عمومی

تمیز کردن لوستر با بخارشوی و دستمال

تمیزکردن لوستر

لوسترها و لامپ‌ها به دلیل اینکه روشنی بخش منزل شما هستند، یکی از مهمترین لوازم و دکوراسیون به شمار می‌روند. اگر گرد و خاک بر روی لوستر یا لامپ‌های آن بنشیند، علاوه بر اینکه روشنایی خانه کاهش می‌یابد، از زیبایی و نمای آن نیز کاسته می‌شود. از آنجا که لوستر در معرض هوا و گرد و خاک قرار دارد، سریع کثیف می‌شود و باید آن را تمیز کرد.

اما تمیز کردن لوستر به چه صورت است؟ لوستر انواع مختلفی دارد، لوستر برنجی، لوستر برنزی، لوستر کریستالی و لوستر چوبی از انواع پر استفاده آن می‌باشند. برای تمیز کردن هر یک از انواع لوستر و قسمت‌های مختلف آن از مواد مناسب استفاده کنید. بهتر است لوستر را به صورت مداوم و هفته‌ای یکبار تمیز کنید تا خیلی سریعتر و راحت‌تر تمیز شود.

تمیز کردن لوستر

نکاتی که برای تمیز کردن لوستر بدانید

قبل از تمیز کردن لوستر باید نکاتی را رعایت کنید تا هم ایمنی را رعایت کنید و هم لوستر شما کاملا تمیز شود.

قبل از اینکه تمیز کردن لوستر را شروع کنید، حتما برق آن را خاموش کنید.

صبر کنید تا لامپ های آن خنک شوند تا دستتان نسوزد.

قبل از شروع به تمیز کاری، یک پارچه ضخیم در زیر لوستر و بر روی زمین پهن کنید؛ تا علاوه بر اینکه از کثیف شدن فرش جلوگیری کنید، اگر کریستال یا قطعات دیگری از لوستر روی زمین افتاد، نشکند و همچنین در صورت افتادن قطعات ریز به روی زمین به راحتی پیدا شوند.

پیشنهاد مطالعه  بهترين راه و وسيله تميز كردن سراميك خونه

برخی از لوسترها، دارای قسمتهایی است که برای تمیز کردن، باید آنها را باز کنید. برای اینکه بعدا به راحتی بتوانید قطعات را در سر جای خود نصب کنید، بهتر است قبل از باز کردن قطعات، یک عکس از آنها بگیرید.

برای تمیز کردن لوستر به یک نردبان یا چهارپایه با ارتفاع مناسب نیاز دارید.

بهتر است لوستر را هفته‌ای یک مرتبه با پارچه تمیز و نمدار تمیز کنید. به این ترتیب لوستر شما خیلی راحت تمیز می‌شود و هم همیشه تمیز و نورانی باقی می‌ماند.

می‌توانید یک دستکش پنبه‌ای نرم در دست کنید و با آن به راحتی لوستر را تمیز کنید.

به هیچ وجه از مواد شوینده قوی مانند سفید کننده و پودر لباسشویی برای تمیز کردن لوستر استفاده نکنید چون به شدت به آن آسیب می‌زند. این مواد ممکن است جلا و براقیت لوستر را از بین ببرد و آن را تیره کند.

تمیز کردن لوستر

بهترین روش تمیز کردن لوستر

تمیز کردن لوستر با الکل و آب

برای تمیز کردن لوستر می‌توانید در یک لیوان، آب و الکل را به نسبت یک به سه ترکیب کنید. یک دستمال را به این ماده آغشته کنید و به آرامی کریستال‌های لوستر را با آن تمیز کنید. همچنین می‌توانید لیوان را در زیر لوستر طوری بگیرید که تک تک کریستالها در این لیوان قرار بگیرد. با این روش هیچ لک و پرزی بر روی لوستر باقی نمی‌ماند. برای تمیز کردن لوستر برنزی می‌توانید یک قاشق سوپ خوری الکل و مقداری صابون را به یک لیتر آب اضافه کنید. حال با کمک این مخلوط لوستر را بشویید. خشک کردن کریستال‌ها و قسمتهای برنزی را هرگز فراموش نکنید.

پیشنهاد مطالعه  فصل پیوند زدن درختان میوه

تمیز کردن لوستر با سرکه و آب

اگر کریستال‌های لوستر با آب و مایع ظرفشویی تمیز نشدند، سرکه و آب را به نسبت یک به دو ترکیب کنید. با کمک یک برس لوستر را با آن تمیز کنید. سپس آن را کاملا خشک کنید تا لک نشود.

تمیز کردن لوستر با لیمو ترش و مسواک

آب لیموترش برای تمیز کردن لوستر عالی است. با کمک یک مسواک تمام قسمت‌های لوستر را به آب لیمو آغشته کنید. سپس آن را آب بکشید و خشک کنید.

شستن لوستر با بخارشوی

یکی دیگر از روشهای راحت و سریع تمیز کردن لوستر، شستن آن با بخارشوی است. البته قبل از هرچیز باید بگوییم اگر مهارت کافی در شستن لوستر با بخارشوی دارید، این کار را انجام دهید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است به لوستر و کریستال‌های آن آسیب بزنید.

تمیز کردن لوستر با بخارشوی فقط برای لوسترهای کریستالی ممکن است. به هیچ وجه برای تمیز کردن لوستر برنجی، برنزی و طلایی از بخارشوی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است موجب سیاه شدن آن شود. همچنین برای شستن لوستر با بخارشوی به هیچ وجه از آب با دمای خیلی بالا استفاده نکنید. بعد از اینکه لوستر را با کمک بخارشوی شستید، فراموش نکنید که آن را برای چند ساعت خاموش کنید تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن لوستر

تمیز کردن لوستر برنجی

یکی از پرطرفدارترین لوسترها، لوسترهای برنجی است. این لوسترها به دلیل دوام و عمر طولانی محبوبیت دارند. برای تمیز کردن لوستر برنجی ابتدا باید آن را با یک پارچه تمیز و خشک گردگیری کنید. بهتر است لوستر را به صورت مداوم تمیز کنید تا از انباشته شدن گرد و خاک بر روی آن جلوگیری کنید. اگر برای مدتی طولانی است که لوستر را تمیز نکرده‌اید می‌توانید از سایر روش‌هایی که ارائه شده است استفاده نمایید.

پیشنهاد مطالعه  مدل موی کوتاه برای صورت گرد و تپل

برا تمیز کردن لوستر برنجی می‌توانید در یک سطل مقداری مایع ظرف‌شویی و آب گرم بریزید. تمام قسمت‌های لوستر را با کمک این مایع ظرفشویی بشویید. سپس لوستر را کاملا خشک کنید.

اگر احساس می‌کنید رنگ لوستر شما کمی تیره شده است، می‌توانید با مقداری سس کچاپ، آن را مانند روز اول، نو و براق کنید. کافی است کمی سس کچاپ بر روی تمام قسمت‌های لوستر برنجی بمالید. چند لحظه صبر کنید. سسپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. با یکی دستمال تمیز دیگر لوستر را خشک کنید.

روش خانگی دیگر برای تمیز کردن لوستر برنجی، استفاده از ترکیب معجزه‌آسای سرکه و نمک است. اگر می‌خواهید لوستر برنجی خود را تمیز و براق کنید، کافی است کمی سرکه و نمک را مخلوط کنید. با یک دستمال آن بر روی قسمت‌های مختلف لوستر بزنید. ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا سرکه کار خود را انجام دهد. سپس با یک دستمال تمیز آن خشک کنید.

تمیز کردن لوستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا