دسته‌بندی نشده

زرد شدن فرش بعد از شستشو

چرا فرش بعد از شستشو زرد میشود؟

زرد شدن فرش امری عادی است که همه ی افرادی که اقدام به شستن فرش در خانه کرده اند آنرا تجربه کردند. این امر به دلایل متفاوتی از جمله درست نشستن، آبکشی نادرست فرش اتفاق می افتد. این زردی که بیشتر در قسمت پایینی و ریشه های فرش رخ میدهد، ناشی از ماندن کثیفی و آب چرکی است که بعد از شستن از فرش خارج شده و بعد از آنکه فرش خشک می شود در بعضی نقاط فرش دیده می شود. معمولا فرشی را که این اتفاق برایش می افتد را باید دوباره و با رعایت اصول شستشو شست.

 شما می توانید با رعایت چند نکته ساده این مشکل را حل کنید. در این مقاله سعی داریم تا شما را با دلایل زرد شدن فرش بعد از شستشو آشنا کنیم و چند راهکار ساده پیش روی شما بگذاریم تا دیگر با این مشکل روبرو نشوید.

علت زرد شدن فرش و راهکارهای رفع آن

در ادامه مطالب ذکر شده در مورد علت زرد شدن فرش بعد از شستشو، حال به دلایلی اصلی و راهکار های پیشگیری از آن خواهیم پرداخت. هر کدام از این موارد میتواند از دلایل اصلی زرد شدن فرش باشد که با رفع آن میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه  چرا گل مژه می زنیم؟

1-پاک کردن غبارهای روی فرش

اگر شما هم می خواهید فرش و یا قالی خود را در خانه بشویید، باید بدانید که گرفتن غبار از روی فرش اولین مرحله شست وشو می باشد. معمولا عمل غبار گیری به دو روش معمولی و مکانیکی انجام می شود.

غبارگیری معمولی

  • ابتدا با کمک چند نفر، فرش خود را یا تکان دهید و یا با استفاده از یک چوب بلند، به فرش ضربه بزنید تا جایی که غبارها از درون فرش بیرون آیند.
  • بعد از غبار رویی نوبت به جارو زدن فرش با جاروی چوبی می شود. فقط مراقب باشید تا به فرش آسیبی وارد نکنید.

غبارگیری مکانیکی

  • برای انجام این کار شما باید فرش خود را به کارخانجات و کارگاه هایی بسپارید که این دستگاه را دارند.
  • در این روش شما می توانید از جارو برقی نیز استفاده کنید تا غبار موجود در فرش را بگیرید.

چرا فرش بعد از شستن زرد میشود

اهمیت غبار گیری فرش در زرد شدن بعد از شستشو

همواره بخاطر داشته باشید یک از مهم ترین مراحل شست و شو فرش همین پاک کردن غبار ها می باشد، اگر این کار را انجام ندهید به هنگام شستن فرش تمامی گرد و خاک موجود در فرش به گِل تبدیل می شوند. گِل ها در بافت فرش می نشینند و این امر باعث پوسیدن فرش می شود پس حتما این کار را قبل از شست و شو انجام دهید.

در همین مرحله هم باید امتحان کنید که فرش شما رنگ پس نمی دهد. برای این کار یک دستمال رنگ سفید را با مقداری آب ولرم مرطوب کنید و آنرا برای چند لحظه روی فرش بگذارید. اگر دستمال شما رنگی شد، این به معنی این است که فرشتان رنگ پَس می دهد.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه چپلی کباب افغانی

علت زرد شدن فرش

2-نکاتی در مورد شستشوی فرش برای زرد نشدن

بعد از انجام کارهای بالا نوبت به شستن فرش می شود. برای این کار نکاتی را باید رعایت کنید که ما برای شما آنها را ذکر می کنیم. فقط توجه داشته باشید که هیچگاه فرش را از قبل خیس نکنید، زیرا ممکن است رنگ پس دهد.

  • برای شستن فرش تا جایی که امکان دارد از آب ولرم استفاده نمایید. به هیچ عنوان برای شستن فرش و قالی خود از آب گرم استفاده نکنید زیرا فرشهای دستبافت ممکن است رنگ دهند و فرشهای ماشینی هم به دلیل وجود پلاستیک در تار و پود خود ممکن است که لطافت خود را از دست بدهند و آسیب ببینند.

اگر فرش خود را با آب گرم بشویید امکان دارد رنگ هایی که فرش پَس داده اند به روی فرش ثابت شوند و از طرفی پاک کردن رنگ های تثبیت شده کاری سخت و نیاز به تخصص دارد. در اثر شستشو با آب گرم، اگر چله ی قالی یا فرش از جنس پشم و ابریشم باشند دچار آسیب و پوسیدگی می شوند.

3-تاثیر مواد قلیایی بر زرد شدن فرش

برای شست و شو فرش از انواع شوینده هایی که دارای مواد قلیایی هستند استفاده نکنید. مواد شوینده قوی و دارای اسید باعث رنگ دادن فرش و پوسیدگی فرش به مرور زمان خواهند شد.

بهتر است از موادی که دارای شوینده های خنثی هستند مثل پودر دستی، صابون و شامپو فرش استفاده کنید. برای استفاده از پودر دستی باید ابتدا آنرا در مقداری آب حل کنید و بعد از آن استفاده کنید.

  • برای شستن لکه هایی مثل روغن و چربی، باید از مایع ظرفشویی و پودر صابون استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه  بیوگرافی نوید محمدزاده

علت زرد شدن فرش

4-آبگیری فرش

این قسمت هم نیز یکی از مهم ترین مراحل به حساب می آید. سعی کنید قبل از اینکه فرش را لول کنید، آب فرش را کامل بگیرید. برای گرفتن آب اضافی فرش، از یک پارو استفاده کنید. بعد از اینکه آب فرش کامل گرفته شد، با یک حوله آب مانده روی پُرزها را بگیرید. بعد از گرفتن آب فرش، باید 1 الی 2 ساعت فرش را به همان صورت روی زمین بگذارید.

علت زرد شدن فرش

5-پهن کردن فرش

حالا دیگر نوبت به پهن کردن فرش است. شما می توانید فرش را از قسمت پشت و در جایی به دور از آفتاب پهن کنید و بعد از آویزان شدن آن دیگر روی فرش آب نگیرید تا ریشه ها رنگ نگیرند.

علت زرد شدن فرش بعد از شستشو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا