آشپزی

طرز تهیه سمنو خانگی فوری

تهیه سمنو خانگی

سمنو یکی از انواع حلواهای کشدار می باشد که مواد شکیل دهنده آن شامل جوانه گندم و آرد است. سمنو یکی از اصلی ترین سین های سفره هفت سین می باشد که نماد خیر و برکت می باشد. پخت سمنو تنها منحصر به کشور ما نمی باشد، بلکه این خوراکی را در بسیاری ازنقاط جهان مانند تاجیکستان، افغانستان و حتی در فنلاند طبخ می کنند.

سمنو دارای خواص بیشماری برای بدن می باشد. این خوراکی سرشار از پتاسیم، کلسیم و دیگر ویتامین ها می باشد. در پخت سمنو هیچ گونه مواد قندی به آن اضافه نمی شود و طعم شیرین آن به واسطه جوانه زدن گندم می باشد.

پخت این دسر سنتی نیاز به ابزار خاصی ندارد، اما برای تهیه یک سمنو خوشمزه باید نکات مهمی را رعایت کرد. اگر شما هم به دنبال پخت سمنو کشدار هستید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه اخبار شب باشید.

مواد لازم برای پخت سمنو:

  1. گندم: 1 کیلوگرم
  2. آرد گندم: 3 کیلو گرم
  3. آب ولرم: 5 لیتر

طرز تهیه سمنو:

برای درست کردن سمنو باید صبر و حوصله فراوان به خرج دهید. پخت این خوراکی لذیذ کمی دشوار می باشد. تقریبا می توان گفت 4 الی 5 روز زمان برای آماده شدن مواد سمنو وقت نیاز دارید و بعد از آن می توانید پخت آنرا شروع کنید.

پیشنهاد مطالعه  با سیب زمینی آب پز چی درست کنیم؟

مرحله اول:

در مرحله اول پخت سمنو باید گندم مناسب را تهیه کنید. توجه کنید باید گندمی را انتخاب کنید که قابلیت سبز شدن و جوانه زدن را داشته باشد. در واقع گندمی که برای سمنو استفاده می شود، همان گندم کاشت سبزه می باشد. بعد از تهیه کردن گندم باید آنرا پاک کنید.

مرحله دوم:

بعد از تمیز کردن گندم ها باید آنها را با آب سرد بشوئید و سپس آنها را در ظرف مناسبی می ریزیم و به اندازه دو بند انگشت روی گندم ها را با آب پر می کنیم. حالا ظرف را در یک جای خنک و کم نور به مدت 2 الی 3 روز قرار می دهیم تا گندم ها جوانه سفید بزنند. در این مدت شما حتما باید آب گندم ها را روزی 3 دفعه عوض کنید که گندم ها بو نگیرند.

طرز تهیه سمنو خانگی فوری

مرحله سوم:

بعد از ظاهر شدن جوانه های سفید نوبت به آبکش کردن گندم ها می شود. گندم ها را روی یک پارچه نخی و مرطوب پهن کنید و یعد روی آنها را با یک لا پارچه مرطوب بپوشاید. برای مدت 2 روز گندم ها باید لای یک پارچه مرطوب بمانند تا جوانه های آنها بزرگتر شوند. توجه کنید که پارچه به هیچ عنوان خشک و یا کامل خیس نباشد بلکه فقط مرطوب باشد، تا گندم ها کپک نزنند.

مرحله چهارم:

بعد از گذشت دو روز و زمانیکه ساقه های گندم سفید شدن، گندم ها را به داخل آبکش می ریزیم و روی آنها را آب می گیریم. توجه داشته باشید که فشار آب ملایم باشد تا جوانه ها آسیب نبینند. سپس روی آبکش ها را با پارچه تنظیف مرطوب می پوشانیم.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه معجون مخصوص کافی شاپی

گندم ها برای دو روز دیگر باید در این حالت باقی بمانند. در طی این مدت باید توجه کنید که روزی 2 تا 3 مرتبه به گندم ها آب بدهید و پارچه های روی آبکش را برای چند بار با آب خالی بشویید تا پارچه ها بو نگیرند و دقت کنید که تنظیف ها در طول این مدت همیشه مرطوب بمانند.

مرحله پنجم:

در این مرحله بعد از گذشت 2 روز جوانه های گندم قد کشیده اند. باید بدانید که گندم ها نباید زیاد سبز شوند و از پارچه بیرون بزنند، در این صورت سمنوی پخته شده دارای شیرینی کمتری خواهد بود و طعم آن تلخ خواهد شد.

طرز تهیه سمنو حرفه ای

مرحله ششم:

حالا جوانه های گندم را باید از داخل آبکش خارج کنیم و آنها را ریش ریش کنیم، به عبارتی باید جوانه ها را از هم جدا کنیم. سپس آنها را با آب به خوبی می شوییم. حالا می توانیم جوانه ها را با مقداری آب جوش در داخل یک میکسر بریزیم تا کاملا میکس شوند.

طرز تهیه سمنو خانگی فوری

مرحله هفتم:

حالا باید گندم های له شده را در داخل یک کیسه پارچه ای بریزید و آنرا فشار دهید تا جایی که عصاره و شیره آنها از کیسه خارج شود. حالا کمی آب به شیره ی بدست آمده اضافه میکنیم و برای بار دوم آنرا دوباره به داخل یک کیسه تمیز منتقل می کنیم تا شیره یکبار دیگر از کیسه خارج شود.

مرحله هشتم:

حالا به یک تابه نیاز داریم، تابه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا گرم شود. سپس آرد را به داخل تابه می ریزیم و آن را برای یک ربع تا بیست دقیقه تفت می دهید تا بوی خامی آن از بین رود. بعد از این مدت باید آرد را الک کنید تا آرد یکدست شود. سپس آرد را دوباره به تابه برمی گردانیم.

پیشنهاد مطالعه  رفع شوری خورشت قیمه

مرحله نهم:

حالا نوبت به اضافه کردن عصاره بدست آمده به آرد می باشد. در حین اضافه کردن عصاره به آرد، باید مدام آرد را هم بزنید تا آردها گلوله نشوند.

طرز تهیه سمنو خانگی فوری

مرحله دهم:

در این مرحله باید حرارت را بالا ببرید و آب ولرم را به داخل تابه اضافه کنید و بصورت مداوم مخلوط را هم بزنید تا مواد به جوش آیند. بعد از جوش آمدن مواد باید حرارت را کم کنید و هر 5 الی 10 دقیقه یکبار این مخلوط را هم بزنید تا رنگ آن تیره شود.

مرحله یازدهم:

حالا باید به مدت تقریبی 4 ساعت منتظر بمانیم تا سمنو غلیظ شود، توجه کنید که از هم زدن سمنو غافل نشوید تا ته نگیرد.

مرحله دوازدهم:

در این مرحله باید تابه را روی یک شعله پخش کن با حرارت بسیار ملایم  قرار دهیم و درب تابه را با یک دم کنی بپوشانیم و آنرا روی تابه بگذاریم. به مدت 1 الی 2 ساعت سمنو باید دم بکشد.

مرحله سیزدهم:

بعد از دم کشیدن سمنو باید آنرا هم بزنیم و وقتی که سمنو غلظت لازم را پیدا کرد، آنرا از روی حرارت برمی داریم. این نکته را در نظر داشته باشید که سمنو بعد از سرد شدن سفت تر خواهد شد، پس باید کمی رقیق تر آنرا از روی حرارت برداریم.

طرز تهیه سمنو خانگی فوری

حالا سمنو شما آماده سرو می باشد، نوش جان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا