عمومی

روش نگهداری گل بامبو در آب

روش نگهداری گل بامبو در آب

گل بامبو یکی از گیاهان همیشه سبز است که نگهداری آن در منزل حس خوبی را به شما خواهد داد. برخی اعتقاد دارند که نگهداری گل بامبو، خوش شانسی و خوش یمنی می‌آورد. بامبو که با نام خیزران نیز شناخته می‌شود، ظاهری شبیه به نی دارد و بومی مناطق غرب آفریقا و قسمت‌هایی از جنوب شرق آسیا است. نگهداری گل بامبو بسیار راحت است. این گل هم در آب و هم در خاک قابل نگهداری است. اما روش نگهداری گل بامبو در آب به دلیل راحت‌تر بودن کنترل شرایط، بیشتر ترجیح داده می‌شود.

گل بامبو در شرایط مساعد، بیش از یک و نیم متر قد می‌کشد. این گیاه هیچگاه گلدهی نمی‌کند. اگر چه این گیاه کم توقع است، اما برای نگهداری از آن، باید نکاتی را رعایت کرد. زمان تعویض آب بامبو، انتخاب آب مناسب و استفاده از مواد تقویتی در روش نگهداری گل بامبو در آب اهمیت دارد.

روش نگهداری گل بامبو در آب

تغذیه مناسب گیاه بامبو درآب

در روش نگهداری گل بامبو در آب، این گیاه باید مواد معدنی مورد نیاز خود را از آب دریافت کند. به دلیل اینکه این آب فاقد مواد معدنی و مغذی است، باید آب را تقویت کنیم. اما برای تقویت گل بامبو چه کنیم؟ برای تغذیه مناسب گیاه بامبو در آب می‌توان از قطره‌های مخصوص بامبو یا همان کود مایع بامبو استفاده کرد. استفاده از کود مخصوص بامبو نکاتی دارد که در قسمت بعد به آن می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه  تمیز کردن لوستر با بخارشوی و دستمال

قرار دادن ماهی‌هایی چون Fighter، Gold Fish و Zebra در آب بامبو، شما را از کوددهی راحت می‌کند. زیرا مدفوع این ماهی‌‌ها دارای مواد معدنی مورد نیاز برای رشد گل بامبو است. افزودن قند و شکر، قرص آهن و زغال به آب بامبو نیز برای تغذیه و تقویت گیاه بامبو مناسب است.

کود مناسب بامبو در آب

در روش نگهداری گل بامبو در آب، برای تغذیه گیاه بهتر است کود مایع مخصوص بامبو به آب اضافه شود. این کود حاوی مواد معدنی مورد نیاز گیاه بامبو از قبیا ازت یا نیتروژن، پتاسیم ، آهن ، فسفر ، روی ، هیومیک اسید و منگنز است. ازت موجود در کود باید بیشتر از باقی مواد باشد.

روش نگهداری گل بامبو در آب

میزان کود مورد استفاده نیز اهمیت دارد. برای کوددهی به گیاه بامبو باید ۲۵ قطره از کود مخصوص را به ۱ لیتر آب اضافه کنید. این کود باید هر ۱۵ روز یکبار به آب گل بامبو افزوده شود. اگر میزان کود مورد استفاده کمتر از حد نیاز باشد، موجب می‌شود مواد مغذی گیاه تامین نشود. کود دهی بیش از حد نیز به گیاه بامبو آسیب می‌رساند.

انداختن قند در آب بامبو

گل بامبو مانند سایر موجودات زنده، نیازمند انرژی است. در روش نگهداری گل بامبو در آب، آب گلدان تنها منبع انرژی گیاه به شمار می‌رود. اما آب به تنهایی نمی‌تواند مواد مغذی و انرژی مورد نیاز گیاه بامبو را فراهم کند. انداختن کمی قند یا شکر در آب بامبو به رشد بهتر آن کمک خواهد کرد.

گل بامبو قند را به عنوان منبع انرژی می‌سوزاند و از آن برای تولید و ذخیره انرژی استفاده می‌کند. اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از قند یا شکر، باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل خفه شدن گیاه و رشد میکروبی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه  چه کار کنیم بچه از ما حساب ببرد؟

انداختن زغال در آب بامبو

زغال به دلیل اینکه دارای خواص فراوانی است، می‌تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای کودهای شیمیایی استفاده شود. زغال دارای پتاسیم فراوانی است، شته را از بین می‌برد و از حمله آفات جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از خواص اصلی زغال جذب بالای آب و کنترل رطوبت است.

از این کود طبیعی می‌توان برای تقویت رشد گیاه در باغچه‌ها، مزارع و گلدان استفاده کرد. در روش نگهداری گیاه بامبو در آب می‌توانید تکه‌ای زغال در آب بامبو بیندازید و از ابتلای آن به قارچ، آفات و بیماری‌های دیگر جلوگیری کنید.

قرص آهن برای بامبو

گیاهان نیز مانند انسان نیاز به آهن دارند. آهن در گیاهان برای تولید کلروفیل (سبزینه) به کار می‌رود. وجود کلروفیل برای عملیات فتوسنتز و سبز شدن گیاه ضروری است. در صورت کمبود آهن، رنگ گیاه کم کم زرد می‌شود. در نهایت گیاه خشک می‌شود و از بین می‌رود.

گل بامبو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین در روش نگهداری گل بامبو در آب، باید برای رفع مشکل کمبود آهن، از قطره آهن مایع برای تقویت آب استفاده کرد. همچنین می‌توانید یک قرص آهن را پودر کنید و به آب اضافه کنید.

زمان تعویض آب بامبو

روش نگهداری گل بامبو در آب کار چندان سختی نیست. اگر آب بامبو در زمان مناسب تعویض شود و گلدان در شرایط نوری مناسب قرار بگیرد، همیشه سبز و شاداب باقی می‌ماند. اما توجه داشته باشید که آب گلدان باید به میزانی باشد که تمام قسمت‌های ریشه گیاه به طور کامل درون آب قرار بگیرد. در صورتی که ریشه بیرون از آب باشد، خراب شده و گیاه از بین می‌رود. بنابراین در زمان تعویض آب بامبو به این نکته توجه کنید.

پیشنهاد مطالعه  چگونه به حرف دیگران اهمیت ندهیم

اما آیا می‌دانید چه زمانی باید آب بامبو را عوض کنید؟ زمان تعویض آب بامبو هر 10 روز یکبار است. توجه داشته باشید در هنگامی که آب گلدان را خالی می‌کنید تا با آب جدید جایگزین کنید، حتما گلدان را کاملا بشویید. به دلیل اینکه آب درون گلدان راکد می‌ماند، ممکن است در آن جلبک به وجود بیاید. بنابراین در زمان تعویض آب بامبو، حتما گلدان را به خوبی شستشو دهید.

گل بامبو نسبت به نوع آب حساس است. توصیه می‌شود از آب مقطر یا آب معدنی برای نگهداری گل بامبو استفاده شود. اما اگر می‌خواهید از آب لوله کشی برای این کار استفاده کنید، بهتر است آب را در یک ظرف در باز، ۲۴ ساعت نگهداری کنید. به این صورت کلر آب از بین می‌رود. حال می‌توانید از این آب برای نگهداری گل بامبو استفاده کنید.

هچگاه از آب شور و یا آب‌های دارای املاح معدنی چون کلسیم و منیزیم برای نگهداری گل بامبو در آب استفاده نکنید. این آب، گل بامبو را از بین می‌برد. بهتر است قبل از استفاده از آب، آن را بجوشانید.

روش نگهداری گل بامبو در آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا