سلامت

بهترین زمان خواب

انتخاب بهترین زمان خواب

این سوال همیشه در ذهن بسیاری از مردم میباشد، بهترین زمان خواب در چه زمانی از شب میباشد. بطور کلی انسان ها از نظر کلی دارای شرایط خواب متفاوتی میباشند. این تفاوت بستگی به ژنتیک و وراثت، شرایط محیط و همچنین سلامت جسمی افراد متفاوت است.

کارشناسان با بررسی ها مختلف به یک مبانگین مناسب و بازه خواب ایده ال دست پیدا کرده اند. با رعایت این نکات میتوان تا حد زیادی سلامت خواب را تامین کرد.

بهترین زمان خواب کافی

انواع تقسیم بندی زمان خواب

هر ساعت خواب قبل از نیمه شب معادل دو ساعت خواب بعد از نیمه شب است. کیفیت خواب در طول شب تغییر می کند. زمان خواب شبانه تاثیر بسزایی بر ساختار و کیفیت خواب شما دارد. خواب شما شامل یک سری مراحل 90 دقیقه ای است که در طی آن مغز شما از خواب عمیق بدون حرکات ناگهانی چشم به خواب REM (حرکت سریع چشم در جهان) حرکت می کند.

این چرخه 90 دقیقه ای در طول شب کاملا ثابت است. اما نسبت خواب غیر REM به REM در حال تغییر است. اگر اطلاعی در مورد خواب REM و دیگر مراحل خواب ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله های مربوط به خواب REM و غیر REM  را بخوانید.

خوابی که REM نیست در اوایل شب بر چرخه خواب شما غالب می شود. اما با نزدیک شدن به REM در صبح، خواب غالب می شود. این مهم است زیرا برخی تحقیقات نشان می دهد که خواب عمیق غیر REM ترمیم کننده تر از خواب سبک تر و پر از رویا REM است. حقیقت این است که هر دو مزایای مهمی دارند.

بهترین زمان خواب

پیشنهاد مطالعه  زرد شدن فرش بعد از شستشو

ارتباط خواب REM و غیر REM با بهترین زمان خواب؟

عبور از خواب عمیق به خواب سبک تر در ساعات خاصی از شب اتفاق می افتد، صرف نظر از اینکه چه زمانی به رختخواب می روید. بنابراین، اگر خیلی دیر به رختخواب بروید، مثلاً ساعت 3 – خواب شما بسیار سبک و غیر عمیق خواهد بود. و این آسیب ناشی از خواب عمیق ترمیمی می تواند روز بعد شما را خسته و فرسوده کند.

این موضوع خواب دیر هنگام برای افراد با شیف کاری نا متعارف، و سایر افراد با برنامه های غیر متعارف خواب و بیداری کار می کنند، مایه تاسف است، زیرا آنها نمی توانند در ساعات خاصی از روز یا شب به طور موثر بخوابند. نوبت کاری با چاقی، حمله قلبی، نرخ بالاتر مرگ زودهنگام و حتی کاهش قدرت مغز مرتبط است.

در یک مطالعه، افرادی که در شب کار می‌کردند، در آزمون‌های استاندارد حافظه و سرعت پردازش داده‌ها نسبت به افرادی که در روز کار می‌کردند، نمرات کمتری داشتند. افرادی که بیش از یک دهه تجربه در شیفت های نیمه شب دارند، چنین نقص های شناختی آشکاری دارند.

حتی خواب کوتاه نیز بر بدن تأثیر می گذارد – این در یک مطالعه اخیر مشخص شده است. افرادی که فقط یک هفته در روز پنج ساعت می‌خوابیدند، در طول روز ضربان قلب بالاتری داشتند.

تنظیم بهترین زمان خواب

پیشنهاد مطالعه  سرخ کردن بادمجان با روغن کم

تنظیم بهترین زمان خواب

این ایده که شما می توانید یاد بگیرید که در شب کار کنید و در روز بخوابید، درست نیست، زیرا نمی توانید این کار را انجام دهید و در بهترین حالت خود باشید. مغز شما و ریتم های شبانه روزی بدن شما که همه چیز را از خواب گرفته تا انرژی و گرسنگی شما تنظیم می کند، به بدن شما دیکته می کند که به چه نوع خوابی نیاز دارد.

مهم نیست که چقدر برای تنظیم ریتم شبانه روزی خود در هنگام رفتن به رختخواب تلاش می کنید، این موضوع تأثیر زیادی نخواهد داشت. این چرخه ها بطور بنیادی در سیستم مغز ایجاد شده است.

برای افرادی که اصطلاحا جغد شب هستند، خیلی زود به رختخواب رفتن برخلاف فیزیولوژی آنها است. همین امر در مورد لاروهای صبحگاهی نیز صدق می کند که سعی می کنند تا دیروقت بیدار بمانند. برای هر نوع فردی، و همچنین برای اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در جایی بین افراط و تفریط قرار می گیرند، بهترین زمان برای رفتن به رختخواب، زمان عصر است که بیشترین احساس خواب آلودگی را دارند.

این به این معنی است که جغدهای شب اگر خسته نیستند نباید سعی کنند ساعت 9 یا 10 به رختخواب بروند. البته، برنامه کاری یا زندگی خانوادگی شما می تواند تعیین کند که چه زمانی باید صبح از خواب بیدار شوید. اما اگر بتوانید راهی برای ترکیب برنامه خود با نیازهای بیولوژیکی خود پیدا کنید و هشت ساعت بخوابید، بهترین کار خواهد بود. زمان خواب ایده آل با افزایش سن تغییر می کند.

در حالی که کودکان خردسال در صبح زود بیشتر خسته می شوند، عکس این موضوع در مورد افراد جوان صادق است، که ممکن است احساس راحتی بیشتری برای رفتن به رختخواب در حوالی یا بعد از نیمه شب داشته باشند. بعد از جوانی، بهترین زمان برای رفتن به رختخواب احتمالاً با افزایش سن زودتر و زودتر تغییر می کند. باز هم، همه اینها توسط بیولوژی شما تعیین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا