سلامت

برای حالت تهوع چه بخوریم

چه چیزهایی برای رفع حالت تهوع بخوریم

تمامی افراد در طول زندگی خود یکبار دچار این عارضه شده اند. این حالت قبل از بالا آوردن و خالی کردن معده در فرد احساس می شود. احساس تهوع می تواند علت های مختلفی مثل بارداری، مسمومیت غذایی،کم آبی بدن، آنفولانزا، انسداد روده، میگرن و یا در اثر ضربه های شکمی و … داشته باشد. هرگز حالت تهوع را شوخی نگیرید زیرا این عارضه می تواند نشانه ای از بیماری های جدی مثل حملات قلبی، تومورهای مغزی یا بیماری های کبدی باشد.

هنگامی که دچار حالت تهوع شدید می توانید با به کارگیری کارهایی، از شدت آن بکاهیم و حتی با رعایت نکاتی آنرا رفع کنیم. یکی از این راه ها استفاده از داروهای ضد تهوع می باشند.  معمولا داروهای ضد تهوع عوارضی مانند سرگیجه، سردرد، خستگی و … دارند. خیلی از افراد بخاطر ترکیبات شیمیایی موجود در این داروها، تمایلی به استفاده از آنها را ندارند و سعی دارند با روش های خانگی آنرا درمان کنند.

 در این مقاله سعی داریم تا چند راهکار خانگی ساده برای رفع تهوع را به شما آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه  درمان خانگی سردرد

استفاده از زنجبیل

این گیاه دارای خاصیت های فراوانی می باشد. زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. با مصرف زنجبیل، بزاق دهان و حرکت روده ها افزایش و اسید معده کاهش پیدا می کند. در نتیجه استفاده از این ادویه باعث می شود که حالت تهوع در افراد کاهش پیدا کند. در واقع زنجبیل را می توان یک گیاه دارویی که عملکردی مشابه به داروهای ضد تهوع دارد دانست. این گیاه دارویی می تواند حالت تهوع را کاهش دهد.

افرادی که دچار ماشین زدگی می شوند و زنان باردار می توانند برای کاهش حالت تهوع خود از زنجبیل استفاده کنند ولی توجه داشته باشید که زنان باردار باید با مشورت با پزشک خود از این گیاه استفاده کنند. افرادی که بعد از انجام عمل های جراحی دچار این عارضه می شوند نیز می توانند از این گیاه معجزه گر برای درمان تهوع خود استفاده کنند.

 شما با استفاده از گیاه زنجبیل به جای داروهای شیمیایی دیگر نیاز نیست نگران عوارض آن باشید زیرا این داروی گیاهی عوارض بسیار کمتری نسبت به داروها دارد. روزانه با مصرف 1 الی 4 گرم از ریشه این گیاه برای کاهش و درمان تهوع کافی می باشد.

شما می توانید یک فنجان آب جوش را بردارید و 1 قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده به آن بیافزایید و 10 دقیقه اجازه دهید تا زنجبیل دم بکشد. بعد از آن می توانید مقداری عسل و آبلیمو را برای طعم دار کردن به آن اضافه کنید و آنرا میل کنید. این دمنوش را میتوانید چند ساعت یکبار استفاده کنید.

همچنین شما می توانید از چای زنجبیل، خوردن زنجبیل خام، زنجبیل خشک شده هم برای درمان حالت تهوع خود استفاده کنید.

برای حالت تهوع چی بخوریم

سرکه سیب برای درمان حالت تهوع

اگر دچار مسمومیت غذایی و یا تهوع ناشی از نشستن در ماشین شده اید، می توانید با مصرف سرکه سیب خانگی و اصل این مشکل را حل کنید. حتما از سرکه سیب طبیعی استفاده کنید که حاوی انواع باکتری های مفید می باشد.

  1. شما می توانید یک قاشق سرکه سیب را در مقداری آب حل کنید و آنرا بصورت دهانشویه استفاده کنید و بعد از انجام اینکار دهان خود را با آب بشویید تا اسیدها از بین بروند.
  2. در روشی دیگر میتوانید یک قاشق سرکه سیب را در یک فنجان آب به همراه یک قاشق عسل مخلوط کنید و آنرا بنوشید.

توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه سرکه سیب باعث ایجاد اسهال می شود.

برای حالت تهوع چی بخوریم

پیشنهاد مطالعه  علائم و علت کمر درد

استفاده از نعناع برای درمان تهوع

یکی دیگر از زوش های خانگی برای درمان تهوع استفاده از نعناع می باشد. این گیاه دارای خواص ضد اسپاسم است و می تواند تهوع را در کوتاه ترین زمان ممکن درمان کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که از رایحه نعناع برای کاهش تهوع خود استفاده میکنند بسیار زودتر از افرادی که از داروهای شیمیایی استفاده می کنند، حالت تهوع خود را درمان میکنند. حتی طبق مطالعات صورت گرفته، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بوییدن روغن نعناع در زمان تهوع به درمان و کم کردن این عارضه کمک خواهد کرد.

  1. مقداری برگ نعناع را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد.بعد از این که دم کشید می توانید مقداری عسل برای طعم دار شدن به آن اضافه کنید و بعد آنرا میل کنید.
  2. در روشی دیگر می توانید از روغن نعناع استفاده کنید. در این روش روغن را روی یک سطح بریزید و آنرا بو کنید. این کار هم می تواند در رفع و کاهش حالت تهوع مفید باشد.

رفع حالت تهوع با نعناع

درمان حالت تهوع با لیموترش

از دیگر درمان های خانگی ساده تهوع، استفاده از لیموترش می باشد. لیموترش دارای اسیدهای خنثی می باشد که می تواند ناراحتی های معده و سوزش سر دل را تسکین دهد. لیموترش برای کاهش حالت تهوع در زنان باردار توصیه می شود. شما می توانید لیموترش را هم به صورت میوه مصرف کنید و هم آنرا در غذای خود بریزید.

  1. در یک فنجان آب جوش، چند قاشق آب لیمو را بریزید و بعد مقداری عسل هم به آن اضافه کنید و آنرا میل کنید.
  2. در روشی دیگر می توانید لیمو را به دو قسمت برش دهید و بعد آنرا بو کنید.
  3. 2 قاشق چایخوری آب لیمو را به همراه 2 قاشق چایخوری عسل در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید و بهد آنرا بنوشید.
  4. نصف قاشق چایخوری شکر + 4/1 قاشق چایخوری جوش شیرین + چند قطره آب لیمو را در آب حل کنید و سپس آنرا میل کنید.

رفع تهوع با لیمو ترش

استفاده از مایعات

سعی کنید در طول روز بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. کمبود آب در بدن باعث تشدید تهوع می شود. در نتیجه نوشیدن آب کافی باعث می شود تا بدن شما هیدراته بماند. اگر دچار حالت تهوع با استفراغ هستید، سعی کنید مصرف مایعات زلال را در اولویت قرار دهید. سعی کنید تا به صورت جرعه جرعه و آرام آرام آب و مایعات را مصرف کنید.

همچنین شما می توانید از نوشیدنی هایی که حاوی قند و فاقد گاز و غذاهایی که نمک دارند و شور هستند استفاده کنید تا مقدار قند و نمکی که از طریق حالت تهوع از دست داده اید را جبران کنید.

برای حالت تهوع چی بخوریم

مصرف بعضی از ادویه ها برای رفع حالت تهوع

  1. دارچین: این ادویه به رفع تهوع بسیار کمک میکند.
  • شما می توانید 5/1 قاشق چایخوری دارچین را را به همرا مقداری عسل در مقداری آب جوش مخلوط کنید و بعد از 5 الی 10 دقیقه آنرا میل کنید.
  1. زیره: این ادویه آنزیم های موجود در معده را تقویت می کند و باعث کاهش حالت تهوع می شود.
  • 1 قاشق چایخوری زیره سبز + مقدار کمی جوز هندی را در یک فنجان آب جوش حل کنید و آنرا بنوشید.
  1. رازیانه: این ادویه نیز می تواند در درمان و رفع حالت تهوع به شما کمک کند.
  • ابتدا در یک لیوان آب جوش 2 قاشق چایخوری رازیانه ریخته و 10 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. بعد آنرا میل کنید.

برای حالت تهوع چی بخوریم

از دیگر راهکارهای درمان حالت تهوع:

  • استفاده از سیب، موز، برنج، نان تست
  • مصرف دمنوش بابونه
  • استفاده از مکمل های ویتامین B6
  • استفاده از غذاهای ساده و کم ادویه
  • عدم استفاده از غذاهای چرب
  • عدم استفاده از انواع غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، کنسرو، شیرینیجات و …
  • عدم مصرف نوشیدنی های کافئینی و الکل دار
  • استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین
  • دوری از بو و رایحه های تند
  • بعد از خوردن غذا دراز نکشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا