عمومی

چرا سیرترشی سبز می شود

سیر یکی از گیاهان بسیار مفید برای بدن است که خاصیت پاک زدایی بدن از میکروب ها را دارد. از این رو یکی از ترشی های محبوب در میان مردم را می توان سیرترشی معرفی کرد. بیشتر افراد تمایل دارند تا این ترشی لذیذ را در خانه درست کنند. البته باید این مورد را هم در نظر گرفت که سیرترشی خانگی هم خواص بسیار بیشتری نسبت به مدل های کارخانه ای دارد و هم از نظر بهداشتی مطمئن تر است.

در تهیه سیر ترشی معمولا از سیر خشک استفاده می شود. در بیشتر ترشی ها هر چه سن آن بالاتر رود به علت وجود سرکه و نمک در آنها، خواص و طعم ترشی کم می شود ولی این قضیه در مورد سیرترشی برعکس می باشد. هر چه سن سیرترشی شما بیشتر باشد، ترشی شما لذیذتر می شود.

دلیل سبز شدن سیر ترشی

چرا سیرترشی سبز می شود

سیرترشی معمولا به مرور زمام رنگش تیره و قهوه ای می شود. اما در بعضی موار مشاهده میشود که سیرترشی به رنگ های سبز و یا آبی درآمده است. درواقع ترکیبات درون سیر باعث به وجود آمدن این رنگ در سیرترشی می شود و باید بدانید این تغییر رنگ به معنی خراب شدن سیرترشی نیست.

. درون ترکیبات سیر ماده ای به نام آلیسین وجود دارد که این ماده در اثر ترکیب با مواد موجود در سرکه، سبب به وجد آمدن پیلورها می شود. رنگ سبز و آبی  با درکنار هم قرار گرفتن پیلورها به وجود می آید. که در کنار قرار گرفتن چهار پیلور، رنگ سیر سبز میشود و اگر سه پیلور کنار هم قرار بگیرند رنگ سیر به آبی درمی آید.

پیشنهاد مطالعه  علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست؟

همچنین وقتی که سیر با ترکیب با دیگر مواد معدنی فلزات مثل چدن، آهن، آلومینیوم، مس و دیگر مواد در ارتباط باشد این تغییر رنگ نیز به وجود می آید. پس مواد معدنی موجود در ظرفی که ترشی در آن ریخته می شود نیز می تواند با ترکیبات سیر مخلوط شوند و باعث تغییر رنگ نیز شود.

یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ سیر را می توان نوع خاکی که سیر در آن رشد کرده دانست. زمانیکه آنتوسیاتین سیر بیشتر باشد، تغییر رنگ در آنها نیز سریعتر صورت می گیرد.

روش های جلوگیری از سبز شدن سیر ترشی

با رعایت این نکات می توان از تغییر رنگ سیرترشی جلوگیری کرد:

  1. زمان انداختن سیرترشی باید از نمک هایی که ید ندارند استفاده کنید.
  2. بهتر است از آب مقطر که بدون ترکیبات فلزی هستند استفاده شود.
  3. سیرترشی را در جایی که آفتاب نیست قرار دهید تا رنگ سیرها سبز نشود.
  4. از ظرف هایی که ضد زنگ هستند برای ریختن سیرترشی استفاده شود.
  5. در هنگام خرید سیرها دقت کنید که سیر مرغوب خریداری کنید زیرا برخی از انواع سیر چینی در بازار موجود می باشد که باعث تغییر رنگ سیر می شود.

 خواص سیر ترشی

  • کاهش کلسترول خون
  • هضم غذاهای سنگین را آسان می کند
  • خونساز و پاک کننده خون
  • عروق قلب را باز می کند
  • اشتها آور است
  • آفت دهان را از بین می برد
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ضد سرطان
  • پایین آورنده فشار خون
  • کمک به درمان بواسیر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا