عمومی

چگونه چرم خشک را نرم کنیم

چگونه چرم خشک را نرم کنیم؟

محصولات چرمی به دلیل زیبایی و کیفیت فوق العاده‌ای که دارند، مورد پسند بسیاری از افراد هستند.  کاپشن، پالتو، کیف، کفش، دستکش یا مبلمان چرم نیاز به مراقبت خا ص دارند تا سالم بمانند و خوب عمر کنند. یکی از مشکلاتی که برای چرم ممکن است بیاید خشک شدن است. در صورتی که چرم را به طور مرتب نرم نکنید، ممکن است بر اثر خشک شدن، ترک بخورد و بشکند. اما چگونه چرم خشک را نرم کنیم؟

چگونه چرم خشک را نرم کنیم؟

برای نرم کردن چرم خشک، ابتدا با یک دستمال نرم، سطح چرم را تمیز کنید تا گرد و خاک آن پاک شود. اگر سطح چرم خیلی کثیف بود، دستمال را کمی مرطوب کنید و بعد آن را تمیز کنید. تا حد امکان باید از خیس شدن چرم جلوگیری کنید. اما برای نگهداری چرم و افزایش طول عمر باید آن را مرطوب نگهدارید. رطوبت باعث درخشش و نرم‌تر شدن چرم می‌شود. به همین دلیل وسایل چرمی خود مانند پالتو، کیف، کفش، دستکش و … را با دستمال کمی مرشوب کنید. در داخل روزنامه قرار دهید. سپس در یک مکان خشک قرار دهید تا خشک شوند.

همچنین می توانید چرم خشک با یک مرطوب کننده متعادل نرم کنید. برای مرطوب کردن چرم می‌توانید از نرم کننده مو، لانولین و کرم اصلاح استفاده کنید. البته توجه کنید که هیچگاه این کرم را به طور مستیقم بر روی چرم نریزید. بلکه ابتدا مقداری از این مرطوب کننده متعادل را بر روی پارچه بریزید. سپس پارچه را به روی چرم بکشید.

پیشنهاد مطالعه  بهترین نوع کاکتوس برای خانه

چگونه چرم خشک را نرم کنیم؟

آیا شما نیز این سوال را دارید که چگونه چرم خشک را نرم کنیم؟ برای نرم کردن چرم خشک می‌توان از برخی از روغن‌ها کمک گرفت. روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام با محصولات چرمی سازگار هستند. وازلین، روغن راسو، روغن آووکادو و روغن جوجوبا نیز جز بهترین روغن برای محصولات چرمی هستند. باید مقدار یک پارچه تمیز را به یکی از این روغن‌ها آغشته کنید و بر روی وسیله چرمی به آرامی بکشید.

روش دیگر برای اینکه چرم خشک را نرم کنیم، بخار دادن است. اگر دستگاه بخار دارید که بسیار عالی است. اما در صورتی که دستگاه بخار ندارید، نگران نباشید، با یک قابلمه نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. یک قابلمه را پر از آب کنید و بر روی حرارت بگذارید تا بجوشد. وسیله چرمی خود حدود 5 دقیقه بالای قابلمه و در معرض بخار نگه دارید. سپس آن را در یک روزنامه بپیچید. حال آن را به دور از نور خورشید و در مکان خشک قرار دهید تا خشک شود.

چگونه کفش چرم خشک را نرم کنیم؟

یکی از محصولات چرمی پر طرفدار، کفش است. اما چگونه کفش نرم را نرم کنیم؟ بهترین راه برای نرم کردن کفش چرمی، راه رفتن با آن‌ها است. اگر کفش چرمی شما خشک است، آن را مدام بپوشید تا نرم و انعطاف پذیر شود. می‌توانید قبل از پوشیدن کفش، آنها را مقداری مرطوب کنید تا زودتر نرم شوند.

چگونه چرم خشک را نرم کنیم؟

علاوه بر روغن‌ها، نرم کننده‌های مخصوص چرم وجود دارد که انها را تمیز، نرم و صیقلی می‌کند. این نرم کننده‌ها اغلب گران هستند ولی برای تقویت چرم بسیار مفیدند و مطمئن‌ترین روش نرم کردن چرم هستند. در روزهای سرد و برفی، بهتر است یکبار در هفته، از نرم کننده چرم استفاده شود. در صورتی که محصول چرمی شما قدیمی یا نازک است، به دلیل اینکه احتمال ترک و شکنندگی بالاتر است، باید از نرم کننده بیشتر استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه  نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

با استفاده از واکس نیز می‌توانیم، کفش چرم خشک را نرم کنیم. باید از واکس مناسب با رنگ کفش استفاده کرد. البته واکس برای سایر محصولات چرمی نیز وجود دارد.

چگونه چرم خشک را نرم کنیم؟

بهترین روغن برای کاپشن چرم

آیا می‌دانید به چه دلیل باید به کاپشن چرم، همچنین کیف و کفش چرم و … روغن بزنید. بهترین روغن برای کاپشن چرم چیست؟ چرم تازه به طور طبیعی دارای روغن است. با مرور زمان، کم کم این روغن از بافت چرم خارج می‌شود. همانند پوست که با گذشت زمان پیر و شکسته می‌شود. اگر چرم به حال خود رها شود، رنگ خود را از دست می‌دهد، چروک و پوسته پوسته می‌شود.

به همین دلیل کاپشن چرم همانند سایر محصولات چرمی باید توسط روغن‌های طبیعی یا نرم‌کننده‌های مخصوص، نرم شود. بهترین روغن برای کاپشن چرم وازلین، روغن زیتون، الکل، روغن نارگیل و روغن راسو است.

چگونه چرم خشک را نرم کنیم؟

روغن‌های هیدروژنه شیمیایی مانند روغن‌ گیاهی صنعتی و روغن ذرت به هیچ وجه برای نرم کردن محصولات چرمی مناسب نیست. همچنین توجه داشته باشید، روغن راسو ممکن است باعث تیره‌تر شدن بعضی از چرم‌ها شود. به همین دلیل قبل از استفاده از روغن راسو بر روی کاپشن چرم، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی قسمتی که در دید نیست، امتحان کنید. اگر اطمینان حاصل کردید که تغییر رنگ نمی‌دهد، برای چرب کردن کاپشن چرم استفاده کنید.

به دلیل این خاصیت تیره کننده روغن راسو، برخی از افراد از آن به عنوان جلای تیره کننده محصولات چرمی خود استفاده می‌کنند تا شکل ظاهری وسایل چرمی خود را تغییر دهند. برای این کار باید تمام سطح کاپشن، کیف یا هر وسیله چرمی دیگر را به طور کاملا یکنواخت به روغن راسو آغشته کرد تا تغییر رنگ به صورت یکنواخت اعمال شود.

پیشنهاد مطالعه  چگونه فرش را بدون شستن تمیز کنیم

توجه داشته باشید قبل از استفاده از بهترین روغن برای کاپشن چرم، آن را حدود 10 دقیقه در مقابل آفتاب قرار دهید تا منافذ آن باز و نرم شود. همچنین حرارت طبیعی را دریافت کند. روغن بادام، روغن آووکادو و روغن جوجوبا نیز جز بهترین روغن برای کاپشن چرم به شمار می‌روند. استفاده از این روغن‌ها باعث می‌شود که لباس شما بوی مطبوعی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا