سلامت

سردی دست و پا کمبود کدام ویتامین است؟

بسیاری از افراد در طول روز از سرد بودن دست ها و پاهای خود شکایت دارند. این افراد فقط در زمان سرد بودن هوا با این موضوع درگیر نمی باشند، بلکه حتی در روزهای عادی نیز دچار این عارضه می شوند. اما علت این موضوع چیست؟ در این مقاله از اخبار شب به بررسی دلایل سردی دست و پا خواهیم پرداخت. اگر شما و یا یکی از اطرافیانتان با این موضوع درگیر هستید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

یکی از دلایل رخ دادن این اتفاق سرد شدن هوا می باشد. زمانیکه دمای هوا کاهش می یابد و شما در محیطی سرد قرار می گیرید، بدن وظیفه دارد تا خون را به شریان ها و اندام های حیاتی بدن برساند تا بتواند آنها را گرم نگه دارد. به این ترتیب جریان خون با سرعت و میزان کمتری ممکن است به قسمت دست ها و پاهای شما برسد و در نتیجه احساس سرما را در این قسمت ها تجربه خواهید کرد. در اینگونه موارد می توانید با پوشیدن دستکش و یا جوراب گرم به گرم کردن این نواحی کمک کنید.

اما در مواردی دیگر برخی از افراد این موضوع را در حالات عادی و گرم بودن محیط نیز تجربه می کنند. اگر دائما دچار سردی دست و پا می شوید و یا تغییر رنگ در انگشتان خود را مشاهده می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت این موضوع را تشخیص دهد.

9 علت سردی دست و پا

کم خونی

یکی از مواردی که سبب سردی انگشتان می شود، کمبود ویتامین ها می باشد. زمانی که بدن دچار کم خونی می شود، توانایی تولید کافی گلبول های قرمز را از دست می دهد. کم خونی می تواند در اثر خونریزی های داخلی، کمبود مصرف آهن، مشکلات گوارشی و … رخ بدهد.

پیشنهاد مطالعه  خواص چای سبز برای لاغری شکم و پهلو

 در زمان ابتلا به کم خونی، اکسیژن موجود در خون پایین می آید و در نهایت باعث احساس سردی در انگشتان می شود. در مراحل اولیه ابتلا به کم خونی، راه درمان آن بسیار ساده و در کوتاه مدت و تنها با مصرف قرص های آهن قابل درمان خواهد بود.

کمبود ویتامین B12

یکی دیگر از ویتامین هایی که کمبود آن موجب بروز کم خونی می شود ویتامین B12 می باشد. کمبود این ویتامین موجب کاهش تولید سلول های قرمز موجود در خون می شود. این ویتامین در مواد غذایی مانند مرغ، شیر، تخم مرغ و دیگر لبنیات وجود دارد، اما معمولا در سنین بالای 50 سال بدن قادر نیست این ویتامین را از طریق مواد غذایی جذب کند. شما می توانید از کمبود این ویتامین با یک آزمایش خون ساده مطلع شوید و در صورت کمبود با مصرف دارو و مکمل آنرا جبران کنید.

سردی دست و پا کمبود کدام ویتامین است؟

لوپوس

یکی از دلایل سردی دست و پاها می تواند بیماری لوپوس باشد. لوپوس یک بیماری خود ایمنی می باشد که به بافت ها و اندام های خود حمله می کند و باعث التهاب در بدن می شود.

مشکل در گردش خون

یکی از مواردی که باعث سرد شدن دست و پاها می شود، وجود مشکل در سیستم گردش خون می باشد. کم شدن سرعت گردش خون در بدن و اندام هایی مانند دست و پا باعث بروز این مشکل می شود.

کم کاری تیروئید

فعالیت درست غده تیروئید نقش مهمی در بدن دارد. وقتی غده تیروئید ضعیف باشد، میزان کمی از این هورمون در بدن تولید می شود. کمبود این هورمون می تواند مشکلاتی در ضربان قلب و میزان درجه حرارت بدن بگذارد که در نهایت موجب سردی در پاها می شود. در نتیجه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نسبت به دیگر افراد به سرما حساس تر می باشند.

پیشنهاد مطالعه  5 دقیقه ورزش صبحگاهی

سردی دست و پا کمبود کدام ویتامین است؟

مصرف دارو

اگر برای مشکلات دیگر خود دارو مصرف می کنید و در حین مصرف سردی دست و پاها را تجربه می کنید، باید بدانید این مشکل به عوارض داروهای شما برمی گردد. بعضی از داروها ممکن است بر روی سلول های خونی تاثیر بگذارند و عروق خونی را منقبض کنند. برای مثال داروهای تنظیم فشار خون، داروهای میگرن و داروهای ضد احتقان از این دسته داروها می باشند.

مصرف سیگار

افرادی که سیگار می کشند باید بدانند که نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض سلول های خونی و یا تشکیل پلاک در قسمت عروق خونی می شود. به این ترتیب جریان خون فرد کم می شود و باعث احساس سردی در قسمت انگشتان دست و پا می شود.

سردی دست و پا کمبود کدام ویتامین است؟

سندروم رینود

این سندروم از مشکلات قسمت دستگاه گردش خون بدن می باشد. این بیماری باعث کاهش جریان خون در رگ های دست و پا می شود. معمولا افرادی که دچار این بیماری هستند دارای رگ های خونی غیر عادی در قسمت دست ها هستند. نشانه اصلی این بیماری سفید شدن و یا آبی شدن قسمت نوک انگشتان می باشد که همراه با بی حسی و یا سوزن سوزن شدن است.

پایین بودن فشار خون

یکی دیگر از عوامل سرد شدن دست و پاها می تواند از پایین بودن فشار خون باشد. زمانیکه بدن دچار افت فشار خون شود، بدن خون را از اندام هایی مانند دست و پا به اندام های حیاتی می فرستد. در نتیجه احساس سرما در دست و پاها را تجربه خواهیم کرد. علائم پایین بودن فشار خون می تواند شامل تاری دید، سرگیجه، تهوع، ضعف و یا گیجی باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

پیشنهاد مطالعه  بهترین زمان خواب

سردی دست و پا کمبود کدام ویتامین است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا