سلامت

غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید در طب سنتی

بیماری کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید و یا پرکاری آن یکی از بیماری‌هایی‌ است که امروزه افراد زیادی ممکن است به آن مبتلا باشند. اگر چه این بیماری برای فرد شرایط سختی را ایجاد کند، اما خوشبختانه به ‌راحتی قابل درمان است. اگر شما یا یکی از اطرافیانتان به این بیماری مبتلا هستید، برای شناخت بهتر بیماری، علایم، علت ابتلا و درمان کم کاری تیروئید توصیه می‌شود، این مقاله را مطالعه نمایید.

کم کاری تیروئید در افراد مختلف به صورت‌های متفاوت ظاهر می‌شود. در برخی افراد شدید و در برخی به صورت خفیف است. این بیماری ممکن است بر اثر کمبود ید در بدن ایجاد شود. در این صورت باید میزان مصرف ید در غذا را افزایش داد. گاهی اوقات برای جبران کمبود هورمون تیروئید در بدن داروهای شیمیایی تجویز می‌شود. رایج‌ترین دارو برای درمان اختلال تیروئید لووتیروکسین است.

متخصصین طب سنتی معتقدند کم کاری و پرکاری تیروئید یک بیماری نیست؛ بلکه یک نقص به شمار می‌شود. این بیماری اغلب به دلیل سردی بدن به وجود می‌آید. استفاده از طب سنتی در کنار درمان دارویی برای افزایش روند درمان بسیار موثر است. تغذیه مناسب، تحرک و ورزش کافی و خواب درست می‌تواند در تنظیم متابولیسم بدن و درمان کم کاری تیروئید بسیار مفید باشد.

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید در افراد مختلف ممکن است بر اساس شدت بیماری متفاوت باشد. در ادامه برخی از علائم این بیماری ذکر شده است:

پیشنهاد مطالعه  5 دقیقه ورزش صبحگاهی

ریزش مو

خواب‌آلودگی

احساس ضعف و خستگی

چاقی ناگهانی همراه با کم اشتهایی

آهسته شدن حرکات

تغییر تن صدا

مشکلات روده

خشکی پوست

عدم تحمل سرما

یبوست

گرفتگی عضلات

کم شدن حافظه

عدم تمرکز

بی‌حسی دست‌ها و پاها

پف‌آلود شدن صورت، به‌ویژه زیر چشم‌ها

گواتر

علت کم کاری تیروئید

افراد ممکن است به دلایل مختلفی دچار کم کاری تیروئید شوند. در ادامه برخی از علت‌های این بیماری ذکر شده است:

کمبود ید: یکی از اصلی‌ترین دلایل کمک کاری تیروئید، کمبود ید در بدن است. غده تیروئید برای عملکرد صحیح نیازمند این ماده معدنی است. استفاده از نمک یددار در غذا برای کمک به تامین ید بدن و پیشگیری از کم کاری تیروئید، ضروری است.

التهاب تیروئید: گاهی اوقات به علت بیماری خود ایمنی هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. در نتیجه غده تیروئید نمی‌تواند هورمون کافی تولید کند و در نتیجه تیروئید کم کار می‌شود. التهاب تیروئید در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.

التهاب تیروئید پس از زایمان: گاهی اوقات التهاب تیروئید مدت کوتاهی پس از زایمان به صورت موقت در خانم‌ها ظاهر می‌شود. به صورت تقریبی ۱۱-۵٪ خانم‌ها، پس از زایمان دچار التهاب تیروئید و کم کاری تیروئید می‌شوند.

کم کاری تیروئید پس از درمان پرکاری تیروئید: گاهی اوقات افرادی که پرکاری تیروئید دارند پس از درمان با رادیواکتیو و یا عمل جراحی، به علت از دست دادن بخشی از غده تیروئید، دچار کم کاری تیروئید می‌شوند. این مشکل ممکن است چندین ماه یا چندین سال بعد در فرد به وجود آید.

غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید در طب سنتی

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان کم کاری تیروئید اگر چه روش سریع‌تری است. اما ممکن است در نقاط دیگر بدن اختلال ایجاد کنند. علاوه بر این مواد غذایی مصرفی ما در عملکرد غده تیروئید و میزان هورمون‌های تیروئید موثر است. بنابراین در طب سنتی غذاهایی مفید برای کم کاری تیروئید به بیماران توصیه می‌شود. رعایت رژیم غذایی در کنار درمان دارویی باعث درمان سریع‌تر بیماری می‌گردد. گاهی اوقات ممکن است، بنابر نظر پزشک با رژیم غذایی مفید، درمان دارویی متوقف شود.

پیشنهاد مطالعه  علائم پوکی استخوان

متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف اسفناج، نعنا، کدو، شلغم و کاهو به دلیل دارا بودن ید برای کنترل اختلالات تیروئیدی بسیار مفید است. برای دفع سردی اسفناج می‌توان آن را با نمک دریا، زنجبیل و فلفل قرمز پخت.

استفاده از دمنوش‌ها، برای گرم کردن طبع بدن نیز در درمان کم کاری تیروئید موثر است. افراد مبتلا به این بیماری باید از مصرف سردیجات مانند ماست، ماکارونی، سس‌ها و فست‌فود‌ها خودداری کنند.

خودن سه قاشق غذاخوری پودر چهارمغز به صورت روزانه نیز برای این بیماران توصیه می‌شود. برای درمان سریع‌تر می‌توان هر روز یک قاشق پودر سنجد نیز میل کرد.

استفاده از مکمل‌های امگا ۳، ویتامین B، C و E برای درمان اختلال تیروئید مفید است.

غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید در طب سنتی

غذاهای مفید برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

در این بخش ما به معرفی غذاهای مفید برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی می‌پردازیم:

ماهی سالمون به دلیل داشتن ویتامین D فراوان، یکی از مفیدترین غذاها برای درمان کم کای تیروئید است.

ماهی تن و سایر ماهی‌های اقیانوسی دارای تیروزین هستند و برای این بیماران پیشنهاد می‌شود.

مصرف لوبیا سفید، عدس و گوشت قرمز به دلیل داشتن آهن، برای درمان این اختلال مفید است.

سلنیوم در آجیل برزیلی به صورت فراوان وجود دارد. بنابراین مصرف این آجیل توصیه می‌شود.

استفاده از نمک‌های تصفیه‌شده یددار، برای تامین ید مورد نیاز ضروری است. بهتر است برای اینکه ید نمک از بین نرود، آن را در پایان پخت غذا اضافه کرد.

موز و آووکادو دارای تیروزین است؛ بنابراین بهتر است برای درمان این بیماری مصرف گردد.

کدو به دلیل دارا بودن مس یکی از غذاهای مفید برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی به شمار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه  تاثیر ورزش بر استرس و اضطراب

مصرف روزانه شیره و ارده برای گرمی بدن توصیه می‌شود.

غذاهای مضر برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

استفاده از سویا در رژیم غذایی مانع عملکرد ید می‌شود؛ بنابراین در صورت کم کاری تیروئید نباید مصرف گردد. همچنین سبزی‌های چلیپایی مانند کلم بروکلی از تولید هورمون تیروئید جلوگیری می‌کنند. گندم و جو نیز باعث التهاب تیروئید می‌گردد.

مصرف قهوه نیز برای بیماران دارای کمک کاری تیروئید توصیه نمی‌شود. افرادی که دارای تیروئید کمک کار هستند باید توجه داشته باشند، مصرف برخی از داروها نیز ممکن است باعث تشدید بیماری شود؛ بنابراین قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

پزشکان طب سنتی معتقدند استفاده از غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید، می‌تواند روند درمان این اختلال را به سرعت افزایش دهد. همچنین در طول درمان باید از مصرف غذاهای مضر برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی پرهیز نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا