عمومی

آیا هر سال باید پوشال کولر عوض شود؟

زمان تعویض پوشال کولر

با نزدیک شدن به تابستان و گرم‌تر شدن هوا، به فکر راه‌اندازی وسایل سرمایشی منزل می‌افتید. کولر آبی یکی از پر استفاده‌ترین انواع وسایل سرمایشی است؛ زیرا قیمت آن نسبت به کولر گازی و اسپلیپ به صرفه‌تر است. اما قبل از استفاده از کولر آبی، باید آن را سرویس کرد. یکی از اصلی‌ترین مراحل سرویس کولر، تعویض پوشال آن است. به نظر شما آیا هر سال باید پوشال کولر عوض شود؟

پوشال کولر در هنگام روشن بودن کولر، به طور دائم توسط آب خیس می‌شود. این پوشال‌های خیس در اطراف کولر و در معرض آلودگی‌ها قرار دارند. بنابراین بعد از مدتی بر روی آن‌ها، رسوب و گرد و خاک انباشته می‌شود. به این ترتیب پوشال‌ها به محیط مناسبی برای رشد قارچ و باکتری تبدیل می‌شوند. فصل پاییز و زمستان که از کولر استفاده نمی‌کنید، قارچ‌ و باکتری بسیاری در این پوشال‌ها به وجود آمده‌اند.

هنگام استفاده زمانی که کولر را روشن می‌کنید، با خیس شدن پوشال‌ها بوی نامطبوعی به مشام می‌رسد که بسیار آزار دهنده است. دلیل این بوی نامطبوع، وجود این قارچ‌ها است. علاوه ‌بر این قارچ و باکتری همراه باد خنک در فضای اتاق پراکنده خواهد شد و باعث بیماری‌های ریوی و تنفسی می‌شود. بنابراین هرسال باید پوشال کولر عوض شود تا موجب بیماری نشود.

همچنین توجه داشته باشید که پوشال در هنگام استفاده، به صورت مداوم در مقابل جریان آب قرار دارد، تا هوای خنک‌تری ایجاد شود. بنابراین به مرور زمان فرسوده می‌شوند. اگر شما هر سال پوشال کولر را تعویض کنید، خواهید دید که کولر شما بازدهی بهتری خواهد داشت و هوای خنک‌تری تولید می‌کند.

پیشنهاد مطالعه  از بین بردن بوی بد کفش

از کجا بفهمیم پوشال کولر خراب شده

متاسفانه برخی از افراد ممکن است از زمان تعویض پوشال کولر اطلاع نداشته باشند. آنها ممکن است برای چندین سال از یک پوشال استفاده کنند بدون اینکه از عواقب آن با خبر باشند. برخی از افراد گمان می‌کنند تنها زمانی که پوشال کولر خراب شد و یا پوسیده شد باید اقدام به تعویض آنها کنند.

از کجا بفهمیم پوشال کولر خراب شده؟ شما باید سالیانه هنگام راه‌اندازی و سرویس کولر پوشال آن را عوض کنید. در واقع نباید منتظر بمانید تا پوشال پوسیده یا خراب شود و سپس آن را عوض کنید. بهتر است بنابر کیفیت آب منطقه و پوشال مورد استفاده خود، هر سال پوشال قدیمی را با پوشال جدید جایگزین کنید تا شاهد افزایش راندمان فوق العاده کولر خود باشید.

آیا هر سال باید پوشال کولر عوض شود؟

مراحل تعویض پوشال کولر آبی

تعویض پوشال کولر، کار بسیار راحتی است. شما به راحتی و در زمان بسیار کوتاهی می‌توانید این کار را انجام دهید و به سلامتی خود و خانواده کمک کنید. مراحل تعویض پوشال کولر به صورت زیر است:

1- در مرحله اول فراموش نکنید قبل از اینکه پوشال کولر را عوض کنید، جریان برق را قطع کنید.

2- سپس دریچه‌های اطراف کولر را باز کنید. پوشال‌ها بر روی این دریچه‌ها قرار دارد.

3- فنرهای نگهدارنده را که برای ثابت نگهداشتن پوشال است، باز کنید. سپس پوشال‌های قدیمی را جدا کنید.

4- دریچه‌ها را با کمک برس و مواد شوینده کاملا تمیز بشویید. اگر دریچه رسوب‌ گرفته است با کمک سرکه آنها را از بین ببرید.

5- پوشال‌های جدید را قبل از نصب کردن کاملا خیس کنید.

پیشنهاد مطالعه  تهیه شامپو فرش خانگی

6- پوشال‌ها را به طور مناسب در دریچه قرار دهید. حال فنرهای نگهدارنده پوشال را نصب کنید.

7- پس از سرویس و بررسی کامل قسمت‌های دیگر کولر، دریچه‌ها را در محل‌های مناسب خود نصب کنید.

آیا هر سال باید پوشال کولر عوض شود؟

نکات تعویض سالانه پوشال کولر:

خیس کردن پوشال جدید قبل از نصب بر روی دریچه، باعث می‌شود که بوی خامی آن گرفته شود. در غیر اینصورت پس از روشن کردن کولر بوی ناخوشایندی در محیط پخش می‌شود. همچنین خیس کردن پوشال موجب می‌شود که به پمپ کولر فشار وارد نشود و در مصرف برق صرفه‌جویی ‌شود.

برای احتیاط بیشتر، در هنگام تعویض سالانه کولر، بهتر است از دستکش‌های ایمنی استفاده نمایید.

اگر می‌خواهید پوشال کولر را عوض کنید، پوشالی را خریداری کنید که ساختار آن منسجم و یکنواخت باشد، زیرا در این صورت تمام قسمت‌های آن به طور یکنواخت خیس می‌شود و باعث افزایش بازدهی کولر می‌شود.

علاوه بر اینکه هرسال باید پوشال کولر عوض شود، فراموش نکنید در هنگام راه‌اندازی کولر، قطعات داخلی آن از جمله پروانه کولر، یاتاقان و … را نیز بررسی کنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

پس از راه‌اندازی کولر، در روزهای ابتدایی استفاده از آن، درها و پنجره‌ها را کامل باز بگذارید تا آلودگی‌ها در محل زندگی شما پراکنده نشود.

چرا هر سال باید پوشال کولر عوض شود؟

همانگونه که گفته شد، در فصل پاییز و زمستان پوشال کولر محیط مناسبی برای تجمع میکروب و باکتری خواهد بود. اگر پوشال کولر در هنگام استفاده تعویض نشود، پراکند شدن این میکروب و باکتری در فضای خانه، موجب بیماری‌های فراوانی خواهد شد. در واقع یکی از دلایل اصلی شیوع آلرژی و یا سرماخوردگی در تابستان، عدم تعویض سالیانه کولر می‌باشد. بنابراین برای جلوگیری از انواع بیماری هر سال باید پوشال کولر عوض شود.

پیشنهاد مطالعه  رسم شکستن نعلبکی توسط عروس

آیا هر سال باید پوشال کولر عوض شود؟

یکی از انواع قارچ‌هایی که ممکن است درون پوشال کولر رشد کند، آسپرژیلوس است. این قارچ اگر چه برای افراد سالم و عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برای بیماران ریوی بسیار آسیب‌زا است. به طور کلی عدم تعویض سالیانه کولر، به دلیل پراکنده کردن میکروب‌ها و محرک‌ها، موجب تشدید آسم و آلرژی در افراد می‌شود. همچنین اگر پوشال کولر هر سال عوض نشود، بیماری‌هایی مانند روماتیسم را تشدید می‌کند.

پس اگر شما این سوال را در ذهن خود داشتید که آیا هرسال باید پوشال کولر عوض شود؟ امیدوارن با مطالب ارائه شده به این یقین برسید که سالیانه با صرف کمی وقت و هزینه اقدام به تعویض پوشال کولر آبی خود کنید، تا از بروز بیماری‌های ریوی و روماتیسم جلوگیری کنید. علاوه بر این راندمان کولر خود را افزایش دهید تا هوای تمیزتر و خنک‌تری را در محیط شما انتشار دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا