق خشک است و میزان رطوبت هوا کمتر است، باید به طور روزانه گیاه را غبار پاشی نمایید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود. غبار پاشی به معنای اسپری آب ولرم و بدون املاح ( آب جوشیده‌ی سرد شده ) است.

استفاده از دستگاه بخور سرد برای تامین رطوبت مورد نیاز گل ارکیده نیز بسیار موثر است. همچنین می توان از سنگهای سبک معدنی همچون پرلیت و یا یا پوکه‌های معدنی درشت در خاک گلدان استفاده کرد. ریشه ارکیده به این مواد معدنی می‌چسبد و رطوبت لازم را دریافت می‌کند.

استفاده از جزیره نیز یکی از بهترین روش‌های تامین رطوبت مورد نیاز گیاه ارکیده است. گلدان را در یک زیر گلدانی قرار دهید که پر از آب و سنگریزه است. در واقع کف گلدان بر روی سنگ‌ها قرار دارد، اما ریشه گیاه نباید در تماس با آب و سنگریزه باشد. با بخار شدن آب موجود در زیر گلدانی، رطوبت از زهکش زیر گلدان به خاک نفوذ می‌کند. توجه داشته باشید در این روش اگر میزان آب بیش از اندازه باشد، رطوبت بیش‌ از حد لزوم وارد خاک می‌شود. در نتیجه ریشه‌ها می‌پوسند و از بین می‌روند.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گل ارکیده

چگونه از گل ارکیده نگهداری کنیم؟

در این مقاله، مطالعه کردیم که چگونه از گل ارکیده نگهداری کنیم؟ اما یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری گل ارکیده خاک و کود دهی آن است. گل ارکیده را نمی‌توان در خاک عادی کاشت. این گیاه باید در خاک مناسب که زهکشی بالایی دارد کاشته شود. همچنین بعد از اتمام گلدهی باید خاک گلدان را دوباره عوض نمایید. برای نگهداری گل ارکیده در آپارتمان می‌‌توان از دو نوع خاک استفاده کرد.

  • پوسته درخت (چیپس)
  • خزه درشت (ماس)
پیشنهاد مطالعه  چگونه به حرف دیگران اهمیت ندهیم

طبق نظر اغلب پرورش دهندگان ارکیده، پوسته درخت (چیپس) بهترین خاک برای پرورش این گیاه است. در صورتی که از پوسته درخت برای نگهداری گل ارکیده استفاده کرده‌اید، باید یک الی دو بار در سال خاک گلدان را عوض نمایید. زیرا که به علت خرد شدن بافت چوبی، به مرور خاصیت زهکشی خاک از بین می‌رود.

تعویض خاک ارکیده بسیار ساده است. کافی است گیاه را به آرامی و با دقت از گلدان بیرون بیاورید. ریشه‌های سیاه و پوسیده آن را با دقت قیچی کنید. خاک قبلی را از گلدان خالی کنید. ارکیده را دوباره در گلدان قرار داده و خاک جدید بریزید.

برای نگهداری گل ارکیده در آپارتمان کوددهی فراموش نگردد. زیرا خاک این گیاه مواد مغذی را تامین نمی‌کند. بنابراین این گیاه نیاز به کود و تقویت کننده دارد. برای تقویت این گیاه می‌توان از کودهایی با ترکیب ۱۴-۱۴-۱۴  استفاده کرد. اما در زمان گلدهی، می‌توان از کودهایی با میزان فسفر بیشتر مانند کود ۲۰-۳۰-۱۰ استفاده کرد. در ماههای سرد سال نباید به ارکیده کود داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا