سلامت

چرا بچه ها بینی خود را می خورند؟

حتما شما هم در اطراف خود بسیاری از کودکان را دیده اید که عادت های عجیبی مانند جویدن ناخن ها و یا انگشت کردن داخل بینی دارند. این گرایش معمولا در میان کودکان به وفور دیده می شود که معمولا امری طبیعی است. بطور کلی می توان گفت این کار امری طبیعی می باشد که بسیاری از بزرگسالان نیز در بعضی موارد مانند خارش بینی و یا تحریک شدن آن اقدام به انجام آن می کنند. اما در بسیاری از موارد این عادت همراه با کودک می ماند و در سن های بالاتر نیز کودک اقدام به انجام این کار می کند.

در این میان برخی از این کودکان بخاطر کنجکاوی علاوه بر فرو بردن انگشت خود در بینی، آنرا به داخل دهان خود نیز فرو می برند که کاری چندش آور می باشد. اگر اینگونه رفتارها در سنین کودکی رفع نشود، ممکن است آنرا تا سنین بالاتر با خود به همراه داشته باشند.

آیا خوردن بینی برای کودکان مفید است؟

بر اساس تحقیقات دکتر فریدریش بیسچینگر از اتریش کودکانی که اقدام به خوردن مخاط بینی خود می کنند، نسبت به دیگر کودکان سیستم ایمنی بدن قوی تری خواهند داشت. شاید برای شما نیز تعجب آور باشد اما با مطالعات صورت گرفته بر روی این مورد دانشمندان متوجه شده اند که در مخاط بینی میکروب و سمومی وجود دارد که خوردن آنها به مانند تزریق واکسن خوراکی به بدن می باشد. با ورود این میکروب ها به بدن، سیستم ایمنی بدن نیز برای مقابله با آنها تقویت می شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن فرد قوی تر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه  علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب

در دیگر نظریه ها بسیاری از متخصصان با نتایج این تحقیق مخالف هستند. این عده از متخصصان بر این باورند که با انجام این کار انواع بیمار های عفونی مانند سرماخوردگی یا آنفلونزا در فرد به وجود می آید و فرد زودتر مبتلا به ویروس خواهد شد. همچنین ممکن است با انگشت کردن در بینی، پوست داخل بینی را دچار آسیب شود و در مواردی باعث لخته شدن خون به سمت مغز منجر شود.

اما بطور کل این کار امری ناپسند می باشد که در صورت ترک نکردن آن در کودکی، تبدیل به یک عادت تا سنین بزرگسالی می شود. پس بهتر است راهکارهایی برای ترک این عادت ناخوشایند در نظر بگیرید. بسیاری از افراد برای ترک این عادت کودک خود را تنبیه می کنند که امری اشتباه می باشد. در این موارد شما باید با حوصله ریشه این کار را دریابید و بعد آنرا برطرف کنید.

در ادامه همراه اخبار شب باشید تا چند نمونه از اقدامات پیشگیرانه برای این موضوع را با شما در میان بگذاریم.

7 راه درمان انگشت کردن بینی در کودکان

1. بررسی مشکل

در برخی موارد دیده می شود که کودکان وقتی در حالت اضطراب هستند بیشتر اینکار را انجام می دهند. اگر این کار از روی استرس و اضطراب می باشد باید زمانی که کودک شما دچار استرس می شود، حواس او را با انجام بازی های مختلف پرت کنید.

2. درمان آلرژی

در مرحله اول شما باید از ریشه این قضیه را بررسی کنید. ابتدا ببینید که قسمت داخلی بینی خشک و یا زخم نشده باشد. در بسیاری از مواد وجود یک عارضه مانند آلرژی باعث انجام این کار توسط کودک می شود پس حتما از این موضوع مطمئن شوید و با درمان آن به روند بهبود کودک خود کمک کنید.

پیشنهاد مطالعه  انواع بهترین ویتامین برای بدن در زمستان

چرا بچه ها بینی خود را می خورند؟

3. درمان خشکی بینی

در تعدادی از کودکان قسمت داخلی بینی خشک می باشد و این موجب خونریزی بینی نیز می شود. اگر این مورد را در کودک خود مشاهده کردید، می توانید قسمت داخلی بینی او را با کمک وازلین چرب کنید تا مشکل خشکی بینی او رفع شود.

4. رفع گرفتگی بینی

یکی دیگر از مواردی که باعث انگشت کردن کودک در بینی خود می شود، گرفتگی و پر بودن بینی می باشد. برای رفع این مشکل می توانید با پزشک مشورت کنید و از قطره بینی برای رفع گرفتگی استفاده کنید.

5. تمیز نگه داشتن دست کودک

تا زمانیکه کودک شما این عادت را ترک کند باید مواظب باشید که دست های او آلوده نباشد. شما می توانید از انواع مواد ضدعفونی کننده مناسب دست برای اینکار استفاده کنید. با این کار باعث عدم انتقال ویروس و باکتری از راه بینی به بدن کودک می شوید.

چرا بچه ها بینی خود را می خورند؟

6. گرفتن ناخن کودک

تا زمانیکه کودک به دفعات زیاد این کار را انجام می دهد، سعی کنید که ناخن های او را کوتاه نگه دارید. با این کار دیگر کودک نمی تواند به بینی خود آسیب برساند و باعث خونریزی بینی شود.

7. استفاده از دستمال کاغذی

به کودک خود یاد بدهید هر گاه بخواهد مخاط بینی خود را تخلیه کند از یک دستمال کاغذی به جای انگشت خود استفاده کند.

چرا بچه ها بینی خود را می خورند؟

بطور کلی انگشت کردن در بینی در اکثر کودکان امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با مرور زمان و با آموزش ها و تذکرات داده شده، او در می یابد که این کار بسیار زشت می باشد و اقدام به کمتر انجام دادن و در نهایت ترک این موضوع می کند. اما اگر کودک شما به طور مداوم این کار را انجام می دهد شاید او دچار مشکلی در قسمت بینی خود می باشد، پس حتما موضوع را پیگیری کنید تا مشکل او را برطرف شود.

پیشنهاد مطالعه  پیشگیری از سرماخوردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا