عمومی

روش نگهداری گل بامبو در خاک

روش نگهداری گل بامبو در خاک

گل بامبو یکی از بهترین و زیباترین گل‌هایی است که می‌توان در منزل نگهداری کرد. برخی از افراد این گل را به خوش شانسی می‌شناسند و معتقدند نگهداری گل بامبو در خانه موجب خوش شانسی و افزایش دارایی صاحب خانه می‌شود. گذشته از این که این اعتقاد چقدر حقیقت دارد، ولی مسلم است که نگهداری این گیاه زیبا و ارزشمند در خانه حس بسیار دلنشینی را برای شما خواهد داشت.

گل بامبو را می‌توان در آب یا خاک نگهداری کرد. اگر چه روش نگهداری گل بامبو در آب بسیار راحت‌تر است، اما عده‌ای روش نگهداری گل بامبو در خاک را ترجیح می‌دهند. البته نگهداری بامبو در خاک مزایایی دارد. برای مثال چون خاک نسبت به آب مواد مغذی بیشتری دارد، پس برای تقویت بامبو نیاز به کود کمتری نیاز دارید. اگر تصمیم دارید یک گل بامبو کاشته شده در خاک را نگهداری کنید، توصیه می‌شود با نیازهای این گیاه آشنا شوید.

روش نگهداری گل بامبو در خاک

خاک مناسب برای گیاه بامبو

برای نگهداری گل بامبو در خاک، باید از خاک مناسبی که دارای زهکشی بالایی است، استفاده کرد. زهکشی خاک باید تا حدی باشد که آب اضافی گلدان پس از آبیاری به سرعت از گلدان خارج شود. اما این خاک باید بتواند مدت طولانی رطوبت را حفظ کند. برای نگهداری گل بامبو می‌توان از خاک ژله‌ای استفاده کرد. همچنین می‌توانید انواع مختلف برگ را با نسبت مناسب با یکدیگر ترکیب کنید تا یک خاک مناسب برای نگهداری گل بامبو تهیه کنید. فرمول ترکیب خاک عبارت است از:

پیشنهاد مطالعه  کاشت سبزه پرتقال

یک واحد خاک برگ مرغوب + یک واحد خاک باغچه + یک واحد پیت ماس + یک واحد پرلیت + مقداری قارچ کش

میزان آبیاری برای نگهداری گل بامبو در خاک

در روش نگهداری گل بامبو در خاک باید در زمان مناسب گیاه را آبیاری کنید. هنگامی که خاک گیاه خشک شد باید آن را آبیاری کنید. گل بامبو بومی مناطق گرم است، بنابراین تحمل کم آبی و خشکی را دارد. اما آبیاری بیش از اندازه این گیاه، ریشه را پوسیده می‌کند و گیاه را از بین می‌برد.

بنابراین فراموش نکنید که قبل از آبیاری، خاک را بررسی کنید. در صورتی که خاک رطوبت نداشت، به آن آب بدهید. می‌توان گفت حدودا سه الی چهار مرتبه در هفته باید به بامبو آب بدهید.

میزان نیاز به کود برای نگهداری گل بامبو در خاکی

همان گونه که گفته شد، یکی از مزیت‌های روش نگهداری گل بامبو در خاک، وجود مواد مغذی در خاک است. این گل به طور کلی سرعت رشد کمی دارد، بنابراین نیاز به کود زیادی ندارد. استفاده از خاک جدید در زمان تعویض گلدان و کاشت گل بامبو در خاک برای تقویت گل کافی است.

اما اگر می‌خواهیم از کودها برای تقویت گل بامبو استفاده کنید، می‌توانید از کودهای محلول در آب و یا کود پودری استفاده کنید. بهترین کود برای تقویت گل بامبو در روش نگهداری در خاک، استفاده از کود سه بیست است. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از کود بیش از اندازه استفاده نکنید، زیرا باعث زرد شدن بامبو می‌شود.

دمای مناسب برای روش نگهداری گل بامبو در خاک

گل بامبو بومی مناطق گرم تا معتدل است. بنابراین، این گل با هوای گرم داخل ساختمان بیشتر از هوای بسیار سرد بیرون سازگار است. برای نگهداری گل بامبو در آپارتمان بهتر است دما بین 18 تا 25 درجه باشد.

پیشنهاد مطالعه  فصل پیوند زدن درختان میوه

هوای بسیار گرم و دمای بالای 28 درجه سانتیگراد باعث می‌شود، گل پوسیده شود و از بین برود. دمای زیر 10 درجه نیز برای گل بامبو مضر است. برای نگهداری گل بامبو در خاک باید در فصول گرم و سرد سال، دمای خانه را معتدل نگه دارید.

نور مناسب برای نگهداری از بامبو درخاک

برای نگهداری گل بامبو در خاک به نور آفتاب توجه داشته باشید. هیچ گاه گلدان را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا برگ گیاه می‌سوزد، ساقه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه شما رشد نمی‌کند.

برای نگهداری گل بامبو در خاک، آن را در کنار پنجره قرار ندهید، بلکه در فاصله زیادی از پنجره قرار دهید تا نور مستقیم خورشید به آن نتابد. اگر این گل نور کمی دریافت کند، رشد بهتری خواهد داشت.

میزان رطوبت مورد نیاز برای بامبو

گل بامبو محیط مرطوب را می‌پسندد. اگر رطوبت هوای محل زندگی شما زیاد است، شرایط برای نگهداری گل بامبو فراهم است. اما اگر رطوبت هوا در محیط زندگی شما بسیار پایین است و هوا خشک است، باید با روش مناسب، رطوبت هوا را افزایش دهید.

برای افزایش رطوبت می‌توانید از دستگاه بخور آب سرد استفاده کنید یا گاهی اوقات مقداری آب در خانه بجوشانید و اجازه دهید تا تبخیر شود و محیط خانه مرطوب شود. همچنین می‌توانید گاهی اوقات مقداری آب بر روی برگهای بامبو اسپری کنید.

روش نگهداری گل بامبو در خاک

کاشت بامبو در خاک

برای کاشت بامبو در خاک ابتدا گلدان مناسبی را انتخاب کنید. اندازه گلدان به اندازه ریشه گیاه بامبو بستگی دارد. قطر گلدان باید دو برابر قطر توپ ریشه باشد و یا اینکه اندازه گلدان طوری باشد که پس از قرار دادن ریشه در آن از هر طرف حداقل 5 سانتیمتر فضای خالی باشد. زیر گلدان باید حتما یک سوراخ داشته باشد تا آب اضافی تخلیه شود.

پیشنهاد مطالعه  نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

برای کاشت بامبو در خاک چگالی خاک از اهمیت بسیاری دارد. این گل باید در خاکی با چکالی متوسط کاشته شود، طوری که پس از آبیاری گیاه برای مدت طولانی رطوبت را در خود حفظ کند، اما آب اضافی را نیز بلافاصله تخلیه کند. گل بامبو در خاک اسیدی که میزان pH آن بین ۵.۵ الی ۶.۵ است، بهترین رشد را خواهد داشت. اما اغلب گونه‌های بامبو، تحمل خاک با PH تا ۷.۵ را دارند.

یک لایه خاک مناسب را در کف گلدان بریزید. گل بامبو را در عمق کم قرار دهید. در اطراف آن خاک پر کنید. خاک را به خوبی فشار دهید تا حباب‌های هوا از بین بروند. پس از کاشت بامبو در خاک، ان را آبیاری کنید.

روش نگهداری گل بامبو در خاک

نگهداری گل بامبو در خاک ژله‌ای

یکی دیگر از روش‌های نگهداری گل بامبو، قرار دادن گل بامبو در خاک ژله‌ای است. در این روش نگهداری، املاح و مواد مغذی مورد نیاز گل بامبو از طریق خاک ژله‌ای تامین می‌شود. خاک ژله‌ای علاوه بر تقویت گل، زیبایی آن را دوچندان خواهد کرد.

برای نگهداری گل بامبو در خاک ژله‌ای، ابتدا گل بامبو را در آب قرار دهید تا ریشه دهد. پس از اینکه گل بامبو ریشه داد، تقریبا  دو ماه ونیم صبر کنید تا ریشه‌آن قویتر شود. حال می‌توانید گل بامبو را در داخل خاک ژله‌ای قرار دهید. البته فراموش نکنید که در زمان مناسب خاک ژله‌ای را تعویض یا شارژ کنید. برای تعویض خاک ژله‌ای، پس از اینکه گل بامبو را از خاک خارج کردید در داخل آب نگهداری کنید.

روش نگهداری گل بامبو در خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا