آشپزی

رفع شوری غذا با قند و سیب زمینی و ترفندهای دیگر

بهترین ترفند ها برای رفع شوری غذا

طبخ غذا مانند سایر کارها دارای فوت و فن هایی می باشد. اگر مقدار مواد اولیه مورد استفاده در غذا کم و یا زیاد شود طعم غذا خوب از آب درنمی آید. معمولا طعم اکثر غذا ها در بین سه دسته ی شیرین، ملس، ترش قرار میگیرند.
معمولا برای اکثر ما پیش آمده که نمک غذا زیاد شود و غذایتان شور شود، که در این مواقع تمامی افراد استرس و دلهره میگیرند و گاهی اوقات افراد چون غذا قابل خوردن نمیباشد و ایده ای برای رفع شوری آن ندارند غذا را دور می ریزند.
حالا اگر برای شما هم پیش آمده که نمک غذای شما زیاد شده و غذای شما قابل خوردن نیست روش های زیادی برای رفع آن وجود دارد و فقط کافیه تا شما یکی ازاین ترفندهایی که بهتون معرفی میکنیم را انجام دهید.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا با قند

یکی از روش ها استفاده از قند می باشد که برای انجام این کار شما یک قند را در قاشق قرار دهید و بعد قاشق را داخل ظرف غذا بگذارید. نکته ی مهم این است که به هیچ وجه نباید قاشق را تکان دهید چون در این صورت قند در غذا حل می شود. بعد قاشق را از داخل ظرف خارج کرده و قند را برمی داریم.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه پنکیک ساده با آب

رفع شوری غذا با سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی از دیگر روش های گرفتن شوری غذا است که میتوان گفت بهترین و موثرترین روش نیز می باشد. ابتدا یک سیب زمینی خام را پوست گرفته و آنرا به دو قسمت تقسیم کرده و به داخل ظرف غذایی که در حال جوشیدن می باشد اضافه می کنیم.
با این کار نمک اضافی غذای شما جذب سیب زمینی می شود و به این صورت شوری غذا هم کاهش پیدا میکند. بعد از اینکه شوری غذا گرفته شد و غذا آماده ی سرو شد، سیب زمینی ها را با یک قاشق از داخل غذا خارج کنید.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا با استفاده از میوه

یکی از بهترین میوه ها برای رفع شوری غذا، آناناس و سیب می باشد که این دو میوه را میتوان در بعضی غذاها مثل خوراک سبزی و گوشت استفاده کرد تا شوری غذا را بگیرد.

رفع شوری غذا با استفاده از آب

یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش نمک غذا، استفاده از آب می باشد که این روش در انواع غذاهای آبکی مثل آبگوشت و عدسی و انواع خورشت ها میتوانید استفاده کنید و با اضافه کردن مقدار کمی آب به غذا، آنرا رقیق تر کنید.
اما توجه کنید که اگر مقداری آب به خورشت یا غذای شور اضافه کردید، دیگر نباید بگذارید تا آب خورشت کشیده یا غلیظ شود چون آب اضافه شده تبخیر شده و باز غذایی شور خواهید داشت. شما میتوانید مقداری از آب غذایی که شور شده را تخلیه کرده و سپس مقداری آب جایگزین آن کنید.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا با استفاده از افزایش حجم غذا

بهترین راه اضافه کردن حجم غذا با هویج و سیب زمینی است، البته در صورتیکه این مواد با طعم غذا سازگار باشند. همچنین میتوان از مواد اولیه که در ابتدا اضافه مانده اند استفاده کرد. اگر غذا آبکی بود مانند سوپ میتوان به این غذاها رشته و یا حتی ماکارونی اضافه کرد تا شوری غذا رفع شود.

رفع شوری غذا با بالابردن دما

طعم شوری زمانیکه غذا سرد است بیشتر احساس میشود، یکی از راهکارهای مناسب سرو غذا در زمانی است که غذا داغ است. البته این یک مورد پاک کردن صورت مسئله است و در اصل شوری غذا از بین نرفته است.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه آش دوغ

رفع شوری غذا با قاشق نقره

استفاده از یک قاشق نقره میتواند روش جالب دیگری باشد برای رفع شوری که شاید خیلی از مردم اصلا این موضوع را نشنیده باشند. یعنی وقتی احساس کردیم غذا شور شده است با قرار دادن قاشق نقره داخل ظرف غذا در زمان پخت از شوری آن کاسته میشود.

رفع شوری غذا

اضافه کردن دورچین برای رفع شوری غذا

بعضی از غذاها مثل خوراک گوشت و مرغ، شاید هیچ راهی برای کم کردن نمک آنها وجود نداشته باشد که شما میتوانید این دسته از غذاها را به همراه مقداری دورچین که با غذا ترکیب میشوند و مقدار شور بودن غذا را کمتر میکنند سرو کنید. این دورچین میتواند شامل هویج، گل کلم، لوبیا، کلم بروکلی و یا انواع سبزیجات دیگرباشند.

اضافه کردن شکر یا مواد اسیدی برای رفع شوری غذا

همچنین شما میتوانید از موادی مانند مرکبات، گوجه فرنگی،سرکه و ترشی که پایه ی اسیدی دارند استفاده کنید تا مزه ی شوری غذا را کاهش دهید.

اضافه کردن شکر یا عسل برای رفع شوری غذا

استفاده از شکر و عسل و همچنین شیر برای کاهش شوری غذا تاثیر زیادی دارد. شما برای اینکه تاثیر بیشتری برای رفع شوری غذایتان را داشته باشید میتوانید از ترکیب این دو ماده شکر و عسل با هم استفاده کنید تا وقتی که شوری غذایتان رفع شود.

رفع شوری غذا با استفاده از نمک دانه درشت

برای اینکه غذایتان شور نشود بهتر است از نمک دانه درشت استفاده کنید. نمک های معمولی چون دارای دانه های ریزتری هستند به مقدار بیشتری از ظرف نمکدان خارج میشوند وباعث شوری غذا میشوند.

اضافه کردن تدریجی نمک برای جلوگیری شورشدن غذا

برای اینکه نمک غذایتان زیاد نشود بهتر است نمک را کم کم و در چند مرحله به غذای خود اضافه کنید و در زمان سرو، غذا را بچشید تا اگر نمک آن کم بود مقداری به آن اضافه کنید.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه کتلت بادمجان بدون گوشت

مواظب بخار شدن آب غذا باشید

در انواع غذاهای آبکی مثل خورشت ها، ابگوشت و سوپ ها بهتر است نمک را در آخر به آنها اضافه کنید، چون اگر در ابتدا نمک زده شود، آب غذا تا زمان پخت غذا بخار میشود و در آخر غذا شور میشود.

استفاده از خامه برای رفع شوری غذا

اگرغذای شور شما انواع سبزی‌های بخارپز شده است شما می‌توانید سبزیجات را در مخلوط آب جوش و خامه بریزید تا شوری آن ها رفع شود و نمک سبزیجات گرفته شود. همچنین شما میتوانید این سبزیجات را در انتهای پخت به همراه خامه سرو کنید که بسیار لذیذ ولی پر کالری می باشد.

خوردن غذا با انواع ترشی

اگرنتوانستید با ترفند های بالا شوری غذای خود را رفع کنید یا زمان کافی جهت برطرف کردن شوری غذا را ندارید بهتر است غذا را به همراه ترش سرو کنید چون طعم ترشی همراه با سرکه ای که دارد باعث میشود شور بودن غذا زیاد حس نشود.

نکاتی برای جلوگیری از شور شدن غذا

• همواره درب نمکدان ها را چک کنید تا زمانی که می خواهید به غذا نمک اضافه کنید، درب نمکدان سفت باشد و از نمکدان جدا نشود تا نمک ها به داخل ظرف غذا ریخته نشوند.
• تا جایی ممکن است زمانیکه در خانه مشغول درست کردن غذا هستید بهتر است در هر مرحله نمک و طعم غذا را تست کنید و بعد سراغ مرحله ی دیگر بروید.
• هنگام طبخ غذا همواره به تمام واد اولیه ی غذا دقت کنید که از مواد دارای سدیم بیش از حد استفاده نکنین و یا میزان نمک را کم کنید چون این مواد مقدار مقدار زیادی نمک دارند.انواع سوپ های آماده و انواع مختلف سوپ های خامه ای از این دسته محصولات هستند.
• زمانی که می خواهید غذایتان را مزه کنید باید از تمام زبانتان استفاده کنید تا مزه ی غذا را کامل حس کنید. ابتدا یک قاشق از غذای خود را پر کرده و بعد که سرد شد آنرا به دهانتان گذاشته.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا