عمومی

چه کار کنیم بچه از ما حساب ببرد؟

چگونه بچه را بترسانیم؟

شما هم ممکن است در اطرافیانتان بچه‌هایی را دیده باشید که از پدر و مادرشان حساب می‌برند یا به اصطلاح بعضی از افراد از پدر و مادر خود می‌ترسند و کاری که مورد پسند آنها نیست را انجام نمی‌دهند. در این موارد پدر و مادرهایی که فرزند نا آرام و حرف نشنو دارند، به این فکر می‌کنند که چگونه بچه را بترسانیم؟ چگونه بچه از ما حساب ببرد.

اما در واقع باید بگوییم ترسیدن بچه از پدر و مادر اصلا خوب نیست. هر بچه‌ای باید رابطه خوب و دوستانه‌ای با پدر و مادر خود داشته باشد. اگر کودک از پدر و مادر خود بترسد، در مواقع لزوم نمی تواند مشکلاتی را که برایش پیش آمده، با آنها مطرح کند، زیرا همواره ترس از سرزنش شدن توسط آنها را در ناخودآگاه خود دارد.

همچنین اگر بچه به دلیل ترسیدن از پدر و مادر کار اشتباه انجام ندهد، می‌تواند به این معنا باشد که در جاهایی که به دور از چشم پدر و مادرش است، عامل بازدارنده‌ای برای اشتباهات و خرابکاری نمی‌بیند. پس با خیال راحت می‌تواند در غیاب آنها، هر کاری کند. بنابراین به جای اینکه بگوییم چگونه بچه را بترسانیم؟ باید به دنبال تربیت صحیح فرزند خود باشید. به فرزندانتان کار صحیح و غلط را بیاموزید که با آگاهی کامل تصمیم بگیرد که کار درست را انجام دهید.

چگونه بچه را بترسانیم

چرا بچه از والدین خود حساب نمی برد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین امروزی این سوال است “چگونه بچه از ما حساب ببرد؟” در نسل امروز به علت رابطه دوستی بین بچه‌ها و والدین، بچه‌ها کمتر از والدین خود حساب می‌برند. آیا می‌دانید تفاوت بچه‌ای که از پدر و مادر خود حساب می‌برد با بچه‌ای که از پدر و مادر خود می‌ترسد چیست؟

پیشنهاد مطالعه  مدل موی کوتاه برای صورت گرد و تپل

هنگامی که پدر یا مادر از فرزند خود در خواستی دارند، بچه‌های مختلف ممکن است به دلایل متفاوت به درخواست او عمل کنند. برخی از بچه‌ها ممکن است به خوبی توجیه شده‌اند و با رضایت و کمال میل، درخواست مادر را انجام می‌دهند. برخی از بچه‌ها ممکن است برای دستیابی به پاداشی که پدر و مادر در نظر گرفته‌اند، بر خلاف میل خود به درخواست والدین عمل کنند. گاهی اوقات ممکن است بچه‌ها فقط از ترس تنبیه شدن کاری را که پدر و مادر گفته‌اند، انجام دهند. گاهی نیز می‌توان گفت بچه از والدین خود حساب می برد به همین دلیل درخواست آنها را به خوبی انجام می دهد.

در واقع حساب بردن فرزندان از والدین، یک اصطلاح عامیانه است. بچه‌ای که از والدین خود حساب می‌برد، تا هر سنی و تا آخرین لحظه ی زندگی پدر و مادر، دست به کارهایی که مورد پسند آنها نیست، نمی‌زنند. در واقع فرزند به دلیل اینکه احترام و ارزش برای والدین خود قائل است، نمی‌خواهد با انجام کار ناپسند جایگاه خود را در پیش پدر و مادر خراب کند. حساب بردن با ترسیدن بچه از پدر و مادر کاملا متفاوت است.

چگونه بچه را بترسانیم

چکار کنیم که فرزندم از ما حساب ببرد؟

حال که با اهمیت حساب بردن بچه‌ها از پدر و مادر آشنا شدیم و تفاوت آن با ترسیدن بچه‌ها را فهمیدیم می‌خواهیم به این سوال اغلب والدین جواب دهیم ” چکار کنیم که فرزندم از ما حساب ببرد؟” برای اینکه فرزندانی تربیت کنید که از شما حساب ببرد و حرف شنو باشد، به نکات زیر توجه کنید.

  • شما به عنوان والدین فرزندانتان باید به بزرگترها احترام بگذارید. شما در امور مختلف الگوی فرزندانتان هستید، آنها بیشتر از روی رفتار شما الگو می‌گیرند و نه از نصیحت‌هایتان. بنابراین ابتدا از خودتان شروع کنید تا فرزندانتان نیز بیاموزند.
  • احترامی که پدر و مادر در خانه و در مقابل بچه‌ها به یکدیگر دارند، در رفتار کودک بسیار اهمیت دارد. اگر شما در مقابل فرزندانتان حرمت یکدیگر را نگه ندارید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید بچه‌ها به شما احترام بگذارند.
  • اگر کودک شما کار اشتباهی انجام داد، هرگز نخندید. وقتی به اشتباه کودک بخندید در واقع به او مجوز تکرار این اشتباه و کارهای مشابه را داده‌اید. در مقابل اشتباهات کودکتان متناسب با سن او، ناراحتی خود را نشان دهید. برای مثال اگر کودک 4 ساله شما اشتباهی کرده است، کافی است به او اخم کنید. اما به بچه‌های بزرگتر در دوران مدرسه، باید تذکر بدهید.
  • با فرزند خود رابطه صمیمی داشته باشید. با او در مورد مسائل مختلف مانند خاطراتش، مشکلاتش و اتفاقات روزمره گفتگو کنید. در این صورت اگر فرزند شما مرتکب اشتباهی شد، با سکوت خود او را تنبیه کنید. در این صورت فرزند شما برای اینکه صمیمیت شما را دوباره به دست آورد، تلاش خواهد کرد. اما اگر گفتگوی شما تنها مختص زمان‌هایی است که فرزندتان کار اشتباهی کرده است و می‌خواهید او را نصیحت کنید و از او ایراد بگیرید، فرزندتان سکوت شما را ترجیح می‌دهد.
  • با وجود اینکه رابطه دوستانه بین فرزند و والدین عالی است، اما همواره باید احترام و حیا بین آنها باقی بماند. با فرزندان خود شوخی نا به جا نکنید.
  • اگر کودکتان کار اشتباهی کرده است، هرگز او را تنبیه بدنی نکنید. زیرا موجب شکسته شدن حریم می‌شود و فرزندتان رو در روی شما قرار می‌گیرد.
  • اگر کار اشتباهی انجام دادید، غرور را کنار بگذارید و معذرت خواهی کنید. با این کار علاوه بر افزایش احترام بینتان، به فرزندتان آموزش می‌دهید که به خاطر اشتباهاتش عذرخواهی کند.
  • در واقع می‌توان گفت در یک رابطه احترام باید دو طرفه باشد. اگر از فرزندتان انتظار احترام دارید باید به فرزنداتان و خواسته‌هایش احترام بگذارید.
پیشنهاد مطالعه  بهترين راه و وسيله تميز كردن سراميك خونه

با توجه به نکاتی که ذکر شد متوجه شدیم، حساب بردن بچه‌ها از پدر و مادر هیچ تقابلی با رابطه دوستانه پدر و مادر ندارد. در واقع والدین می‌توانند با وجود احترام و رابطه دوستانه‌ای که با فرزندشان دارند، به طور صحیح آنها را کنترل و هدایت کنند. بنابراین می‌توان گفت همه والدینی که دغدغه این را دارند که چگونه بچه از ما حساب ببرد؟ به دنبال محدود کردن بچه و امر و نهی اجباری او نیستند.

چگونبچه را بترسانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا