سلامت

پیشگیری از سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی بهتر از درمان

همیشه این حرف را شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است، چون وقتی گرفتار یک بیماری شویم، بخصوص در مورد موضوع بحث ما سرماخوردگی تنها کار ممکن استراحت و استفاده از دارو و خوراکی هایی است که بدن را در مقابل این ویروس تقویت کند.
پس بهترین کار پیشگیری از سرماخوردگی میباشد، راه های زیادی برای مقابله با درگیری بدن با این بیماری وجود دارد که بسیار ساده نیز میباشد. اگر دوست دارید هیچ وقت با بیماری سرماخوردگی درگیر نشوید با ما همراه باشید.

منظور از سرماخوردگی چیست

ابتدا بهتر است بدانیم سرماخوردگی چیست و با این ویروس آشنا شویم. سرماخوردگی علل مختلفی دارد و همچنین ویروس های بسیاری میتوانند دلیل سرماخوردگی باشند. این بیماری بصورت عفونت در اندام های فوقانی( مربوط به تنفس) ظاهر میشود. این اندام ها عبارتند از گلو، بینی و همچنین دیگر اندام های تنفسی.
همیشه از راینو ویروس بعنوان یکی از اصلی ترین دلایل سرماخوردگی در بین متخصصان نام برده میشود. معمولا دوره بیماری سرماخوردگی چیزی در حدود یک الی دو هفته طول میکشد که معمولا در هفته دوم در صورت درمان مناسب بیماری رو به بهبودی میرود.
این بیماری علائم مختلفی دارد از کوفتگی بدن تا تب، گلو درد و سرفه تا آبریزش بینی و همچنین دردهای عضلانی که هر کدام از این موارد حتی به تنهایی میتواند سخت و غیر قابل تحمل باشد. البته باید بدانید که این علائم در سرماخوردگی شدت بسیار بالایی ندارند و معمولا در عرض چند روز و در نهایت طی دو هفته بطور کامل رفع خواهد شد.

پیشگیری از سرماخوردگی

چطور از سرماخوردگی در زمستان در امان باشیم

شاید تا همین قسمت هم متوجه اهمیت این موضوع شده باشید که بهترین کار مقابله در برابر سرماخوردگی است تا درمان. راه های زیادی برای پیشگیری از سرماخوردگی وجود دارد. در فصول سرد یکی از بهترین کارها این است که در مقابل ورود ویروس به بدنمان مقاومت کنیم.
گرم نگه داشتن بدن، استفاده از ماسک در برابر فرد بیمار، از دیگر مواردی است که بصورت عامیانه در بین مردم باب هست تا حد بسیاری میتواند در برابر ابتلا موثر باشد. در ادامه این مطلب میخواهیم نکاتی مهم و تخصصی در این زمینه به شما آموزش دهیم تا هیچ وقت گرفتار سرماخوردگی نشوید.

پیشنهاد مطالعه  درمان خانگی سردرد

پیشگیری از سرماخوردگی مصرف ویتامین دی(d)

ویتامین D از جمله ویتامین هایی است که اغلب مردم با کمبود آن مواجه هستند، حتی در دوره همه گیری ویروس کرونا نیز به اهمیت این ویتامین بسیار اشاره شد. ویتامین Dیکی از اصلی ترین فعال کننده سلول های بدن برای مقابله با عفونت می باشد، زیرا همانطور که قبلا هم اشاره شد سرماخوردگی بیشترین تاثیر را بر عفونت در اندام های تنفسی دارد.
طبق بررسی هایی که انجام شده افرادی که دچار کمبود ویتامین D میباشند ضعف بیشتری در برابر سرماخوردگی و دیگر بیماری های عفونی و تنفسی دارند.
تامین این ویتامین از طریق مواد غذایی همچون زرده تخم مرغ، ماهی و همچنین قارچ انجام میشود، در صورت لزوم میتوانید از قرص ها و حتی از نمونه تزریقی این ویتامین استفاده کنید. دوز مناسب مصرف این ویتامین برای افراد بزرگسال 400 واحد در روز و برای افراد بزرگسال 600 واحد در روز می باشد.

پیشگیری از سرماخوردگی

تاثیر ورزش بر پیشگیری از سرماخوردگی

ورزش های هوازی باعث تقویت سیسم ایمنی بدن میشود، با ورزش کردن منظم در طول هفته باعث تقویت ریه های شده و از رشد ویروس در این قسمت ها جلوگیری میشود. تقویت بدن از طریق فعالیت های بدنی همیشه چاره ساز بوده است. انجام فعالیت ورزشی باعث افزایش جریان در بدن شده و در نتیجه باعث پیشگیری از سرماخوردگی میشود.

پیشگیری از سرماخوردگی

پیشنهاد مطالعه  علائم و علت کمر درد

شستشوی دست و پیشگیری از سرماخوردگی

شاید بسیاری از مردم بطور معمول به شستن دست ها اهمیت میدهند، البته بسیاری نیز این مورد رابطه بیماری با شستن دست را بی پایه و اساس میدانند. با کمی توجه به نکات این بیماری و انتقال آن از طریق تنفس و ذرات معلق میتوان به این نتیجه رسید که درصورتی که با فردی دست میدهید، یا به سطحی غیر بهداشتی دست میزنید اگر ویروسی در آن سطح باشد به دست شما منتقل خواهد شد.
بدون شک در طول روز در دفعات مکرر دست ما با صورتمان در تماس است، همین امر باعث انتقال ویروس از دست به دهان و چشم و بینی میشود. پس بهترین کار شستشوی دست در صورت تماس با فرد بیمار و یا سطحی خارج از منزل می باشد.
فقط به این نکته دقت داشته باشید که این موضوع تبدیل به وسواس و حساسیت نشود. در صورت تماس با سطحی در خارج از منزل و یا دست دادن با فردی مشکوک به سرماخوردگی نیاز به شستن دست می باشد. دست ها باید به مدت 20 ثانیه بصورت کامل با آب و صابون شسته شود.

پیشگیری از سرماخوردگی

تامین رطوبت هوا و تاثیر آن بر پیشگیری

اگر رطوبت محیط در حد نرمال باشد تا حد بسیاری سلامت مجاری تنفسی تضمین میشود. این کار میتواند توسط دستگاه های رطوبت ساز و یا بخور اتوماتیک انجام شود یا بصورت سنتی با قرار دادن کمی آب داخل ظرف بر روی بخاری یا اجاق گاز. مرطوب بودن مجرای تنفسی باعث جلوگیری از نفوذ میکروب به داخل میشود.
وقتی مجرای تنفسی خشک باشد دیگر میکروب و ویروس هیچ مقاومتی در مقابل خود نخواهد دید، زیرا خشک بودن باعث میشود میکروب ها با هیچ مانعی در تماس نباشند.
البته حتما به این نکته توجه کنید که اگر از دستگاه های رطوبت ساز و بخور استفاده میکنید، حتما بهداشت این دستگاه ها را رعایت کنید تا خود این ها باعث ایجاد بیماری نشوند. اگر رطوبت ساز داری فیلتر است حتما فیلتر را تمیز و یا در صورت نیاز تعویض کنید.

رابطه خواب با پیشگیری  از سرماخوردگی

خواب کافی و مناسب در حدود 8 ساعت می باشد، البته زمان شروع و پایان خواب هم اهمیت دارد. خوابیدن دیر هنگام شبانه خود باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می باشد. در زمان خواب بدن به بازسازی خود میپردازد و در ساعات مختلف خواب به پاکسازی سموم از بدن.
خواب مناسب خوابی است که بیشتر زمان آن در طول شب باشد، یعنی این 8 ساعت باید در زمان هایی بین 9 شب تا 7 باشد. نه اینکه از خواب شبانه غافل و عمده خواب را به صبح موکول کنید.

سبزیجات مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی

سبزی های وجود دارند باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی میشوند، همچنین این سبزیجات با تامین مواد مغذی دیگر به سلامت بدن کمک بیشتری میکنند. سعی کنید در کنار دیگر خوراکی هایی که مصرف میکنید این سبزیجات را نیز استفاده کنید. از جمله این سبزیجات میتوان به کاهو، انواع کلم و اسفناج اشاره کرد.
کاهو از جمله سبزیجاتی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است، انواع کلم ها دارای ویتامین ها C,A,K پتاسیم می باشد. اسفناج هم سرشار از ویتامین A,C و فولات می باشد، تا حد امکان سعی کنید این سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا