آشپزی

طرز تهیه آش دوغ

آموزش طرز تهیه آش دوغ

یکی از غذاهای سنتی ایرانی که بسیار خوشمزه و پرطرفدار می باشد آش دوغ است. از جمله شهرهایی که آش دوغ آن ها بسیار معروف میباشد میتوان به سرعین، اردبیل، تبریز، گردنه حیران اشاره کرد.
آش دوغ همانند دیگر غذاها دارای روش پخت متنوعی در شهرهای مختلف می باشد. اما معمولا مواد اولیه ی این آش در اکثر شهرها با هم یکسان می باشد. آش دوغ در شمال کشور معمولا بصورت رقیق تر درست میکنند ولی در بعضی از شهرها این آش خوشمزه را بصوت غلیظ مثل آش شله قلم کار و آش گوشت طبخ می کنند.
همراه ما باشید تا طرز تهیه آش دوغ را با شما به اشتراک بگذاریم.

پیشنهاد مطالعه  پاک کردن لکه از روی لباس

مواد لازم برای 4 نفر

دوغ 2 لیتر
نخود ۲۰۰ گرم
سبزی آش ۷۵۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
سیر داغ ۱ قاشق غذاخوری
نعناع داغ ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

مرحله اول تهیه آش دوغ

برای درست کردن آش دوغ اول باید نخود را در یک کاسه از چند ساعت قبل خیس کنید. شما با اینکار هم نفخ نخود را میگیرید و هم باعث میشود نخود راحت و سریع تر پخته شود. اما توجه کنید برای گرفتن نفخ تمام حبوبات، شما باید آن ها را از شب قبل داخل آب خیس کنید و تا زمان پخت، آب حبوبات را چند بار عوض کنید تا کامل نفخ آنها را بگیرید.

طرز تهیه آش دوغ

مرحله دوم تهیه آش دوغ

دراین مرحله باید نخود ها را از آب خارج کنیم و آن ها را با آب سرد بشوییم و آنها را در یک قابلمه بریزیم. روی نخود ها مقداری آب ریخته و بعد قابلمه را روی گاز قرار داده و منتظر می مانیم تا نخودها کامل پخته شوند.

مرحله سوم تهیه آش دوغ

بعد از اینکه نخودها پخته شدند باید به مقدار۲ لیوان آب به همراه نصف قاشق چایخوری نمک را در یک قابلمه کوچک بریزیم و آنرا روی حرارت بگذاریم و اجازه می دهیم تا آب جوش آید. بعد 1 پیمانه برنجی که داشتیم را می شوییم و به درون قابلمه ی آب جوش اضافه می کنیم و منتظر می مانیم تا برنج هم نرم شود. بعد از اینکه برنج نرم شد آنرا به قابلمه ای که نخودها را پخته بودیم اضافه میکنیم.

طرز تهیه آش دوغ

مرحله چهارم تهیه آش دوغ

حالا باید در این مرحله سبزی آشی که آماده کرده ایم که این سبزی شامل تره،جعفری و شوید که به مقدار مساوی می باشد را به درون قابلمه ای که نخود و برنج در آن است اضافه می کنیم و همه ی مواد را با هم مخلوط می کنیم. برای اینکه رنگ سبزی آش در زمان پخت آش خوشرنگ بماند حتما مقدار کمی نمک را قبل از ریختن سبزی به قابلمه اضافه کنید.

طرز تهیه آش دوغ

مرحله پنجم تهیه آش دوغ

حالا در این مرحله نوبت به اضافه کردن سبزی می شود که اگر می خواهید سبزی آش شما در حین پخت خوشرنگ تر بماند دقت کنید که درب قابلمه را نگذارید. بعد از نیم ساعت که سبزی آش پخته شد باید دوغ را به مواد آش اضافه کنیم. فقط توجه داشته باشید که دوغ را آرام آرام اضافه کنید و در این مدت مدام آش را هَم بزنید.

مرحله ششم تهیه آش دوغ

اگر دوست دارید آش شما طعم بسیا بینظیری داشته باشد، حتما از دوغ های محلی استفاده کنید. اما اگر نتوانستید دوغ محلی تهیه کنید، از انواع دوغ های گازدار پاستوریزه که در فروشگاه ها موجود می باشند استفاده کنید. در این مرحله هم دقت کنید تا درب قابلمه را نگذارید چون ممکن است دوغ بریده شود.

مرحله هفتم تهیه آش دوغ

بعد از گذشت حدود نیم ساعت از اضافه کردن دوغ به آش، باید مقداری نمک و فلفل به آش اضافه کنید. این کار را کم کم انجام دهید تا آش شما شور نشود. در انتها آش را درون ظرف می ریزیم و آنرا با نعنا داغ، سیرداغ و پیاز داغ تزیین می کنیم و سرو میکنیم.

طرز تهیه آش دوغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا