دسته‌بندی نشده

درمان خانگی سردرد

راه های درمان خانگی سردرد

سردرد را می توان یکی از شایع ترین عارضه ها در میان مردم دنیا دانست که تمام افراد اعم از بزرگسالان و کودکان و سالخوردگان این عارضه را تجربه کرده اند و در صورتی که شدید باشد میتواند زندگی فرد را مختل کند. سردرد علل و دارای انواع مختلفی می باشد مثل سردردهای خوشه ای ، میگرنی، سردردهایی که در اثر تنش و یا سردرد هایی که از خستگی به وجود می آیند.
خیلی از سردرد ها را با عوض کردن سبک زندگی می توان درمان کرد. در زمان سردرد بجای مصرف انواع داروهای شیمیایی میتوانید راهکارهای خانگی درمان این عارضه را نیز امتحان کنید، شاید با این روش های خانگی سردرد شما درمان شود.
اما شما می توانید با تغییرات ساده در زنگی خود این عارضه را کاهش دهید که چند مورد آن را برای شما شرح می دهیم.
• ترک سیگار و همچنین ترک مواد الکلی
• خواب کافی و برنامه غذایی مناسب و سالم
• قطع کردن یا کم کردن مصرف مواد کافئین دار
• ورزش کردن

1-نوشیدن آب برای درمان خانگی سردرد

زمانی که شما در طول روز آب کم خورده باشید، بدن شما دچار کم آبی میشود و این کم آبی میتواند منجر به سردرد شود. علت بسیار از سردرد های تنشی و میگرنی ناشی از کم بودن آب بدن می باشد.
در واقع کم آبی بدن می تواند اعصاب را تحریک کند و در نتیجه اثر سردرد در شما بیشتر می شود. محققان در تحقیقات علمی خود به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن آب می تواند سردرد را در عرض 30 دقیقه کاهش دهند.
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دچار سردرد می شوید، نوشیدن مداوم آب در طول روز و همچنین خوردن غذاهای رقیق و آب دار را فراموش نکنید.

درمان خانگی سردرد با نوشیدن آب

2-استفاده از مواد حاوی منیزیم برای درمان خانگی سردرد

منیزیم از مواد معدنی بسیار مهم در عملکرد بدن است که قند خون را کنترل می کند و نقش مهمی در انتقال پیام های عصبی دارد. منیزم یکی از داروهای تاثیر گذار برای تسکین و درمان سردرد توصیه می شود که تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار سردرد های میگرنی می شوند معمولا منیزم بدنشان کم می باشد.
توجه داشته باشید در مصرف منیزیم افراط نکنید و در ابتدا از دوز های کم شروع کنید، زیرا مصرف منیزیم در برخی از افراد می تواند انواع مشکل های گوارشی ایجاد کند. این ماده ی معدنی را در سبزیجاتی که برگ های تیره دارند مثل برگ های اسفناج میتوان یافت. استفاده ی یک فنجان اسفناج در روز میتواند 30 تا 40 درصد منیزم توصیه شده را برای بدن ما فراهم کند.
از دیگر مواد غذایی دیگر که دارای منیزیم می باشند:
• سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، ذرت شیرین، نخود فرنگی
• انواع ماهی های خال مخالی، ماهی سالمون، ماهی پولک و همچنین ماهی تن
• انواع دانه های روغنی مثل تخم کدو، کنجد، بادام هندی، دانه کتان
• میوه هایی مثل موز، آووکادو
• حبوباتی مثل عدس ، سویا، لوبیا، نخود
• انواع بادام ها
• انواع شکلات تلخ

پیشنهاد مطالعه  زرد شدن فرش بعد از شستشو

3-درمان خانگی سردرد با کاهش نور محیط

برخی افراد در مواجه با نور زیاد دچار سردردهای میگرنی می شوند. اگر سابقه ی این سردردها را دارید باید نور محیط را کم کنید و اگر در محیط خود پنجره دارید از پرده های ضخیم استفاده کنید تا در طول روز نور کمی در محیط داشته باشید. اگر در فضای بیرون از خانه هستید از عینک های آفتابی استفاده کنید تا نور به چشمانتان به طور مستقیم نتابد. اگر در طول روز از مانیتور استفاده می کنید از انواع صفحه های ضد نور استفاده کنید.

4-درمان خانگی سردرد با استفاده از کمپرس سرد

یکی از دیگر روش های تسکین سردرد در خانه، استفاده از کمپرس سرد می باشد. در این روش شما می توانید از کمپرس یخ آماده استفاده کنید و اگر در دسترس نداشتید می توانید با قرار دادن تعدادی یخ در حوله یا پارچه یک کمپرس یخ خانگی درست کنید. حالا کافیست این کمپرس را روی سر یا قسمت پیشانی خود به مدت 15 دقیقه قرار دهید و بعد از این مدت 15 دقیقه هم استراحت کنید. کمپرس سرد باعث می شود که سرعت جریان خون کم شود و در نتیجه سردرد کاهش می یابد.

درمان خانگی سردرد با کمپرس سرد

5-درمان سردرد با استفاده از کمپرس گرم

این روش معمولا برای سردردهایی که تنشی هستند جواب می دهد. پس اگر شما دچار گرفتگی عضلات یا دچار سردرد های سینوسی شدید، یک کمپرس گرم یا یک حوله و پارچه ی گرم را در قسمت گردن، شانه و یا ناحیه ای که دچار درد شده است به مدت 15 دقیقه بگذارید. بعد از گذشت این مدت، 15 دقیقه نیز استراحت کنید تا سردرد شما بهبود یابد. این روش برای سردرد های پشت سر بسیار عالی جواب می دهد.
شما حتی بجای استفاده از کمپرس گرم، می توانید از دوش آب گرم هم استفاده کنید. برای تسکین سردرد بهتر است قبل از دوش گرفتن، سر خود را با روغن های گیاهی ماساژ داده و بعد از آن دوش بگیرید.

پیشنهاد مطالعه  علائم و علت کمر درد

6-درمان سردرد با استفاده از زنجبیل

زنجبیل دارای خواص بیشماری می باشد که در ترکیبات این داروی گیاهی آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی هم وجود دارد. محققان طبق مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که افرادی که دچار سردردهای میگرنی می شوند با استفاده از زنجبیل به همراه داروهای مسکن معمولی، می توانند سردرد خود را کاهش دهند، در واقع عملکرد زنجبیل به مانند داروهای درمان میگرن است. شما می توانید زنجبیل را به چند صورت استفاده کنید.
• با چای دم کرده و میل کنید.
• از انواع مکمل های حاوی زنجبیل استفاده کنید.
• ماساژ دادن روغن زنجبیل به روی پیشانی، شقیقه ها، گردن.

7-تاثیر خواب در درمان سردرد

حتما شما هم این شنیده اید که خواب کافی رابطه ی مستقیمی با سلامت بدن دارد. یکی از علت های سردرد می تواند ناشی از کمبود خواب باشد.
مطالعات زیادی روی افراد صورت گرفته است که نشان می دهد افرادی که خواب کمتری دارند، دچار سردردهای بیشتری نسبت به افرادی که خواب کافی دارند می شوند. البته خواب زیاد هم می تواند باعث سردرد شود، پس سعی کنید که در طول شبانه روز خواب کافی داشته باشید تا دچار سردرد نشوید.
اگر دچار سردرد ناشی از کمبود خواب شدید، بهترین روش درمان آن خوابیدن می باشد، همچنین اگر در طول روز بخاطر استفاده از وسایلی چون موبایل و کامپیوتر دچار سردرد شدید، کافیست تا کمی استراحت کنید و مدتی از این وسایل استفاده نکنید تا چشم و مغز شما استراحت کند.

8-درمان سردرد با استفاده از ویتامین ب کمپلکس

ویتامین های ب، ریز مغذی های حل شده در آب هستند که از جمله وظایف آن ها ساختن انتقال دهنده های عصبی می باشد و در تبدیل غذا به انرژی نقش ویژه ای دارند. استفاده از برخی ویتامین های گروه ب، می تواند مانع از ایجاد سردرد شوند که از جمله ی این مکمل ها می توان به ریبوفلاوین (ب ۲)، ب 12، پیریدوکسین (ب ۶) اشاره کرد.
شما با مصرف ویتامین ب کمپلکس که حاوی هشت گروه از ویتامین ب می باشد، می توانید از سردرد در امان باشید. شما می توانید ویتامین ب را بصورت روزانه و یا تحت نظر پزشک خود مصرف کنید ولی چون این ویتامین محلول درآب می باشد و مقدار اضافه ی آن از راه ادرار خارج می شود مصرف روزانه آن خطری ندارد.
• منابع ریبوفلاوین یا ب 2: تخم مرغ، محصولات لبنی، مویز، آجیل ها، قارچ، نخود، آووکادو، کلم بروکلی، مارچوبه و …
• منابع ویتامین ب 12: ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، گوشت، شیر، ماست، مرغ، تخم مرغ و …
• منابع ویتامین ب6: مرغ، ماهی، سیب‌ زمینی‌ پخته، نخود سبز، سیب‌ زمینی شیرین، بادام‌ زمینی، دانه‌ های آفتابگردان و فندق.
شما می توانید با تهیه ویتامین ب کمپلکس، تمامی ویتامین های گروه ب را دریافت کنید که این کار از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

پیشنهاد مطالعه  بزرگترین استادیوم دنیا

درمان خانگی سردرد با ویتامین

9-درمان سردرد با ورزش

انجام فعالیت های بدنی از جمله ورزش می تواند مانع از بروز و یا کاهش سردرد شود. شما می توانید با انجام ورزش هایی ساده مثل دوچرخه سواری و همچنین پیاده روی به روند درمان سردرد خود کمک کنید.
10-کم کردن فشار یا طب فشاری به روی سر
توجه داشته باشید که سردرد گاهی ممکن است از تحت فشار قرار گرفتن سر در اثر پوشیدن کلاه، سفت بستن موهای خود با کش یا عوامل دیگر صورت بگیرد. در این صورت میتوانید با رفع این فشارها، سردرد خود را درمان کنید.
از دیگر راهکارهای درمان خانگی سردرد موارد یر می باشد:
• استفاده از روغن های گیاهی مثل روغن نعناع، روغن اسطوخودوس
• استفاده از مواد کافئین دار
• رژیم غذایی
• طب سوزنی
• دوری از انواع بو و رایح های تند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا