عمومی

کاشت سبزه پرتقال

یکی از سنت های مهم ما ایرانیان برای فرا رسیدن عید نوروز، تدارک سفره هفت سین می باشد. یکی از مهم ترین سین های سفره هفت سین سبزه می باشد که نماد سرسبزی، رویش و آرامش می باشد.

در گذشته بیشتر برای سبز کردن سبزه معمولا از حبوباتی مانند ماش، عدس و گندم استفاده می شده است، اما در دهه های اخیر سبزه را با انواع تخم های خرفه، تخم شربتی، تخم شاهی و … سبز میکنند. در این بین بسیار از افراد برای کاشت از دانه های مرکبات مانند پرتقال و لیمو و یا نارنج نیز استفاده می کنند. با انتخاب دانه های مرکبات بجای حبوبات دیگر در پایان نوروز نیازی به دور انداختن مقدار زیادی گندم، عدس و یا ماش نمی باشد.

با کاشت سبزه مرکبات می توانید شاهد رشد آن باشید و در انتها صاحب یک نهال پرتقال شوید. شما می توانید بسته به شرایط آب و هوایی نهال خود را در باغچه و یا گلدان خود منتقل کنید و با نگهداری اصولی از آن شاهد به بار نشستن آن باشید. در ادامه همراه اخبار شب باشید تا شما را با کاشت سبزه پرتقال آشنا کنیم.

آموزش کاشت سبزه پرتقال

  1. در قدم اول برای کاشت این سبزه، نیاز به هسته پرتقال داریم. برای اینکار بهتر است هسته های تازه را از داخل پرتقال خارج کنید و آنها را برای 2 روز در مقداری آب خیس بکنید. (منظور از هسته تازه، هسته هایی می باشد که با آب دهان خیس نشده باشند، هسته هایی که از دهان خارج شوند در اکثر موارد سبز نخواهند شد.)
پیشنهاد مطالعه  چگونه کودکی حرف شنو داشته باشیم؟

کاشت سبزه پرتقال

  1. در مرحله بعدی نوبت به گرفتن پوست روی هسته ها می باشد. این کار بعد از خیس خوردن هسته ها به راحتی انجام می شود، اما مواظب باشید تا به قسمت مغز آنها آسیبی نرسانید. بعد از انجام این کار هسته های پوست گرفته را برای 1 روز داخل مقداری آب ولرم می گذاریم تا هسته ها خشک نشوند.

کاشت سبزه پرتقال

  1. در این مرحله نوبت به انتخاب یک ظرف و یا گلدان مناسب می بشد. سعی کنید ظرف انتخابی شما در قسمت زیرین دارای سوراخ هایی برای تخلیه آب باشد. بعد از انتخاب ظرف مناسب باید مقداری خاک گلدان داخل گلدان بریزید و بعد هسته های پرتقال را با فاصله بین 3 تا 5 سانتی متر در آن بکارید. هسته های پرتقال را در عمق 1 سانتیمتری خاک قرار دهید و روی آن مقدار کمی خاک بریزید و سپس یک لایه سنگ ریز روی خاک بریزید.

کاشت سبزه پرتقال

  1. حالا باید به کمک یک اسپری آب، خاک را کمی خیس کنیم. سپس روی گلدان را برای 2 روز با کمک یک نایلون بپوشانید و گلدان را در محلی بگذارید که نور تقریبا مستقیم داشته باشد مانند پشت پنجره که نور به آن می تابد. توجه کنید که همیشه خاک گلدان باید مرطوب باشد تا هسته ها جوانه بزنند.

 

  1. با رعایت تمامی نکات ذکر شده و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای سبزه، حدود 3 الی 5 هفته هسته ها سبز خواهند شد. در این زمان باید روزی یکبار خاک گلدان را با آب مرطوب کنید تا جوانه ها رشد کنند. با مراقبت از جوانه ها و رسیدگی به آنها سبزه شما در مدت تقریبی 2 سال به یک نهال تبدیل خواهد شد.
پیشنهاد مطالعه  بهترین نوع کاکتوس برای خانه

کاشت سبزه پرتقال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا