سلامت

درمان گوش درد با روغن زیتون و سیر

درمان گوش درد با روغن زیتون و سیر

روغن زیتون یکی از روغن‌های گیاهی و طبیعی است که خاصیت فراوانی دارد. این روغن علاوه بر مصرف خوراکی، مصرف دارویی و درمانی نیز دارد. مصرف این روغن زیتون موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان می‌شود. همچنین برای درمان گوش درد و عفونت گوش نیز کاربرد دارد. علائم عفونت گوش عبارتند از گوش درد، احساس گرفتگی گوش و کاهش شنوایی.

برای درمان گوش درد و عفونت گوش می‌توان یک قطره از ترکیب روغن زیتون و سیر تهیه کرد. روغن زیتون و سیر، هر دو خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارند.به همین دلیل برای رفع درد و التهاب گوش و همچنین از بین بردن عفونت گوش مناسب است.

درمان گوش درد با روغن زیتون و سیر

برا تهیه این قطره، یک حبه سیر را له کنید. آن را در یک ظرف کوچک بریزید. 2 الی 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت خیلی کم، گرم کنید. مواظب باید که روغن نجوشد. در زمان حرارت دادن، روغن زیتون و سیر را خوب هم بزنید که به خورد هم بروند.

پس از این که گرم شد، ظرف را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید تا کاملا خنک شود. مخلوط را از صافی رد کنید تا تکه‌های سیر جدا شوند. روغن صاف شده را در یک بطری بریزید. بطری را در یخچال نگهداری کنید، زیرا به دلیل وجود سیر در بیرون از یخچال خراب می‌شود. این مایع تا ۳ روز قابل مصرف است و پس از آن باید دور ریخته شود. پس از 3 روز، از روغن باقیمانده هرگز استفاده نکنید، چون ممکن است عفونت گوش را تشدید کند.

پیشنهاد مطالعه  علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب

حال برای درمان گوش درد با روغن زیتون و سیر باید از مایع آماده شده در گوش خود بریزید. هنگام مصرف مقداری از مایع را قطره چکان بردارید. روی پهلو دراز بکشید، گوش خود را طوری بگیرد که لاله گوش به عقب برود و مجرای گوش کاملا باز شود تا قطره به راحتی وارد گوش شود. در هر گوش دو یا سه قطره روغن بریزید. سپس یک تکه پنبه را به آرامی روی گوش قرار دهید تا روغن به بیرون نشت نکند. حدود 10 الی 15 دقیقه در این وضعیت بمانید.

درمان گوش درد با روغن زیتون و سیر

ریختن روغن زیتون در گوش

اگر احساس می‌کنید که جرم گوش شما بیش از اندازه است و روی شنوایی شما تاثیر گذاشته، باید به پزشک مراجعه کنید. اما در موارد خفیف‌تر می‌توانید با کمک ریختن روغن زیتون در گوش، جرمگیری و پاکسازی گوش را در خانه انجام دهید. ریختن روغن زیتون در گوش، جرم‌ها را نرم می‌کند و کمک می‌کند که آنها به راحتی خارج شوند.

محلول‌های قطره گوش که برای جلوگیری از تجمع جرم، توسط پزشک تجویز می‌شوند؛ دو نوع پایه روغنی و پایه آبی دارند. قطره گوش پایه روغنی نیز حاوی روغن زیتون یا روغن بادام است. حتی اگر می‌خواهید برای جرمگیری گوش به پزشک مراجعه کنید، بهتر است از چند قبل اقدام به ریختن روغن زیتون در گوش خود کنید. این کار به آسان‌تر شدن جرمگیری کمک خواهد کرد.

باید از روغن زیتون خالص و با کیفیت برای ریختن در گوش استفاده کنید. قبل از ریختن روغن زیتون در گوش، آن را مقداری حرارت دهید تا گرم شود، البته مواظب باشید داغ نشود.

پیشنهاد مطالعه  طریقه مصرف شربت دیفن هیدرامین برای گلو درد

بر روی پهلو دراز بکشید. گوش خود را به سمت بالا بگیرید. گوش را طوری نگه دارید که لاله گوش به سمت عقب برود و مجرای گوش باز باشد. با کمک یک قطره چکان ۲ الی ۴ قطره روغن زیتون گرم در گوش بریزید. اطراف سوراخ گوش را به آرامی ماساژ دهید. چند دقیقه به همین حالت باقی بمانید.

یک الی دو بار در روز باید روغن گرم را در گوش خود بریزید، این کار را به مدت یک هفته تکرار کنید. در صورتی که پس از یک هفته بهبود حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید.

ریختن روغن زیتون در گوش برای درمان عفونت گوش میانی نیز کارآمد است؛ زیرا دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهاب است. باید دو بار در روز به گوش خود روغن زیتون گرم بریزید. این کار را تا سه روز ادامه دهید، اگه بهبود پیدا نکردید، به پزشک مراجعه کنید.

درمان گوش درد با روغن زیتون و سیر

مضرات روغن زیتون برای گوش

مصرف روغن زیتون مرغوب و بهداشتی، هیچ ضرری برای گوش ندارد. بنابراین توجه داشته باشید که حتما از روغن زیتون خالص و با کیفیت استفاده کنید.

اگر چه درمان خانگی گوش درد با روغن زیتون و سیر برای درد و عفونت خفیف کارساز است. اما اگر احتمال می‌دهید که عفونت گوش شما شدید است و یا درد آن قابل تحمل نیست، به پزشک مراجعه کنید.

اگر احتمال می‌دهید که پرده گوش شما آسیب دیده است، در اولین فرصت حتما باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت درد خفیف، اگر پس از یک هفته استفاده از روغن زیتون، بهبود حاصل نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه  فواید ورزش در بارداری

برای ریختن روغن زیتون در گوش، باید آن را گرم کنید. از ریختن روغن داغ در گوش خودداری کنید. قبل از اینکه روغن را در گوش بریزید، مقداری از آن را روی پوست دست امتحان کنید، اگر دست را نسوزاند، می‌توانید در گوش بریزید.

برخی از افراد به اشتباه پنبه را به روغن زیتون آغشته می‌کنند و در گوش فرو می‌کنند. این کار اشتباه است و ممکن است به گوش آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا