عمومی

نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

چگونه گل شمعدانی را در آپارتمان نگه داریم؟

معمولا با دیدن گل شعمدانی، خاطرات کودکی و حیاط خانه مادربزرگ را به یاد می‌آوریم. گلدان‌هایی با گل‌های صورتی و قرمز که در اطراف حوض چیده شده بود و عطر آنها هوش از سرمان می‌ربود. اگر شما در آپارتمان زندگی می‌کنید و دوست دارید که یک گل شمعدانی نگهداری کنید، شاید با خود بگویید که نه از حیاط خبری است و نه از حوض آبی وسط آن. اما نگران نباشید، خوشبختانه نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان به راحتی امکان پذیر است.

گل شمعدانی را می‌توان هم در داخل آپارتمان و هم بالکن نگهداری کرد. برای نگهداری گل شمعدانی مانند همه گل‌های دیگر باید نکات مربوط به آن را رعایت کرد. شیوه نگهداری شمعدانی باید طوری باشد که علاوه بر زنده ماندن گیاه، گل نیز بدهد. شمعدانی معمولا در فصل بهار گل می‌دهد. این گلها در اواسط تابستان خشک می‌شوند. اما اگر گل را در هوای خنک نگهداری کنید، در اوایل پاییز نیز دوباره گل خواهد داد.

نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

طرز نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

یکی از نیازهای اساسی گل شمعدانی نور خورشید است. بنابراین برای نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان باید آن را در محل نورگیر قرار دهید. اگر منزل شما نور کافی ندارد، بهتر است سایر گیاهان را که به نور کمتری احتیاج دارند، برای نگهداری در آپارتمان انتخاب کنید.

بهترین مکان برای نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان، پشت پنجره جنوبی است تا در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد.

پیشنهاد مطالعه  روش نگهداری گل بامبو در آب

نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

طرز نگهداری شمعدانی در بالکن

اگر آپارتمان شما بالکن دارد، گل شمعدانی را می‌توانید در بالکن نگهداری کنید. طرز نگهداری گل شمعدانی در بالکن مشابه نگهداری آن در حیاط است. اگر بالکن شما سقف ندارد و گلدان در معرض برف و باران قرار می‌گیرد و یا اینکه هوای آن خیلی سرد می‌شود، باید قبل از فصل سرما گیاه را به داخل خانه ببرید.

گل‌های شمعدانی که در حیاط نگهداری می‌شوند، باید در فصل سرما به داخل خانه و پشت پنجره منتقل شوند.

نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

نکات نگهداری از گل شمعدانی در آپارتمان

آبیاری گل شمعدانی

قبل از آب دادن به گل شمعدان، خاک گلدان را لمس کنید و رطوبت آن را بررسی کنید. اگر خاک مرطوب بود، نیاز نیست که گلدان را آبیاری کنید. آبیاری بیش از اندازه باعث خراب شدن ریشه گل شمعدانی می‌شود. برای آبیاری گلدان باید تا عمق ۴ سانتی متری خاک خشک باشد.

نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

نور مورد نیاز شمعدانی

گل شمعدانی برای رشد و گل دهی نیاز به دریافت نور دارد. در صورت نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان باید آن را در محلی قرار دهید که در معرض تابش نور قرار بگیرد. این گل باید روزانه ۶ الی ۸ ساعت نور خورشید را دریافت کند. در صورتی که گل شمعدانی در سایه و محلی کم نور قرار بگیرد؛ آسیب می‌بیند و گل و برگ‌های آن رشد نخواهد کرد.

 

خاک مناسب گل شمعدانی

خاک مناسب برای پرورش گل شمعدانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. خاک گلدان باید حتما سبک و دارای زهکشی مناسب باشد؛ برای اینکه رطوبت را بیش از اندازه در خود نگه ندارد. رطوبت زیاد موجب می‌شود که گلبرگ‌های گل شمعدانی پوسیده شود. برای رشد عالی گیاه می‌توانید از ترکیب چند خاک برای پرورش گل شمعدانی استفاده کنید. این خاک‌ها شامل خاک رس، تورب، ماسه، خاک جنگلی، خاک برگ و خاک باغچه می‌باشد. البته برای نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان فراموش نکنید که برای رشد بهتر گل، از کود استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه  از بین بردن بوی بد کفش

نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

تقویت گل شمعدانی با کود

برای تقویت رشد گل شمعدانی در آپارتمان و یا حیاط از کود استفاده کنید. زمان مناسب برای کود دهی گل شمعدانی، فصل رشد آن است. در واقع می‌توان گفت از فصل بهار تا اواسط تابستان بهترین زمان برای کوددهی این گیاه است. اما توجه داشته باشید که هیچگاه در فصل زمستان این گل را کوددهی نکنید؛ زیرا گل شمعدانی در حال استراحت و خواب زمستانی است. برای کوددهی گل شمعدانی، بهتر است از کود حلال در آب استفاده شود. مقدار مناسبی از این کود را هر دو هفته یکبار به گلدان اضافه کنید.

دمای مناسب برای نگهداری گل شمعدانی

بهترین دما برای نگهداری گل شمعدانی بین ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد است. البته این بازه دمایی ممکن است در انواع مختلف شمعدانی متفاوت باشد. برای مثال گل شمعدانی عطری در دمای ۵ الی ۱۰ درجه سانتی‌گراد گل می‌دهد. اما دمای بالای ۲۰ درجه سانتیگراد باعث کاهش رشد آن می‌شود. به طور کلی گل شمعدانی به سرمای زیاد حساس است و دمای زیر صفر درجه آن را از بین می‌برد. به همین دلیل در صورت نگهداری گل شمعدانی در حیاط باید در فصل زمستان و در هنگام سرما آن را به داخل خانه منتقل کنید تا آسیب نبیند.

خاصیت اسیدی یا قلیایی خاک گل شمعدانی

خاک‌هایی که دارای آهک هستند و خاصیت قلیایی دارند به هیچ وجه برای گل شمعدانی مناسب نیست. برای نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان از خاکی که دارای مقدر کمی خاصیت اسیدی است، استفاده کنید. pH مناسب خاک برای گل شمعدانی تقریبا 5/6 است. اگر میزان خاصیت اسیدی خاک، بیشتر باشد رشد گل شمعدانی کاهش می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه  چه کار کنیم بچه از ما حساب ببرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا