سلامت

عصب کشی دندان چگونه است؟

همه چیز درباره عصب کشی دندان

همه ما در طول زندگی دیر یا زود با این مورد مواجه خواهیم شد پس بهتر است اطلاعات اولیه و نکاتی را در مورد این نوع درمان و سلامت بدانیم. درمان ریشه دوبی به این صورت ترجمه شده است: درمان ریشه (به انگلیسی: Endodontic therapy) یا درمان ریشه که گاهی در فارسی به آن «عصب کشی» می گویند.

در واقع درمان ریشه یک درمان دندانپزشکی در شاخه ریشه (برداشتن عصب به اختصار آندو نامیده می شود) است که برای درمان عفونت هسته دندان انجام می شود. برای درک بهتر عصب کشی، ابتدا باید با ساختار دندان آشنا شوید.

عصب کشی دندان چگونه است؟

ساختار دندان

دندان از دو قسمت تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج کلاهک سفیدی است که در دهان می بینید و آن را دندان می شناسید و ریشه قسمتی از دندان در زیر تاج است که برای ثابت نگه داشتن تاج در لثه و استخوان فک فرو می رود .

همه دندان ها دارای سه لایه اصلی هستند:

از بیرون به داخل لایه مینای دندان وجود دارد که به رنگ سفید است و به طور کامل دندان را احاطه کرده است تا از قسمت های آسیب پذیر داخل دندان محافظت کند. مینا سخت ترین ماده در بدن انسان است.

عاج لایه زیرین مینای دندان است که به رنگ زرد است. در جاهایی که مینای دندان از بین رفته است، می توانید تاج دندان را ببینید، به خصوص در کسانی که دندان قروچه می کنند و دندان هایشان را به هم می سایند، ممکن است عاج روی سطح جونده دندانشان نمایان شود. عاج نرم تر و آسیب پذیرتر از مینای دندان است.

پالپ هسته دندان است که محل قرارگیری عصب دندان و عروق خونی است که دندان را تغذیه می کند. پالپ تنها قسمت زنده دندان است. هنگامی که پالپ دندان ما عفونی می شود، باید کاملاً تخلیه و تمیز شود و با مواد مخصوص پر شود. به این می گوییم حذف عصب.

دلایل عصب کشی دندان

وجود حفره های گسترده
سیب دندانی و شکستگی غذای سخت با دندان
درزگیرهای بزرگ
و همچنین، در موارد متعدد دندان های کج

علائم دندانی که نیاز به عصب کشی دارد چیست؟

چندین علامت وجود دارد که می توان در دندانی که نیاز به عصب کشی دارد، تشخیص داد. اگرچه رایج ترین آنها عبارتند از:

  • درد مداوم و شدید
  • درد مزمن
  • درد شدید همراه با التهاب
  • دردی که هنگام دراز کشیدن تشدید می شود
  • تورم بدون درد
  • التهاب خفیف لثه به سمت انتهای ریشه دندان ترک خورده که معمولاً بدون درد است.
پیشنهاد مطالعه  5 دقیقه ورزش صبحگاهی

مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چگونه است؟

برای درمان عفونت پالپ دندان، باکتری ها و بافت های آسیب دیده باید برداشته شوند. اگر به موقع به دندان نرسید، باید دندان را بکشید. از آنجایی که پروتزهای مصنوعی جایگزین دندان مشکلات زیادی دارند و دائماً برای شما هزینه می کنند، بهتر است تا جایی که می توانید دندان های طبیعی خود را حفظ کنید.

  1. برای استخراج عصب، ابتدا دهان بی حس می شود.
  2. سپس دندانپزشک سوراخی در تاج دندان ایجاد می کند تا به پالپ دسترسی پیدا کند.
  3. با کمک ابزارهای مخصوص دندانپزشکی مانند دریل و سوهان، کل محفظه پالپ تخلیه و خارج می شود.
  4. دیواره های محفظه پالپ و ریشه به خصوص نوک ریشه باید کاملا تراشیده و تمیز شوند.
  5. پس از تمیز شدن کامل هسته دندان، نوبت به پر کردن آن می‌رسد. دندانپزشک با مواد پرکننده مخصوص تمام پالپ را با دقت پر می کند و در نهایت دندان را می بندد تا راهی برای نفوذ باکتری وجود نداشته باشد.
  6. در نهایت معمولاً دندان باید پوشانده شود. روکش تاج مصنوعی است که روی دندان قرار می گیرد و آن را احاطه می کند. به این ترتیب دیگر فشاری به تاج واقعی دندان وارد نمی شود و خطر شکستگی آن کاهش می یابد.

علت درمان مجدد دندان های عصب کشی شده

این امکان وجود دارد که دندان آنطور که انتظار می رود بهبود نیابد و با وجود درمان اولیه نیاز به درمان مجدد داشته باشد. دلایل عدم موفقیت در برداشتن عصب می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • باریکی یا انحنای کانال ریشه دندان باعث شده که بخشی از آن در عصب کشی اولیه به درستی تمیز و درمان نشود.
  • پیچیدگی ساختار آناتومیکی، مانند شاخه های فرعی کانال ریشه، در درمان اولیه مشخص نشده است.
  • اتصال روکش یا ترمیم های دیگر روی دندان، پس از عصب کشی به موقع انجام نمی شود و با تاخیر انجام می شود.
  • ترمیم دندان عصب کشی شده نتوانست از عفونت داخل دندان با بزاق دهان جلوگیری کند در نتیجه عفونت دوباره شروع شده است.

همچنین به دلایل زیر دندانی که با موفقیت عصب کشی شده است ممکن است دوباره دچار مشکل شود:

  • ایجاد پوسیدگی جدید
  • شکستن، ترک خوردن یا شل شدن روکش یا پر کردن دندان (که قرار بود از نفوذ مواد خارجی جلوگیری کند، اما دیگر نمی تواند)
  • شکستن دندان

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟

عصب کشی دندان چگونه است؟

یک جلسه عصب کشی دندان معمولاً 45 دقیقه طول می کشد. مدت زمان ویزیت عصب کشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال این عواملدر زمان عصب کشی نقش دارند:

تعداد کانال های ریشه در دندان
موقعیت دندان
ویژگی های مورفولوژی (به عنوان مثال، کانال های ریشه با انحنای زیاد) یا در آناتومی دندان (کانال های ریشه کلسیفیه).
همکاری با بیماران
ضروری است که بیمار بداند که هر دندان مورد متفاوتی است و برای دندانپزشک دشوار است که پیش بینی کند ویزیت عصب کشی دندان چقدر طول می کشد. به عنوان یک قاعده، قرار ملاقات بیش از یک ساعت طول نمی کشد. به هر حال، یک روش سریع همیشه به این معنی نیست که نتایج خوب و موثری برای درمان دندان شما ارائه می دهد.

پیشنهاد مطالعه  تغذیه سالم برای زنان در دوران بارداری

عوارض عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان یک درمان دندانپزشکی با درصد موفقیت بالاست که بین 90 تا 95 درصد متغیر است. این روش دندانپزشکی بیشتر توسط متخصصین ریشه انجام می شود. با این حال، موارد متعددی وجود دارد که ممکن است عوارضی ایجاد شود که منجر به شکست درمان ریشه و یا حتی عدم امکان حفظ دندان شود.

یک معیار اصلی برای موفقیت روش عصب کشی دندان در از بین بردن کامل میکروب ها نه تنها در کانال اصلی ریشه بلکه در کانال های ریشه مجاور است. اگر قسمت داخلی دندان یا بافت های اطراف ریشه عفونی بماند، درمان ناموفق بوده است. شایع ترین علائم یک روش شکست خورده عصب کشی، درد شدید یا تورم لثه در ناحیه اطراف دندان است.

بنابراین توصیه می شود چند روز پس از عصب کشی دندان، عکس برداری با اشعه ایکس انجام شود تا از موفقیت آمیز بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل شود.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

اگرچه ریشه زایی عصبی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما این تجربه شبیه پر کردن عمیق است. در حین عصب کشی احساس درد نخواهید کرد زیرا تحت تاثیر بیهوشی هستید. همچنین به شما مسکن داده می شود تا در صورت نیاز مصرف کنید. این درد با مسکن های رایج مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کنترل می شود.

ممکن است قبل از عمل آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها به شما داده شود.

بر اساس بررسی 72 مطالعه دیگر انجام شده بر روی بیمارانی که تحت عصب کشی قرار گرفته اند، مشخص شد که درد قبل از درمان در این افراد زیاد بود، اما در عرض یک روز پس از درمان به میزان متوسط ​​کاهش یافت و در عرض یک هفته پس از درمان درمان، به طور قابل توجهی فروکش کرد و به حداقل رسید.

آیا در دوران بارداری می توان دندان را کشید؟

عصب کشی دندان چگونه است؟

اگر باردار هستید، توصیه می شود که هیچ گونه درمان انتخابی (مانند درمان های زیبایی دندان) را انجام ندهید، اما باید درمان های دندانپزشکی لازم انجام شود. برداشتن عصب درمانی است که در هیچ مرحله ای از بارداری نباید به تعویق بیفتد. اما به دلیل نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس، انجام این کار در سه ماهه دوم بارداری توصیه می شود.

تفاوت عصب کشی دندان های جلو با دندان های آسیاب بزرگ

برای کشیدن عصب باید سوراخی در تاج دندان ایجاد شود تا دندانپزشک بتواند به پالپ دسترسی پیدا کند. برای دندان های جلویی اغلب این سوراخ در سطح پشتی دندان ایجاد می شود اما برای دندان های عقب معمولاً این سوراخ در سطح بالایی آنها یعنی سطح دندانی که با آن غذا می جویم ایجاد می شود.

پس از اتمام کار، سوراخ ایجاد شده برای دندان های جلویی با مواد پرکننده دندان بسته می شود. معمولاً تا زمان آماده شدن روکش و چسباندن آن به دندان از مواد موقت استفاده می شود. البته گاهی ونیر برای دندان های جلو ضروری نیست زیرا فشار زیادی به این دندان ها وارد نمی شود. اما برای دندان های عقبی که تحت فشار زیادی هستند، اغلب به روکش نیاز است تا از شکستن و بریدگی دندان جلوگیری شود.

پیشنهاد مطالعه  سردی دست و پا کمبود کدام ویتامین است؟

برای پوشاندن دندان جلویی که عصب کشی شده است باید در زیبایی ترمیم دقت کرد زیرا تفاوت رنگ آن با دندان های دیگر می تواند زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار دهد. حتی زمانی که روکش دقیقاً همرنگ دندان های مجاور انتخاب می شود، به دلیل تغییر رنگ تدریجی دندان های دیگر و مقاومت روکش ها در برابر تغییر رنگ، ممکن است به مرور زمان تفاوت رنگ ایجاد شود. در این صورت می توان با سفید کردن دندان ها این مشکل را برطرف کرد.

یکی دیگر از تفاوت های مهم در تفاوت عصب دهی دندان های جلو و عقب، تعداد ریشه های آنها است. دندان های جلویی ریشه های کمتری دارند (معمولاً یک ریشه حاوی کانال ریشه است). معمولاً دندان های آسیاب کوچک یا پرمولر و دندان های پشتی دارای دو یا سه ریشه هستند که هر کدام یک یا دو کانال ریشه دارند. هر چه تعداد ریشه ها بیشتر باشد، درمان عصب کشی طولانی تر خواهد بود. ممکن است درمان در یک جلسه کامل نشود و چندین جلسه برای تکمیل درمان لازم باشد.

درمان دندان درد خانگی

در اینجا چند راه برای تسکین درد عصبی وجود دارد:

در این موارد می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید. هنگامی که دندان شما ملتهب و عفونی می شود، می توانید با استفاده از یخ یا کمپرس یخ درد و التهاب دندان خود را کاهش دهید.

زردچوبه یکی دیگر از موادی است که التهاب و دندان درد را کاهش می دهد زیرا زردچوبه دارای خواص ضد التهابی قوی است. باید زردچوبه را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید، سپس پنبه ای را در آن فرو کنید و روی لثه قسمتی که درد می کند قرار دهید. برای کاهش التهاب و درد دندان باید این کار را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید.

استفاده از روغن درخت چای نیز می تواند درد عصب دندان را کاهش دهد. می توانید چند قطره از این روغن را روی قسمتی که درد می کند بریزید و ماساژ دهید یا با آب مخلوط کنید و در دهان بچرخانید. این کار را 3 تا 4 بار انجام دهید.

استفاده از آب نمک یکی از راه های معروف دندان درد است. آب نمک خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و عفونت ریشه دندان را کاهش می دهد. همچنین باید این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

ماندگاری دندان عصب کشی شده چقدر است؟

در درمان کشیدن دندان به دلیل پوسیدگی دندان و عفونت ریشه، پالپ دندان برداشته شده و داخل آن با مواد پر می شود. چون این دندان آسیب دیده است نسبت به سایر دندان های سالم ضعیف تر است بنابراین هر چقدر هم که درمان شود عمر کوتاه تری نسبت به سایر دندان ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا