فرهنگ و هنر

زندگینامه امین حیایی

بیوگرافی امین حیایی

امین حیایی در تاریخ  ۱۹ خرداد ۱۳۴۹ در محله قیطریه تهران به دنیا آمده است. پدر او بنام تقی حیایی  که کارمند بوده و مادرش نیز معلم بود. این خانواده دارای 2 فرزند پسر بوده اند، امین حیایی یک برادر کوچکتر بنام امید دارد. امید در حوزه موسیقی فعالیت می کند.

او همزمان با تحصیل به آموزش و کار تئاتر پرداخت بعد از اینکه فارغ التحصیل شد و بعد از گذراندن خدمت سربازی در هنرهای نمایشی نیروی هوایی شروع به کار کرد. امین حیایی دارای مدرک فوق لیسانس میباشد.

فعالیت هنری امین حیایی

شروع فعالیت او در سال 1370 در یک تئاتر کودک به کارگردانی خانم ثریا قاسمی بود. برای اینکه اولین نقش خود را بعنوان یک بازیگر حرفه ای در سینما شروع کند تلاش بسیاری کرد و مدت زمانی بیشتری را در این حرفه سپری کرد. امین حیایی سال 1378 در فیلم سیب سرخ حوا ایفای نقش کرد که این فیلم و تجربه اول او چندان موفقیت آمیز نبود.

ایفای نقش در فیلم های (محرک، مانی و ندا، رز زرد، اثیری، بوی بهشت ​​و مونس) در سال 1381 که یک رکورد بسیار حائز اهمیت است. این فیلم های در همان سال در سینماهای تهران اکران شد که برای عموم علاقمندان مورد پسند واقع شد.

زندگی نامه امین حیایی

پیشنهاد مطالعه  زندگینامه بهرام رادان

امین حیایی در جشنواره فجر

او جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای نقش آفرینی در  فیلم براده های خورشید در سال 1375 دریافت کرد. همچنین او در سال 1382 موفق به کسب تندیس زرین در هفتمین جشنواره خانه سینما برای فیلم عروس خوش قدم بعنوان نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

این هنر پیشه در سال 1383 با نقش آفرینی در فیلم زن زیادی به کارگردانی تهمینه میلانی بعنوان بهترین هنرپیشه نقش اول مرد انتخاب شد. او در سال ۱۳۸۶ در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم شب را کسب کرد.

اولین فیلم طنز و سینمایی امین حیایی

اولین فیلم این بازیگر سرشناس به کارگردانی عسگر هاشمی محصول سال 1370 فیلمی درباره دو همسفر است. عسگر هاشمی از طریق خانم ثریا قاسمی با امین حیایی آشنا شد. بنابراین این بازیگر معروف درخشش خود در سینمای ایران را مدیون خانم قاسمی میباشد.

اولین اثر کمدی امین حیایی در سال 1381 با نقش آفرینی در فیلم عروس خوش قدم آغاز شد.

امین حیایی از چه زمانی محبوب شد؟

آغاز محبوبیت امین حیایی در سال 1383 با بازی در فیلم های خاطره انگیز مهمان مامان و کما بود. وی با ایفای نقش در فیلم مهمان زیادی که در آن بعنوان یک بازیگر حرفه ای بازی بسیار قابل قبولی داشت نشان از از یک بازیگر حرفه ای را داشت.

بازی بی نظیر او در فیلم ستاره ها در دهه هشتاد این بازیگر توانمند را به عنوان بهترین بازیگر سینمای ایران معرفی کرد.

اخراجی ها یکی دیگر از فیلم های امین حیایی است که در آن درخشید، این فیلم با فروش میلیاردی یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما لقب گرفت. همین فیلم او را بعنوان ثروتمندترین بازیگر مرد ایران تبدیل کرد.

محمد رضا شریفی نیا در اکثر فیلم های خود از امین حیایی استفاده میکند، او معتقد است حیایی یک بازیگر توانمند است.

امین حیایی یکی از گران ترین بازیگران سینما

در شروع کار امین بسیاری از کارشناسان و علاقمندان سینما بر این باور بودند که او بازیگر موفقی نخواهد شد، با گذشت زمان استعداد و نبوغ این بازیگر برای همه ثابت شد. امین حیایی همچنان به دلیل تخصص و استعداد بالا در بازیگری یکی از گران ترین بازیگران است. او در بسیاری از فیلم های ساخته شده در ایران حضور دارد، همین امر حیایی را تبدیل به پردرآمدترین بازیگر مرد سینمای ایران تبدیل کرده است.

ازدواج امین حیایی

اولین ازدواج امین حیایی: در سال ۱۳۷۱ در سن ۲۲ سالگی با خانم مونا بانکی پور ازدواج کرد. این زندگی مشترک مدت زیادی پایدار نبود، پس از تولد دارا اولین فرزند امین این زندگی مشترک به پایان رسید و خیلی زود راهشان از هم جدا شد.

دومین ازدواج آقای حیایی: امین حیایی برای دومین بار در سال 1379 در سن 30 سالگی با خانم نیلوفر خوش خلق ازدواج و زندگی مشترکی جدیدی را شروع کرد.
آشنایی امین حیایی و نیلوفر خوش خلق در یک فیلم شروع شد، در آن زمان خانم خوش خلق 28 سال داشت و امین 30 ساله بوده. همین آشنایی در ادامه به ازدواج این دو بازیگر انجامید. حیایی و همسرش در شمال شرق تهران منطقه (لواسان) زندگی می کنند.

فرزند حیایی
امین حیایی در فیلم شعله ور به همراه پسرش دارا حیایی که متولد 1372 میباشد بازی کرد.

دوستان امین حیایی
دوستان او در بین دیگر بازیگران و همکاران خانم هدیه تهرانی و مهناز افشار در بین بازیگران زن و با آقای محمدرضا گلزار روابط صمیمانه و دوستانه دارد.

خوانندگی امین حیایی
امین حیایی تاکنون چندین آهنگ خوانده و منتشر کرده است. این بازیگر توانمند و با استعداد کشورمان علاوه بر بازیگری در عرصه موسیقی نیز فعالیت دارد.

در سال 1380 آلبوم بوی بهشت ​​را منتشر کرد که شامل چهار قطعه است و در سال 1385 با همکاری گروه کویر آلبوم باران را تولید کردند. در سال 1393 یک همکاری مشترک با آقای پدرام نصیری داشتند، این اثر با نام زندگی سفید همکاری کردند.

در سال 1393 یک قطعه هنری با نام اوج پرواز به همراه دیگر بازیگران همچون کامران تفتی، کامبیز دیرباز، پویا امینی و …منتشر کردند. یکی دیگر از آثار حیایی در سال 1397 برای تحویل سال بنام عشق تو بود. در بین خوانندگان ایرانی امین به احسان خواجه امیری، محسن چاووشی و امیر تاجیک علاقه دارد.

بازیگران خارجی محبوب امین حیایی

در بین بازیگران خارجی حیایی به بازی آل پاچینو، برد پیت و تام کروز علاقه دارد. حیایی در صحبت هایش تلاش این بازیگران را برای ایفای بهترین نقش را ستایش میکند.

پیشنهاد مطالعه  بیوگرافی نوید محمدزاده

کلام آخر

امین حیایی نمونه بارز یک بازیگر با استعداد است که با سعی و تلاش و پشتکار خود به این مرحله از محبوبیت و شهرت رسیده است. امین در کنار کارهای بازیگری و خوانندگی یک کافه در تهران دارد که به نام کافه وانیل است. بواسطه شهرت حیایی این کافه بسیار پرطرفدار میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا