عمومی

رسم عیدی بردن برای عروس

عیدی بردن برای عروس

یکی از رسم‌های شیرین و زیبای بسیاری از شهرهای مختلف کشورمان، رسم عیدی بردن برای عروس است. معمولا رسم است که در دوران عقد، خانواده داماد برای عروس عیدی ببرند. همچنین در سال اول بعد از ازدواج نیز خانواده عروس برای تازه عروس و داماد عیدی خواهند برد. حال با نزدیک شدن عید، ممکن است برخی از خانواده‌ها به خصوص کسانی که در این زمینه تجربه‌ای ندارند، این سوال را داشته باشند که برای عیدی عروس چه چیزی ببرند؟

رسم عیدی بردن به عروس یک رسم قدیمی است که در اغلب شهرهای ایران، از دیرباز تاکنون رواج دارد. خانواده داماد با شور و شوق هدایایی را برای عروس تهیه می‌کنند. آنها را با سلیقه خود تزیین می‌کنند و به خانه عروس می‌برند. خانواده عروس نیز یک میهمانی باشکوه را ترتیب می‌دهند و از خانواده داماد استقبال می‌کنند. البته در اغلب شهرها رسم است که خانواده عروس هم برای داماد هدایایی را می‌خرند و متقابلا به او پیشکش می‌کنند.

اینکه چه هدایایی را برای عیدی بردن برای عروس انتخاب می‌کنید کاملا به بودجه و وضعیت مالی شما بستگی دارد. شما باید با توجه به بودجه خود، هدیه مناسب را انتخاب و خرید کنید.

رسم عیدی بردن برای عروس

هدایای مناسب برای عیدی بردن برای عروس

گل و شیرینی

معمولا گل و شیرینی پای ثابت در لیست هدایایی است که خانواده داماد در مناسبت‌های مختلف برای عروس می‌برند.

رسم عیدی بردن برای عروس

لباس به عنوان عیدی عروس

پیشنهاد مطالعه  نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

در رسم عیدی بردن برای عروس در تهران یا سایر شهرها، خرید لباس نو برای عید نوروز بسیار مهم است. داماد حداقل یک ست لباس که شامل مانتو، شلوار، شال، روسری و همچنین یک دست لباس خانگی برای عروس تهیه می‌کند. خانواده داماد لباس‌های خریداری شده را در کنار سایر هدایا درون باکس‌های زیبا قرار داده و به عروس هدیه می‌دهند. در برخی از مناطق ممکن است رسم باشد که خانواده داماد با سلیقه خود این لباس‌ها را خریداری کنند. اما امروزه در رسم عیدی بردن برای عروس در تهران و اغلب شهرها، عروس همراه داماد برای انتخاب و خرید لباس می‌رود تا وسایلی را که مورد پسندش است، خریداری کند.

کیف و کفش برای عیدی عروس

در کنار خرید لباس نو برای عید نوروز، داماد با توجه به شرایط خود می‌تواند کیف و کفش را برای تازه عروس خود خریداری کند تا شادی او را دو چندان کند.

رسم عیدی بردن برای عروس

طلا رسم عیدی بردن برای عروس

در رسم عیدی بردن برای عروس در بعضی از شهرها، خانواده داماد حتما باید یک قطعه طلا نیز خریداری کنند. انتخاب طلا به توان مالی خانواده داماد بستگی دارد. داماد یک تکه طلا را که با بودجه او همخوانی دارد انتخاب می‌کند: یک النگوی طلا یا سکه تمام، نیم سکه، ربع سکه یا سکه‌ گرمی.

رسم عیدی بردن برای عروس

هفت سین

 در رسم عیدی بردن برای عروس، برخی از خانواده‌های خوش سلیقه یک هفت سین زیبا و قابل حمل درست می‌کنند و به عروس هدیه می‌دهند.

رسم عیدی بردن برای عروس

آجیل و شکلات برای عیدی عروس

در رسم کهن عیدی بردن برای عروس، معمولا خانواده داماد مقداری آجیل و شکلات را در ظروف زیبایی می‌ریزند و آنها را تزیین می‌کنند. سپس در کنار سایر هدایایی که برای عیدی عروس تهیه کرده‌اند، به منزل عروس می‌برند. میوه خشک و انواع آبنبات نیز هدیه مناسبی ایت که می‌توانید در کنار آجیل قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه  علت زرد شدن برگ بنجامین سبز

رسم عیدی بردن برای خانواده عروس

در برخی از مناطق رسم است که در زمان عیدی بردن برای عروس، هدایایی را برای خانواده درجه یک عروس نیز تهیه می‌کنند. به این هدیه «سررختی» می‌گویند.

چادر و جانماز برای عروس

برخی از افراد رسم دارند در زمان عیدی بردن برای عروس، یک چادر رنگی روشن و جانماز زیبا نیز به عروس هدیه دهند.

رسم عیدی بردن برای عروس

نکاتی در مورد رسم عیدی بردن برای عروس

شما می‌توانید در رسم عیدی بردن برای عروس، با توجه به نیاز عروس یکی از لوازم برقی او را خریداری ‌کنسد. همچنین خرید لوازم دکوری منزل مانند تابلو فرش و یا تابلوی مدرن، ایده بسیار خوبی است.

هدایایی که برای عیدی برای عروس خریداری می‌شود، اگر تزیین شوند بسیار شیک و چشم‌گیرتر به نظر خواهند رسید. بنابراین کمی سلیقه به خرج دهید و هدایا را داخل باکس چوبی، باکس مقوایی و یا تنگ‌های شیشه‌ای مخصوص هدیه قرار دهید. این باکس‌ها را با روبان و تور تزیین کنید. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید هدایا را به خوبی تزیین کنید و یا فرصت کافی در اختیار ندارید، کافی است این کار را به یک فروشنده لوازم دکوری یا گل فروشی بسپارید و از او بخواهید هدیه‌ها را برای شما به صورت شیک و زیبا تزیین کند.

رسم عیدی بردن برای عروس

معمولا رسم است که خانواده عروس هر سال به دخترشان عیدی می‌دهند. اما عیدی اولین سال پس ازدواج، یعنی اولین عید نوروزی که عروس و داماد زیر یک سقف رفته‌اند، هدیه متفاوت‌تری خواهد داشت. در اولین عید، خانواده عروس طلا، سکه و یا یک از لوازم برقی منزل را برای دختر خود عیدی می‌برند.

پیشنهاد مطالعه  از بین بردن بوی بد کفش

فراموش نکنید که رسم عیدی بردن برای عروس مانند سایر رسوم دوران عقد و عروسی، فقط برای افزایش مهر و محبت بین عروس و داماد است. در واقع خانواده‌ها با عیدی بردن، می‌خواهند محبت خود را به یکدیگر ابراز کنند. بنابراین سعی کنیم هرگز این سنت شیرین را به یک چشم و هم چشمی تبدیل نکنیم. گاهی اوقات توقعات بیش از حد ممکن است موجب استرس و فشار بیش از حد به داماد شود.

گاهی اوقات ممکن است رسم عیدی بردن برای عروس در قومیت‌های مختلف تفاوت‌هایی داشته باشد. برای مثال در رسم عیدی بردن برای عروس در اصفهان، هدایا را در ظروف مسی قرار می‌دهند. همچنین از صنایع دستی اصفهان برای تزیین هدایا استفاده می‌کنند. در برخی از شهرها ممکن است، این هدیه کمتر و در برخی دیگر هدایا مجلل‌تر باشد.

برخی از خانواده‌ها ممکن است اهمیت چندانی به رسوم قدیمی مانند رسم عیدی بردن برای عروس قائل نباشند یا اینکه به دلیل نداشتن تجربه قبلی، آن را فراموش کنند. بنابراین اگر اجرای چنین رسمی برای شما اهمیت دارد، بهتر است قبل از رسیدن عید با همسر خود در این مورد صحبت کنید، تا بعدها دلخور نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا