عمومی

فصل پیوند زدن درختان میوه

فصل پیوند زدن درختان میوه

پیوند زدن درختان میوه یک روش عالی برای ایجاد واریته‌های جدید یک درخت است. پیوند زنی درختان ممکن است با اهداف مختلف از قبیل افزایش مقاومت گیاه در برابر شرایط نامساعد، بازدهی زودهنگام درختان و افزایش میزان بازدهی آنها انجام گردد. اما باید توجه داشت که زمانی عمل پیوند موفقیت آمیز خواهد بود که به فصل پیوند زدن درختان میوه توجه داشته باشید.

فصل مناسب پیوند زدن درختان به عوامل متعددی چون نوع درخت و شرایط آن بستگی دارد. بهترین فصل پیوند زدن اغلب درختان زینتی، اوایل فصل بهار و قبل از ایجاد شیره در شاخه‌ها است. اما فصل پیوند زدن درختان میوه با یکدیگر متفاوت است.

به طور کلی می‌توان گفت، درختان نباید در هنگامی که در خواب زمستانی هستند، پیوند زد. همچنین در هنگام پیوند نباید شیره زیادی در شاخه درختان جریان داشته باشد. بنابراین فصل بهار که درختان تازه از خواب زمستانی بیدار شده‌اند و مقدار شیره کمی در شاخه‌ها وجود دارد، بهترین زمان برای پیوند زدن درختان است.

همچنین در اواخر تابستان و اوایل پاییز که شیره موجود در شاخه‌ها کمتر می‌شود، زمان مناسبی برای پیوند درختان است. پیوند زدن درختان در سرمای زمستان و اوج گرمای تابستان به هیچ وجه مناسب نیست؛ زیرا دو گیاه به یکدیگر جوش نمی‌خوردند و پیوندک از بین می‌رود.

پیشنهاد مطالعه  روش نگهداری گل بامبو در آب

فصل پیوند زدن درختان میوه

بهترین زمان پیوند درختان با چوب سخت یا خشک

قلمه زدن به دو صورت وجود دارد: قلمه زدن با چوب سخت و چوب نرم. در هر یک از این دو باید نکاتی را رعایت کرد. زمان قلمه زدن درختان با چوب سخت یا خشک، در هنگامی است که درخت در خواب زمستانی به سر می‌برد. این زمان از اواخر پاییز شروع می‌شود و تا زمستان و اوایل بهار ادامه دارد. قلمه با چوب سخت یا خشک انعطاف‌پذیری کمتری دارد و احتمال شکست آن بیشتر است. همچنین زمان ترمیم قلمه با چوب سخت بیشتر است.

بهترین زمان پیوند زدن درختان با چوب نرم

قلمه چوب نرم در فصل بهار از درختان گرفته می‌شود. در فصل بهار شاخه‌های تازه و نرم که انعطاف پذیری زیاد و استحکام کمی دارند از درختان جدا می‌شوند. قلمه زدن چوب نرم به دلیل انعطاف‌پذیری بالا خیلی زودتر از چوب سخت ترمیم می‌شوند. پس از اینکه قلمه چوب نرم را آماده کردید، می‌توانید آن را پیوند بزنید. اما قلمه با چوب سخت باید مدت بیشتری بماند و حدودا در فصل تابستان پیوند انجام می‌شود.

بهترین فصل پیوند زدن درختان میوه

همان گونه که گفتیم، بهترین فصل پیوند زدن درختان میوه با یکدیگر تفاوت دارد. اما معمولا بین تیر و شهریور بهترین زمان برای پیوند درخت می‌باشد؛ زیرا درختان تا قبل از اینکه در اواخر پاییز به خواب زمستانی فرو بروند، زمان کافی برای ترمیم پایه را داشته باشند. در ادامه بهترین فصل پیوند زدن چند نوع از درختان میوه را برای شما جمع آوری کرده‌ایم.

فصل پیوند زدن درختان میوه

بهترین زمان پیوند زدن درخت سیب اوایل زمستان یا اوایل بهار است.

پیشنهاد مطالعه  بهترين راه و وسيله تميز كردن سراميك خونه

بهترین فصل پیوند زدن درخت گیلاس اوایل بهار است

بهترین فصل پیوند زدن درخت زردآلو خرداد و اوایل تیر است.

بهترین فصل پیوند زدن درخت توت اوایل فصل پاییز و یا اواخر زمستان است.

بهترین زمان پیوند زدن درخت خرمالو اوایل بهار و در ماه فروردین است.

بهترین زمان پیوند زدن درخت گردو اوایل فصل بهار است.

فصل پیوند زدن درختان میوه

عوامل موثر در فصل پیوند زدن درختان میوه

بهترین زمان برای پیوند زدن درختان میوه با بررسی شرایط هر درخت تعیین می‌شود. آب و هوای هر فصل نیز در تعیین زمان پیوند موثر است. اگر درختان در زمان نامناسب پیوند زده شوند، عمل پیوند موفقیت‌آمیز نخواهد بود و درخت از بین می‌رود. بنابراین اولین گام در تعیین فصل پیوند زدن درختان میوه، بررسی شرایط هر گونه است. در ادامه مطالب چند مورد از شرایط لازم برای تعیین زمان پیوند را برای شما ذکر کرده‌ایم.

عدم وجود شیره زیاد در شاخه‌ها: فصل پیوند زدن درختان میوه باید در زمانی باشد که شیره زیادی در شاخه‌ها وجود نداشته باشد. وجود شیره زیاد در شاخه‌ها موجب می‌شود که دو سر شاخه‌ها در محل پیوند با یکدیگر تماس نداشته باشند و در نتیجه جوش نخورند. به این ترتیب پیوند با شکست رو به رو می‌شود.

گرم نبودن بیش از حد هوا: اگر در زمان پیوند زدن درختان میوه، هوا بیش از اندازه گرم باشد، شیره پیوندک تبخیر می‌شود و سلول‌های گیاه قبل از اینکه به پیوندک پیوندند، خشک شوند. پس توجه داشته باشید زمانی که درجه حرارت هوا بسیار بالا است به هیچ وجه پیوند زدن درختان را انجام ندهید.

پیشنهاد مطالعه  علت زرد شدن بامبو

سرد نبودن هوا بیش از حد هوا: همان گونه که گرمای بیش از حد هوا برای پیوند زدن مضر است، سرمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد زمان مناسبی برای پیوند نیست. سرمای شدید زمستان، موجب می‌شود که سلول‌های پیوندک فعالیتی نکنند و شاخه‌ها به یکدیگر جوش نخورند؛ در نتیجه پیوندک از بین می‌رود.

پوست دادن گیاه پایه: قبل از پیوند زدن، توسط یک چاقو بر روی گیاه پایه چند شیار بزنید. سپس سعی کنید پوست درخت را در این قسمت جدا کنید. اگر پوست گیاه به راحتی جدا شود یعنی می‌توان بر روی آن پیوند زد. در غیر این صورت باید مدتی صبر کنید، به درخت پایه آب و کود دهید تا رشد کند و آماده پیوند شود.

فصل پیوند زدن درختان میوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا