عمومی

تهیه شامپو فرش خانگی

تهیه شامپو فرش خانگی

یکی از روش‌های تمیز کردن فرش‌ها بدون شستن، استفاده از شامپو فرش می‌باشد. به دلیل رفت و امد روی فرش، همیشه احتمال کثیف شدن آن‌‌ها وجود دارد. بنابراین نیاز است، که ماده‌ای را در دسترس داشته باشیم تا در صورت کثیفی فرش، سریع آن را پاک کنیم و از شر لکه‌ها خلاص شویم.

شامپو فرش‌های موجود در بازار، از مواد شیمیایی تولید شده‌اند که برای سلامتی مضر هستند. همچنین استفاده مداوم از آنها ممکن است به بافت فرش آسیب برساند. علاوه براین، اغلب شامپوهای فرش هزینه بسیار بالایی دارند. با این وجود این سوال ممکن است برای ما پیش بیاید که به جای شامپو فرش از چی استفاده کنیم. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از موادی که در اغلب خانه‌ها یافت می‌شود، شامپو فرش خانگی تهیه کنید. این مخلوط‌ها در زمان بسیار کوتاهی تهیه می‌شود و هزینه بسیار کمتری دارد. با این وجود، اثر پاک کنندگی بسیار بالایی دارند. بنابراین جایگزینی برای شامپو فرش بازاری هستند.

جایگزینی برای شامپو فرش

شما می‌توانید در منزل خود به راحتی و بدون استفاده از شامپو فرش تجاری، فرش‌های خود را تمیز کنید و لک‌های آن را از بین ببرید. تهیه شامپو فرش خانگی، بسیار راحت است و کار چندان سخت و پر زحمتی نیست. همچنین نیاز به ماده خاصی ندارد.

پیشنهاد مطالعه  مدل موی کوتاه برای صورت گرد و تپل

برای اینکه جایگزینی برای شامپو فرش تجاری درست کنید. نیاز به مقداری مایع ظرفشویی و سرکه سفید دارید. حدود سه قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی و سه قاشق غذاخوری سرکه سفید را در یک لیوان آب حل کنید. از این مخلوط می‌توانید به جای شامپو فرش استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید از این مواد فقط برای تمیز کردن فرش‌های ماشینی استفاده کنید. استفاده از این مواد برای فرش دستباف به هیچ وجه مناسب نیست و امکان تغییر رنگ وجود دارد.

در ادامه چند ترکیب که جایگزینی برای شامپو فرش به شمار می‌روند، ذکر شده است. به جای شامپو فرش می‌توان از این ترکیبات استفاده کرد.

تهیه شامپو فرش خانگی؛ سرکه سفید و آب

سرکه سفید 9 فنجان
آب 9 فنجان

سرکه سفید و آب را در یک سطل بریزید و و تریب کنید و با استفاده از آن فرش را تمیز کنید. البته توجه کنید که فرش را خیلی خیس نکنید تا آسیب نبیند.

سرکه سفید خاصیت چربی‌زدایی، بوزدایی و لکه‌بری داد. به همین دلیل یک جایگزین مناسب برای شامپو فرش است. در تهیه این محلول حتما باید از سرکه سفید استفاده کنید. استفاده از سرکه قرمز در این محلول مناسب نیست.

جایگزینی برای شامپو فرش؛ پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن 3 درصد 4  قاشق غذاخوری
مایع ظرفشویی یک قاشق غذاخوری
روغن گیاهی دلخواه 5  قطره
آب داغ یک و نیم فنجان

در این شامپو فرش خانگی از پر اکسید هیدروژن که خاصیت سفید کنندگی دارد، استفاده می‌شود. این ترکیب برای از بین بردن لکه‌های سخت، بسیار مناسب است. البته توجه داشته باشید که این شامپو فرش خانگی فقط برای فرش‌های به رنگ روشن مناسب است. استفاه ازآن برای فرش‌های تیره به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است به رنگ آن آسیب بزند.

پیشنهاد مطالعه  چگونه فرش را بدون شستن تمیز کنیم

پراکسید هیدروژن، مایع ظرفشویی و روغن گیاهی را در یک سطل مناسب بریزید و آب داغ را نیز به آن اضافه کنید. از این محلول برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

سرکه و جوش شیرین؛ تهیه شامپو فرش خانگی

ترکیب جوش شیرین و سرکه بهترین جایگزین شامپو فرش است. جوش شیرین دارای خاصیت قلیایی است. سرکه نیز خاصیت اسیدی دارد. هنگامی که این دو با یکدیگر ترکیب می‌شوند، گاز اکسیژن تولید می‌شود. اکسیژن در از بین ‌بردن لکه‌ها موثر است.

شما می‌توانید جوش شیرین را بر روی تمام قسمت‌هایی از فرش که لک شده‌اند، بریزید. سپس مقداری سرکه به جوش شیرین اضافه کنید. سرکه را آرام آرام و با توجه به وسعت لک بریزید. تا زمانی که جوش شیرین کف کند و گاز اکسیژن تولید شود، سرکه را اضافه کنید. پس از انجام واکنش با کمک یک فرچه به آرامی بر روی فرش بکشید. پس از چند دقیقه فرچه را کنار بگذارید.

حدود ۴ الی ۶ ساعت زمان دهید تا لک کاملا پاک شود. سپس جوش شیرین باقی مانده بر روی فرش را جاروبرقی بکشید. مشاهده خواهید کرد با کمک یک شامپو فرش خانگی، فرش شما عاری از لک و آلودگی شده است.

ترکیب سرکه سفید و نمک؛ جایگزینی برای شامپو فرش

سرکه سفید 1 پیمانه
آب گرم 2 پیمانه
نمک 2 قاشق غذاخوری
روغن گیاهی 15 قطره (قابل حذف)
آبلیمو اختیاری

سرکه به تنهایی نیز خاصیت لکه‌بری دارد، حال آن که ترکیب آن با برخی از مواد، اثر آن را چندین برابر می‌کند. یک پیمانه سرکه سفید، دو پیمانه آب را ترکیب کنید و سپس دو قاشق غذاخوری نمک را در آن حل کنید. مخلوط سرکه سفید و نمک، اثر پاک کنندگی بالایی دارد. در صورت تمایل روغن گیاهی را نیز در مخلوط بریزید و خوب هم بزنید.

پیشنهاد مطالعه  چگونه زردی کفش سفید را از بین ببریم؟

می‌توان چند قطره آبلیمو نیز به مخلوط اضافه کرد. محلول آماده شده را در یک ظرف اسپری بریزید و بر روی لکه‌های روی فرش اسپری کنید. چند لحظه صبر کنید سپس بر روی آن فرچه بکید. پس از پایان کار، مدتی صبر کنید تا فر خشک شود و مواد کاملا اثر کند. در نهایت روی فرش را جاروبرقی بکشید.

علاوه بر تمیز کردن فرش‌ها از این اسپری می‌توان برای تمیز کردن تشک تخت، مبلمان و شستشوی پرده استفاده کرد.

به جای شامپو فرش از چی استفاده کنیم؟

آمونیاک 2 قاشق غذاخوری
مایع ظرفشویی یک قاشق چایخوری
الکل 2 فنجان
روغن گیاهی چند قطره (اختیاری)

آمونیاک، مایع ظرفشویی، الکل و روغن گیاهی را به خوبی ترکیب کنید. به دلیل اینکه این محلول رقیق است، نیاز به افزودن آب نیست. از این محلول می‌توان به جای شامپو فرش استفاده کنیم. علاوه بر آن این محلول برای تمیز کردن کف خانه و حمام نیز بسیار عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا