سلامت

فواید ورزش در بارداری

بارداری منجر به تغییر در سبک زندگی هر زنی می شود. با این حال، فعالیت بدنی یکی از مواردی است که می تواند به روند طبیعی بارداری کمک کند، اگر به درستی انجام شود، متوسط ​​​​و فعالیت های ورزشی با دقت انتخاب شود.

فواید ورزش در دوران بارداری

همراه با تغذیه مناسب ، ورزش در دوران بارداری می تواند به حفظ وزن کمک کند، اما همچنین به خون رسانی خوب، خلق و خوی خوب، مقابله با استرس، افزایش تن و خواب خوب کمک می کند. فعالیت بدنی به رشد و افزایش وزن کودک شما کمک می کند. ورزش متوسط ​​باعث کاهش کمردرد، گرفتگی عضلات پا می شود و به مقابله با نفخ کمک می کند. ورزش خطر ابتلا به دیابت بارداری (دیابت در دوران بارداری) را کاهش می دهد و همچنین خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) را کاهش دهد، طول مدت زایمان (زایمان طبیعی) و بهبودی پس از زایمان را کاهش دهد. اگر قبل از باردار شدن سبک زندگی فعال جسمانی داشته اید، لازم نیست فعالیت های خود را رها کنید، بلکه فقط با مربی/مربی یا متخصص خود درمیان بگذارید که چه حجم کاری برای شما در این دوره مناسب است.

 

هر گونه فعالیت بدنی در دوران بارداری

به زنان باردار توصیه می شود حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند – این معادل حدود 30 دقیقه 5 بار در هفته است. خوب است که شامل فعالیت های هوازی – تمرینات استقامتی و تمرینات قلبی – که گروه های عضلانی بزرگ – پشت، سینه، پاها را تحت فشار قرار می دهد. تمرینات کاردیو ضربان قلب و تعداد تنفس را تسریع می کند.  پیاده روی سریع یکی از فعالیت های مناسب است. به پیاده روی در پارک بروید، با یکی از دوستان یا اعضای خانواده به خرید در مرکز خرید بروید. در کلاس های پیلاتس یا یوگا برای زنان باردار شرکت کنید. فعالیت هایی را انتخاب کنید که در معرض آسیب نیستند و باعث درد نمی شوند .

پیشنهاد مطالعه  برای حالت تهوع چه بخوریم

هنگام ورزش، مقدار زیادی آب بنوشید تا به خوبی هیدراته بمانید. زیاده روی نکنید . اگر دچار سرگیجه، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا بدن درد شدید، تمرین را متوقف کنید. از حمام بخار، سونا و جکوزی به عنوان روش های ریکاوری بعد از ورزش دیدن نکنید. اگر بیشتر روز را نشسته می گذرانید، حداقل هر یک ساعت از جای خود بلند شوید و راه بروید.

فواید ورزش در بارداری

ورزش های مناسب برای بارداری کدامند؟

ورزش های مناسب و ایمن برای زنان باردار مانند: پیاده روی، پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری ثابت، پیلاتس، یوگا، ژیمناستیک در آب. ورزش های نامناسب و ناایمن ورزش های گروهی هستند مانند: فوتبال، والیبال، بسکتبال; فعالیت های مرتبط با افزایش خطر سقوط، که نیاز به پریدن و کشش دارد، اسکی، اسکی روی آب، ژیمناستیک، موج سواری، غواصی، چتربازی. در استخرهای آب گرم ورزش نکنید.

در صورت بروز خونریزی، انقباضات رحمی، ترشح مایع آمنیوتیک واژینال، درد مفاصل و عضلانی، گرفتگی عضلات، ضعف عضلانی، ادم و عدم تعادل، فعالیت بدنی باید به حداقل برسد. بعد از هفته شانزدهم بارداری ورزش ها و بارهایی را که به صورت دراز کشیده انجام می شود انجام ندهید.

فواید ورزش در بارداری

توصیه هایی برای ورزش در دوران بارداری

انجام ورزش توسط یک زن باردار باید در شرایط مناسب انجام شود.

از بارهای بیرونی در دماهای بسیار بالا یا پایین اجتناب کنید.

از رفتن به باشگاه ها در زمان هایی که جمعیت زیاد است خودداری کنید.

از اتاق هایی که بهداشت را رعایت نمی کنند، تهویه نمی کنند و شرایط را برای کارآموزان ایجاد نمی کنند، خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه  چرا بچه ها بینی خود را می خورند؟

برای یک تمرین کامل، حتما با حرکات گرم کردن شروع کنید. این کار بدن شما را برای بار آینده آماده می کند و احتمال آسیب را کاهش می دهد.

لباس ورزشی مناسب را انتخاب کنید – این شامل لباس های راحت است که تنگ یا خیلی تنگ نباشد، زیرا باعث می شود احساس ناراحتی کنید و انجام تمرینات و فعالیت های ورزشی را دشوار می کند.

کفش های مناسب و راحت را انتخاب کنید که به پا یا مچ پا فشاری وارد نکند تا خطر آسیب را به حداقل برسانید.

به یاد داشته باشید، اگر در فضای باز ورزش می کنید، از کرم های ضد آفتاب – کرم، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

ورزش و فعالیت بدنی منظم به شکل خفیف و متوسط ​​در دوران بارداری برای حفظ سلامتی زن باردار و جلوگیری از برخی مشکلات سلامتی بسیار مفید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا