سلامت

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان یکی از بیماری‌های ویروسی شایع در کودکان است. این بیماری که به شدت واگیردار است با بثورات جلدی و خارش شدید در فرد ظاهر می‌شود. بیماری از طریق سرفه، عطسه و زخم بثورات پوستی از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود. بنابراین قبل از اقدام به هر کاری باید با رعایت بهداشت از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کرد.

هنگامی که کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است این سوالات برای والدین پیش بیاید که برای درمان و رفع خارش‌های پوستی این بیماری باید چه کاری کنند؟ مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان چقدر است؟ خوشبختانه اغلب کودکان این بیماری را به صورت خفیف می‌گیرند. معمولا شدت این بیماری در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است. در ادامه اطلاعاتی درباره این بیماری، علائم، مدت زمان خوب شدن، درمان دارویی و درمان خانگی و همچنین روش پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله مرغان برای شما جمع آوری شده است.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان

10 الی 21 روز پس از اینکه کودکان در معرض ویروس آبله مرغان قرار می ‌گیرند، ممکن است علائم بیماری در آنها ظاهر شود. در ابتدا بیماری با تب و لرز، سردرد، بی‌اشتهایی و خستگی و احساس ضعف شروع می‌شود. یک الی دو روز بعد، بثورات جلدی ظاهر می‌شوند. مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان، حدود 5 الی 10 روز طول می‌کشد.

پیشنهاد مطالعه  چرا بچه ها بینی خود را می خورند؟

بثورات پوستی آبله مرغان از زمان ظاهر شدن تا خوب شدن بیماری مراحلی را طی می‌کند. در ابتدا برجستگی‌های قرمزی روی پوست مشاهده می‌شود. این برجستگی‌ها به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند. این تاول‌ها به راحتی باز می‌شوند. هنگامی که این تاول باز شود، امکان انتقال بیماری از این طریق افزایش می‌یابد. پس از باز شدن تاول، پوسته‌ای روی آن را می‌پوشاند.

بثورات پوستی معمولا ابتدا از صورت، پشت و سینه شروع می‌شوند. تقریبا ۲۵۰ الی ۵۰۰ تاول در بدن فرد بیمار ظاهر می‌شود.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان

درمان آبله مرغان در کودکان

خارش‌های پوستی از اولین علائم ابتلا به آبله مرغان است. با شروع علائم باید به پزشک مراجعه کرد. به این ترتیب علاوه بر اینکه از شدت بیماری و مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان کاسته خواهد شد، از انتقال آن به افراد دیگر نیز تا حد امکان جلوگیری می‌شود. برای مثال اگر کودک مبتلا به آبله مرغان به مدرسه می‌رود، باید از او را از رفتن به مدرسه منع کنید تا سایر بچه‌ها نیز مبتلا نشوند.

در صورتی که در شروع بیماری به پزشک مراجعه کنید، داروها تاثیر بیشتر و بهتری در کنترل بیماری خواهد داشت. برای درمان این بیماری، داروهای ویروسی بسیاری وجود دارد. معمولا داروی آسیکلوویر توسط پزشکان تجویز می‌شود. برای تسکین درد، پاراستامول موثر است. داروها باید به صورت منظم و سر وقت مصرف گردد. دوره درمان نیز باید کامل گردد.

پماد ضد خارش کالامین در تسکین خارش‌های پوستی تاثیر بسیاری دارد. همچنین برای خنکی پوست و کاهش خارش پوستی می‌توان از کرم‌های آبرسان استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه  طرز استفاده از پماد چشم

درمان خانگی آبله مرغان کودکان

در کنار مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود، می‌توان از درمان‌های مکمل خانگی استفاده کرد. تا مدت زمان خوب شدن آبله مرغان کودک کاهش یابد. سعی کنید کودک در مدت بیماری آب، آبمیوه‌های طبیعی و مایعات بیشتری بنوشد تا بدن دچار کم آبی نشود.

عسل برای بهبود بثورات پوستی آبله مرغان و زخم‌های ناشی از آن مفید است. به آرامی بر روی زخم‌ها عسل بمالید و پس از بیست دقیقه با آب ولرم شست و شو دهید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

ناخن‌های کودک بیمار را کوتاه کنید. در صورت امکان به دست‌های او دستکش بپوشانید تا در اثر خارش بدنش را زخم نکند.

برای کاهش خارش بثورات پوستی کودک را به طور مرتب با جوش شیرین و آب ولرم حمام دهید.

پیشگیری از بیماری آبله مرغان در کودکان

بهترین روش برای پیشگیری از بیماری آبله مرغان در کودکان، واکسیناسیون است. ۹۸ درصد از افرادی که دوزهای این واکسن را دریافت کرده‌اند، در برابر این بیماری به صورت کامل ایمن می‌شوند. برای ایمنی بیشتر کودکان، در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی اولین دوز این واکسن تجویز می‌شود. دوز دوم واکسن باید در ۴ تا ۶ سالگی تزریق شود.

اما کودکانی که تا سن ۶ تا ۱۲ سالگی این واکسن را دریافت نکرده‌اند، باید با فاصله ۳ ماه هر دو دوز واکسن تزریق شود. اما در کودکان بالای ۱۳ سال، فاصله دریافت هر دو دوز واکسن باید 4 هفته باشد.

برای بزرگسالان که از کودکی واکسن آبله مرغان را هیچ گاه تزریق نکرده‌اند، باید در فاصله حداکثر ۸ هفته، دو دوز واکسن تزریق شود. افرادی که اطلاع دقیق ندارند که این واکسن را دریافت کرده‌اند یا نه، می‌توانند با یک آزمایش خون از این مسئله مطمئن شوند. افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند به طور طبیعی در برابر این بیماری ایمن می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه  چگونه خورشید بر بدن انسان تأثیر می گذارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا