سلامت

علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب

علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب

آیا تجربه بیدارشدن از خواب با احساس تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب را دارید؟ این مسئله در نگاه اول، یک مسئله کوچک به نظر برسد. اما اگر، به طور مداوم اتفاق بیفتد، برای فرد بسیار آزار دهنده است و نیاز به پیگیری دارد. خواب کافی درشب برای سلامتی انسان ضروری است. اگر فرد به دلیل خشکی دهان مدام از خواب بیدار شود، دچار اختلال خواب خواهد شد و در طول روز نیز احساس خستگی و خواب آلودگی خواهد کرد.

خشکی دهان در واقع به دلیل عدم تولید بزاق کافی در دهان است. بزاق برای حفظ رطوبت بدن ضروری است. همچنین آنزیم‌هایی که در بزاق وجود دارد، برای هضم غذا لازم است. کمبود بزاق باعث ایجاد مشکلاتی در خوردن غذا و صحبت کردن می‌شود. همچنین به دلیل رشد باکتری‌ها، امکان پوسیدگی دندان و بوی بد دهان نیز افزایش می‌یابد.

علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب

علائم خشکی دهان در شب

خشکی دهان در شب باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای فرد می‌شود:

خشکی دهان موجب غلیظ یا رشته‌ای شدن بزاق می‌شود.

ممکن است از دهان بوی بدی احساس شود.

احتمال خرابی دندان و ایجاد پلاک در دندان افزایش می‌یابد.

احتمال بیماری‌های لثه افزایش می‌یاید.

نبود بزاق کافی در دهان، موجب ایجاد زخم دهان می‌شود.

ممکن است فرد دچار عفونت قارچی دهان (برفک) شود.

ترک لب نیز یکی دیگر از علائم خشکی دهان در شب است.

پیشنهاد مطالعه  برای حالت تهوع چه بخوریم

حس چشایی تغییر می‌کند.

برای استفاده از دندان مصنوعی مشکل به وجود می‌آید

به وجود آمدن مشکلاتی در جویدن و بلعیدن غذا

خشکی دهان در شب ممکن است موجب گلودرد شود.

علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب

خشکی دهان در شب موجب می‌شود که فرد با احساس تشنگی زیاد از خواب بیدار شود. اگر این اتفاق مدام تکرار شود، بسیار سخت و ناراحت کننده است. خشکی دهان گاهی به دلیل کاهش میزان بزاق دهان است. عملکرد بزاق دهان با افزایش سن کاهش می‌یابد. بنابراین در افراد مسن، خشکی دهان شایع است.

گاهی اوقات علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب، انسداد بینی فرد می‌باشد. در صورتی که بینی مسدود شود، تنفس از طریق دهان صورت می‌گیرد. به همین دلیل دهان فرد، در طول شب باز می‌ماند که موجب تشنگی زیاد و خشکی دهان فرد می‌شود.

مصرف بعضی از داروها نیز عامل خشکی دهان است. طبق اعلامیه یک آکادمی پزشکی در آمریکا، بیش از 1100 دارو دارای عوارض خشکی دهان هستند. برخی از این داروها عبارتند از: داروی فشار خون، داروی ضد اضطراب، داروی ضد افسردگی، آنتی هیستامین، آنتی اسید، دیورتیک و برونکودیلاتور.

در زمان بارداری نیز احتمال خشکی دهان وجود دارد.

چه بیماری‌هایی باعث خشکی دهان می‌شود؟

سرماخوردگی: یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که باعث خشکی دهان در شب می‌شود، سرماخوردگی است. در سرماخوردگی به علت گرفتگی مجاری بینی، بیمار مجبور به تنفس از طریق دهان است. این موضوع به ویژه در هنگام خواب، موجب تبخیر بزاق و خشکی دهان می‌شود.

دیابت: یکی از علائم اصلی دیابت احساس تشنگی زیاد و خشکی دهان است. افزایش قند خون، میزان تولید بزاق را کاهش می‌دهد. اغلب افرادی که مبتلا به دیابت هستند، دچار کم آبی می‌شوند. البته داروهایی که برای درمان دیابت تجویز می‌شوند، موجب تشدید خشکی دهان می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه  چاق و سفت شدن صورت در یک هفته

فیبروز کیستیک: یکی از بیماریهای که باعث خشکی دهان می‌شود، بیماری فیبروز کیستیک است. این بیماری که یک بیماری ژنتیکی است، به سیستم گوارشی و تنفسی فرد آسیب می‌زند. فیبروز کیستیک میزان بزاق را کاهش می‌دهد. علاوه بر این داروهای  که برای درمان این بیماری مصرف می‌شوند، خشکی دهان را افزایش می‌دهند.

سندرم شوگرن: سندرم شوگرن یکی بیماری خودایمنی است. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غدد بزاقی حمله می‌کند و باعث التهاب آن‌ها می‌شود.

برفک دهان: برفک دهان یا همان عفونت قارچی موجب التهاب بافت دهان می‌شود. در نتیجه این التهاب به غدد بزاقی آسیب می‌زند و تولید بزاق کاهش می‌یابد.

 بیماری آلزایمر: یکی دیگر از بیماری‌هایی که باعث خشکی دهان می‌شود، آلزایمر است. این بیماری باعث کم آبی بدن می‌شود.

کبد الکلی: مصرف طولانی مدت الکل باعث اختلال عملکرد کبد می‌شود. علائم بیماری کبد الکلی تشنگی زیاد و خشکی دهان، کاهش وزن، زردی، درد یا حساسیت به لمس شکم و خستگی است.

 بیماری‌های دیگری که ممکن است موجب خشکی دهان و تنگی زیاد شوند عبارتند از:

ایدز

آرتریت روماتوئید.

شیمی درمانی

پرتو درمانی

آسیب عصبی

استفاده مواد مخدر

درمان خشکی دهان در خواب؛ درمان خانگی

برای درمان خشکی دهان در شب، چند درمان خانگی وجود دارد.

در طول روز به میزان کافی آب بنوشید.

غذای شور به ویژه در شب میل نکنید.

کافئین خشکی دهان را تشدید می‌کند؛ بنابر این میزان مصرف کافئین را کاهش دهید.

قرار دادن دستگاه بخور در اتاق، در حفظ رطوبت هوا موثر است؛ بنابراین به درمان خشکی دهان در خواب نیز کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه  علائم پوکی استخوان

شب‌ها قبل از خواب، یک لیوان آب در کنار تخت خود قرار دهید تا در صورتی که با احساس خشکی دهان از خواب بیدار شدید، بنوشید.

علائم خشکی دهان در شب

آدامس و آب نبات بدون قند استفاده کنید.

اگر عادت به نفس کشیدن با دهان دارید، با تمرین بسیار، سعی کنید با بینی خود نفس بکشید.

محصولاتی وجود دارد که غدد بزاقی را تحریک به تولید بزاق بیشتر می‌کند. این محصولات ممکن است به صورت، خمیر دندان مخصوص، قرص یا بزاق مصنوعی باشد. این داروها را می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید.

به هیچ وجه از دهان‌شویه‌هایی که دارای الکل هستند استفاده نکنید، زیرا موجب خشکی دهان می‌شوند.

اگر سیگار می‌کشید، ترک سیگار اولین مرحله درمان خشکی دهان در شب است.

درمان خشکی دهان در شب؛ درمان پزشکی

اگر احساس تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب دارید و با استفاده از درمان‌های خانگی بهبود نیافتید، برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در کنار تشنگی زیاد و خشکی دهان درشب، دچار خشکی چشم، تکرار ادرار، زخم دهان و بوی بد دهان شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان خشکی دهان در شب توسط پزشک با توجه به علت آن، صورت می‌گیرد. اگر خشکی دهان در شب، به دلیل مشکل بینی است، ممکن است به شما توصیه کند که به پزشک جراحی مراجعه کنید. اما اگر شما به دلیل مصرف برخی از داروها، دچار خشکی دهان شده‌اید، ممکن است داروهای دیگری را جایگزین کند. اگر میزان بزاق شما کم است، ممکن است داروهایی را برای کمک به تولید بزاق بیشتر تجویز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا