سلامت

چگونه خورشید بر بدن انسان تأثیر می گذارد

تاثیر نور خورشید بر بدن انسان

خورشید علاوه بر اینکه بزرگترین منبع انرژی برای همه موجودات زنده روی کره زمین است، تأثیر مثبتی بر سلامت انسان نیز دارد. افکار منفی را سرکوب می کند، خواب را بهبود می بخشد و از برخی بیماری ها پیشگیری می کند. اما آنچه در مقادیر کم کار می کند می تواند در دوزهای زیاد مضر باشد. قرار گرفتن طولانی مدت و محافظت نشده در فضای باز منجر به سرطان پوست می شود.

پس از یک زمستان طولانی، اکثر مردم بدون خلق و خو و انرژی هستند. اما با بهار و اولین پرتوهای آفتاب تغییر می کند و تصادفی نیست. طبق بسیاری از مطالعات، نور خورشید نه تنها بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارد، بلکه بر وضعیت و سلامت کلی ما نیز تأثیر می گذارد. MedConsult.bg می گوید شاید بزرگترین فایده ویتامین D باشد که بدن از خورشید دریافت می کند.

فواید نور خورشید بر بدن انسان

چرا ویتامین D مهم است

همانطور که قبلا ذکر شد، ویتامین D به طور موثر از اشعه های خورشید به دست می آید، اما در مواد غذایی نیز به مقدار مشخصی وجود دارد. منابع مهم آن برای مثال قارچ، مقداری ماست (غیر شیرین)، ماهی و زرده تخم مرغ است. اما سهم به دست آمده از خورشید چندین برابر بیشتر است (حدود 80 درصد). برای دریافت مقدار لازم ویتامین D لازم نیست تمام روز را در فضای باز بگذرانید، بلکه تنها چند دقیقه لازم است.

دلیل ارزشمند بودن ویتامین برای ما چیست؟ وقتی وارد بدن ما می شود، به هورمون کلسیتریول تبدیل می شود که بر متابولیسم کلسیم و فسفر تأثیر می گذارد. این اثر مفیدی دارد، به عنوان مثال، در کبد، کلیه ها یا مغز. همچنین تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی، گوارش و روان دارد. و اگرچه برای جفت در زنان مفید است، اما به پیشگیری از بیماری پروستات در مردان کمک می کند. ویتامین D همچنین برای عملکرد مناسب استخوان و بهبودی پس از شکستگی مهم است.

و این سیستم اسکلتی عضلانی است که اغلب بر کمبود ویتامین ها تأثیر می گذارد. در نتیجه، مردم کشورهای اسکاندیناوی بیشترین آسیب را می بینند. سطوح پایین نیز بر ایجاد سردرد یا سرطان مثانه تأثیر می گذارد.

کمبود همچنین می تواند باعث شود:

تغییر شکل ستون فقرات؛
تحریف و توسعه نیافتگی غضروف و استخوان؛
شکنندگی استخوان؛
ضعیف شدن سیستم عضلانی و عصبی؛
رشد آهسته کودکان؛
اختلالات متابولیک

پیشنهاد مطالعه  پاک کردن لکه از روی لباس

خورشید و تأثیر آن بر روان انسان

خورشید حتی از نظر عملکرد ذهنی ضروری است که تولید سروتونین و ملاتونین برای آن مهم است که تولید آنها نیز تحت تأثیر نور خورشید است. نور خورشید علاوه بر بهبود خلق و خو که به صورت عصبی در لوب پیشانی مغز خود را نشان می دهد، به مقابله با افسردگی و خستگی نیز کمک می کند. اگر مجبورید تمام روزها را در دفتر کار سپری کنید، ناامید نشوید، نور فیلتر شده، نوری که از پنجره ها عبور می کند، به عملکرد بهتر مغز نیز کمک می کند.

این واقعیت که خورشید واقعا برای روان انسان مهم است، گواه این واقعیت است که به ویژه در کشورهای اسکاندیناوی که نور خورشید نسبت به کشور ما کمتر است، بسیاری از مردم از اختلال عاطفی فصلی رنج می برند که بیشتر به عنوان افسردگی زمستانی شناخته می شود. . افرادی که از این طریق تحت تأثیر قرار می گیرند، احساس افسردگی، پر از افکار منفی و ناامیدی می کنند. احساسات ناخوشایند معمولا از اکتبر تا مارس ادامه دارد. در اولین نشانه های بهار، این احساسات از بین می روند.

نور خورشید به عنوان یک پیشگیری از بیماری

اغلب در مورد اثرات مفید خورشید بر روی پسوریازیس یا اگزما صحبت می شود، اما آیا می دانستید که این خورشید قاتل باکتری ها نیز هست؟ دانشمندان این را در نیمه دوم قرن نوزدهم کشف کردند، زمانی که باکتری ها را در لوله های محلول زنده قرار دادند و آنها را مشاهده کردند. و در حالی که در لوله ای که در سایه بود، موجودات زنده با موفقیت تکثیر شدند، در لوله ای که در آفتاب قرار گرفت، تعداد آنها افزایش نیافت.

نور حتی وقتی کسی در خانه بیمار می شود کمک کننده خوبی است. در این صورت توصیه می شود پنجره را باز کنید و هوا و نور تازه را وارد آن کنید که این امر بدن انسان را در مبارزه با عوامل بیماری زا تسهیل می کند. علاوه بر این، نور خورشید دارای اثرات ضد التهابی است. بنابراین پیشگیری از آرتریت روماتوئید، گلودرد و التهاب مجاری ادراری است. همچنین فشار خون را کاهش می دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به سم زدایی کبد کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه  زرد شدن فرش بعد از شستشو

آفتاب و سرطان

در حالی که مقادیر بیش از حد نور خورشید می تواند به سرطان کمک کند، مقدار محدودی از آن به عنوان پیشگیری از سرطان عمل می کند. محققان دانشگاه واشنگتن دریافته اند که مردان ساکن در شمال ایالات متحده حدود 50 تا 80 درصد بیشتر از مردان در جنوب به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.

محققان دانشگاه تورنتو دریافتند زنانی که زمان بیشتری را زیر نور خورشید می گذرانند کمتر در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه بسیار پیشرفته هستند. خورشید در مورد سرطان کلیه نیز به روشی مشابه عمل می کند.

تاثیر آفتاب و قدرت جنسی

آیا می دانستید که نور خورشید بر زندگی جنسی نیز تأثیر می گذارد؟ در واقع، اثرات مشابه بسیاری با ویاگرا دارد. از نظر علمی ثابت شده است که وقتی مردان بلافاصله پس از بیدار شدن بدن خود را در معرض نور خورشید قرار می دهند، شروع به تولید هورمون لوتروپین می کنند که تصور می شود بر فعالیت های تولید مثلی مردان و زنان تأثیر می گذارد. در مردان، این هورمون تولید تستوسترون را نیز تحریک می کند. علاوه بر این، قدرت میل جنسی به شدت تحت تأثیر میزان ویتامین D موجود در بدن است که برای تولید آن به نور خورشید نیز نیاز است.

محافظت بدن  از نور خورشید

اگرچه خورشید بدون شک برای سلامتی مفید است، اما باید در نظر داشت که قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه آن بسیار مضر است. به گفته MedConsult.bg، اگر با آفتاب گرفتن محافظت نشده زیاده روی کنیم، در خطر ابتلا به سرطان پوست هستیم.

و چگونه می توان حفاظت بهینه را ارائه داد؟ در حالت ایده آل، ما از ضد آفتاب با فیلتر UV و ضریب حفاظتی بالاتر از 15 (ترجیحاً ضریب 30 یا 50 در کنار دریا) استفاده می کنیم. توصیه می شود 15 تا 30 دقیقه قبل از اقامت برنامه ریزی شده در هوای آزاد استفاده شود و باید هر دو ساعت یکبار لایه کرم را تجدید کنیم. همچنین باید به فکر عینک آفتابی باشیم که از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

باید از تابش مستقیم نور خورشید بین ساعت 11 تا 15 که بیشترین حالت تهاجمی را دارد خودداری کرد. علاوه بر این نباید بیش از ۲ ساعت در روز آفتاب بگیریم. همچنین به خاطر داشته باشید که حتی در سایه نیز از آفتاب پنهان نخواهید شد. حتی اگر ابر وجود داشته باشد می توانید بسوزید.

مقاله برای اهداف آموزشی است و نمی تواند جایگزین مشاوره با پزشک شود. اگر مشکل سلامتی دارید، از متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا