آشپزی

طرز تهیه استیک با سس قارچ

آموزش طرز تهیه استیک با سس قارچ

استیک را می توان یکی از محبوب ترین غذاها در سطح دنیا دانست. استیک گوشت معمولا بهتر است از قسمت راسته گاو تهیه شود. این قسمت دارای رگه های چربی در بافت گوشت می باشد که باعث می شود استیک نرم و لذیذتری داشته باشید.

استیک را به روش های مختلفی طبخ می کنند که شما با رعایت نکات لازم، میتوانید آنرا در خانه هم طبخ کنید. شما می توانید تکه های گوشت را به شکل های مختلف برش بزنید و بعد از طعم دار کردن، گوشت را در روغن سرخ کنید یا آنرا کبابی کنید.

 این غذای لذیذ را همراه با انواع سبزیجات مثل کلم بروکلی، سیب زمینی،هویج می توانید سرو کنید. در کنار استیک می توان از انواع سس های خوشمزه استفاده کرد اما طعم این غذا با سس قارچ بسیار بی نظیر می باشد. سس قارچ را به مدل های مختلفی می توان درست کرد و به همراه انواع غذاها مثل استیک مرغ، پاستا و پیتزا سرو کرد.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه فلال خانگی

در این مقاله سعی داریم تا با آموزش ترفندهایی، به شما کمک کنیم تا شما هم بدون ترس از خراب و یا سفت شدن استیک بتوانید آنرا به صورت آبدار و رستورانی در خانه درست کنید.

مواد لازم برای استیک گوشت

استیک گوساله 2 تکه
قارچ 100 گرم
سیر 2 حبه
کره 2 قاشق غذا خوری
آویشن 2 شاخه کوچک

 

مواد لازم برای سس قارچ

سیر رنده شده 4/1 قاشق چایخوری
آرد 2/1 قاشق چایخوری
کره 25 گرم
روغن 1 قاشق غذاخوری
شیر 2/1 پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه استیک

1-اگر می خواهید استیک شما بافت لذیذی داشته باشد، حتما از قسمت راسته گوساله استفاده کنید. برای درست کردن استیک، لازم نیست که از گوشت تازه استفاده کنید بلکه بهتر است اجازه دهید تا گوشت تازه به مدت 1 روز در یخچال بماند و بعد از آن گوشت را از یخچال خارج کنید و آنرا به مدت نیم ساعت در دمای محیط قرار دهید.

2-یکی از نکات مهم استیک، برش زدن صحیح گوشت می باشد. بهتر است برش گوشت از قسمت پهن تر گوشت به سمت قسمت نازک تر گوشت باشد. اندازه مناسب برای استیک، 15 الی 20 سانت می باشد. قطر مناسب برای استیک به اندازه یک بند انگشت یا 3 الی 4 سانتی متراست.

طرز تهیه استیک با سس قارچ

3-در این مرحله گوشت های برش خورده را با کمک بیفتک کوب کمی میکوبیم تا گوشت ها کمی نازک شوند. بعد از کوبیدن، نوبت به مزه دار کردن گوشت ها می شود. برای مزه دار کردن نیاز به خواباندن گوشت در چاشنی های مختلف نمی باشد. گوشت را به وسیله ی کمی نمک و فلفل مزه دار می کنیم.

طرز تهیه استیک گوشت با سس قارچ

4-درون یک تابه مقدار کمی روغن ریخته و آنرا روی یک شعله با حرارت متوسط قرار می دهیم. اجازه می دهیم که روغن داغ شود. زمانیکه روغن داغ شد، گوشت ها را به درون تابه می ریزیم و توجه کنید که دَر تابه را نگذارید چون باعث سفت شدن استیک می شود. بگذارید که هر دو طرف گوشت حدود 4 الی 5 دقیقه سرخ شوند.

حرارت نباید خیلی کم باشد که گوشت ها آب بیندازند و نه خیلی زیاد که باعث سوختن گوشت ها شود.

5-حالا باید کره را به همراه سیر و آویشن در تابه بریزیم. زمانی که کره داغ شد، مقداری از کره ها به روی تکه های گوشت بریزید. گوشت ها را برمی گردانیم تا دو طرف آن ها سرخ شوند. 1 الی 2 دقیقه بعد از اضافه کردن کره زمان می دهیم تا دو طرف کاملا سرخ شوند.

طرز تهیه استیک با سس قارچ

6-زمان سرخ شدن گوشت ها تقریبا 10 دقیقه است که برای هر طرف 5 دقیقه می باشد. بعد از این مدت آن ها را از تابه خارج می کنیم.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه چپلی کباب افغانی

طرز تهیه سس قارچ برای استیک

1-ابتدا قارچ ها را بشویید و آنها را بصورت ورقه ای برش بزنید. برای شستن قارچ بهتر است آنها را در محلول حاوی آب و نمک بگذارید و سپس آنها را آبکشی کنید.

2-قارچ های ورقه شده را به همراه کره در تابه ریخته و اجازه می دهیم تا آب آنها کمی بخار شود.

آموزش استیک با سس قارچ

3-مقدا سیری که داشتیم به همراه کره را در یک تابه ی دیگر تفت می دهیم، سپس آرد را به سیر اضافه میکنیم و آنرا با سیر و کره مخلوط می کنیم.

4-حالا نوبت اضافه کردن شیر است. شیر را کم کم به مواد اضافه میکنیم و تند تند آنرا هَم بزنید تا کاملا با مواد مخلوط شود.

طرز تهیه استیک با سس قارچ

5-حرارت گاز را ملایم می کنیم و مدام مواد را هَم می زنیم تا سس کمی غلیظ شود.

6-بعد از آنکه سس کمی به غلظت رسید، قارچ ها را به سس بالا اضافه می کنیم.

7-نمک و فلفل را به مواد اضافه کرده و اجازه می دهیم تا سس روی حرارت ملایم به غلظت مورد نظر برسد و بعد زیر شعله را خاموش می کنیم.

طرز تهیه استیک با سس قارچ

نکات مهم تهیه استیک با سس قارچ

  • برای پخت استیک حتما از گوشت گوساله استفاده کنید. بهترین قسمت آن، گوشت راسته و فیله گوساله است که بافتی نرم دارد. درصد چربی موجود در گوشت باعث طعم بهتر استیک می شود.
  • بهتر است از گوشت تازه استفاده نکنید و گوشت را از 1 روز قبل در یخچال بگذارید.
  • اگ دوست دارید گوشت شما آبدار باشد، تکه های گوشت را ضخیم و کلفت تر برش بدهید.
  • بهتر است در ابتدای کار گوشت را از یخچال بیرون بیاورید و در این مدت که گوشت به دمای محیط می رسد اقدام به درست کردن سس قارچ کنید. زیرا درست کردن سس، زمان بیشتری را نیاز دارد.
  • گوشت استیک را از 3 سانت کمتر برش ندهید، چون گوشت اگر زیاد نازک باشد سرخ می شود و دیگر شکل و طعم استیک را نمی دهد.
  • در طبخ استیک از روغن زیاد استفاده نکنید.
  • از آبلیمو و چاشنی های ترش برای طعم دار کردن گوشت استیک استفاده نکنید.
  • برای درست کرد سس قارچ می توانید از ادویه های مختلف مثل گشنیز یا جعفری هم استفاده کنید.
  • در تهیه سس قارچ می توان از خامه هم استفاده کرد.
  • می توانید سس را در همان تابه ای که استیک را درست کردید طبخ کنید تا سس شما طعم بی نظیری پیدا کند.
  • استیک را به انواع مختلفی درست میکنند مثل آبدار، نیمه آبدار یا به صورت کاملا پخته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا