سلامت

تاثیر و علائم کمبود پروتئین در بدن

10 علامت کمبود حاد پروتئین در بدن

امروز، وقتی وارد یک سوپرمارکت بزرگ می شوید، قفسه هایی پر از محصولات پروتئینی را می بینید. دلیل این هیستری پروتئین این است که ما واقعاً به مقادیر کافی از ماده مغذی نیاز داریم. حتی در کشورهای غربی، میزان مصرف روزانه توصیه شده در سطح دولتی تنظیم می شود و حدود 0.75 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (تقریباً 60 گرم در هر 80 کیلوگرم) است، اما بسیاری از کارشناسان تناسب اندام معتقدند که این مقدار باید حتی بیشتر باشد.

پروتئین بلوک سازنده DNA است. اگر فردی فعالیت بدنی داشته باشد، نیاز پروتئینی او بسیار بیشتر از حد متوسط ​​است. از نقطه نظر تغذیه، سوخت هزاران فرآیند متابولیک در بدن است. سیستم های سلولی ما به تولید هورمون ها، آنزیم ها، استخوان ها، غضروف ها، پوست، بافت ها و خون نیاز دارند و پروتئین ها اساس آنها هستند. بهترین منابع پروتئین لبنیات، گوشت، تخم مرغ و غیره است. اگر به اندازه کافی از آنها مصرف کنید، می توانید مطمئن باشید که پروتئین کافی دریافت می کنید، اگر نه، پس باید در مورد گزینه های مصرف در قالب یک مکمل غذایی فکر کنید. و چگونه متوجه می شوید که قربانی کمبود پروتئین هستید؟

علامت کمبود پروتئین در بدن

شما هیچ پیشرفت محسوسی از آموزش مشاهده نمی کنید

اگر پروتئین کافی دریافت نکنید، هر یک از تمرینات شما می تواند بی اثر باشد. چرا اینطور است؟ در حین تمرین، تارهای عضلانی پاره می شوند و در حین ریکاوری آنها حجم ماهیچه ها افزایش می یابد. در غیاب پروتئین، این بازیابی بسیار کندتر و دشوارتر می شود، زیرا فاقد بلوک های ساختمانی برای بازسازی سلول های عضلانی است. مهم نیست که چند ست و تکرار انجام دهید، بدون پروتئین نتیجه مورد انتظار را نخواهید گرفت.

پیشنهاد مطالعه  درمان گوش درد با روغن زیتون و سیر

در اواسط تمرین به شکست می خورید

وقتی عضلات شما سوخت ندارند، نخواهید داشت. حتی اگر برنامه تمرینی کاملی را ساخته باشید، وقتی قدرت اجرای آن را ندارید، همه چیز بی معنی است. به علاوه، پروتئین نقش کلیدی در جذب خوب سایر مواد مغذی مهم مانند آهن و کلسیم دارد. وقتی ظرفیت «ذخیره‌های غذایی» شما کم است، استقامت شما اولین عاملی است که شروع به عبور از شما می‌کند.

شما اغلب مریض می شوید

پروتئین نقش مهمی در سیستم ایمنی دارد زیرا بخشی از سلول‌هایی است که با ارگانیسم‌های بیماری‌زا مبارزه می‌کنند. کمبود آن می تواند یکی از دلایل اصلی بیماری های مکرر باشد.

شما از بی خوابی رنج می برید

استرس تنها چیزی نیست که می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. اگر بدن شما حتی در سطح سلولی احساس گرسنگی کند، باعث می شود از خواب بلند شوید و غذا بخورید. پروتئین باعث بهبود احساس رضایت بعد از غذا می شود. بدون پروتئین، ممکن است در بازیابی قدرت، حتی در حالت استراحت، مشکل داشته باشید.

تاثیر و علائم کمبود پروتئین بر بدن

حال شما خوب نیست

زمانی که رژیم شما نیاز به کاهش مصرف کربوهیدرات دارد، پروتئین با هضم آهسته باعث حفظ روحیه خوب می شود. اگر به اندازه کافی از آن استفاده نکنید، هیچ چیزی نمی تواند جلوی اوج و فرود انسولین را بگیرد و مطمئناً تأثیر منفی بر روحیه شما خواهد داشت.

شما اغلب قربانی جراحات می شوید

با کمبود پروتئین، بدن در جذب کلسیم مشکل دارد و این می تواند منجر به کاهش تراکم مواد معدنی استخوان شود. به عبارت دیگر، به معنای استخوان‌های ضعیف‌تر و خطر آسیب‌دیدگی بیشتر است، به‌ویژه اگر وزنه‌های سنگین کار می‌کنید یا کاردیو با شدت بالا انجام می‌دهید.

پیشنهاد مطالعه  علائم آلرژی در کودکان

شما به آرامی از بیماری و جراحات بهبود می یابند

پروتئین به معنای واقعی کلمه شما را بعد از بیماری یا جراحت روی پای خود می نشاند. اگر از پارگی عضلات، کبودی یا سایر مشکلات مشابه رنج می برید، ممکن است نیازی به تمرین طولانی مدت نداشته باشید. اگر مواد ساختمانی برای بازسازی سلول ها و بافت ها نداشته باشید، بهبودی چندان آسان نخواهد بود.

کچل می شوید یا موهایتان کم می شود

اگر از نظر ژنتیکی مستعد طاسی هستید، راهی برای متوقف کردن این روند وجود ندارد. اما اگر به طور ناگهانی شروع به ریزش مو کردید، این ممکن است نشانه کمبود تغذیه ای جدی باشد. پروتئین از توانایی بدن برای تولید سلول های جدید پشتیبانی می کند، به این معنی که بدون آنها، مو مستعد نازک شدن، شکستن و ریزش است. سایر مشکلات زیبایی مانند ناخن‌های ضعیف و خشکی پوست نیز نشانه‌ای از پروتئین کم است.

تاثیر و علائم کمبود پروتئین بر بدن

شما نمی توانید از خوردن شیرینی دست بردارید

کربوهیدرات ها به تنهایی برای ایجاد احساس سیری کافی نیستند، شما به پروتئین نیز نیاز دارید. اگر آنها را در مقادیر بهینه دریافت نکنید، احساس نیاز به خوردن همه چیز جلوی چشم خود به خصوص غذاهای شیرین می کنید.

شما نمی توانید تمرکز کنید

پروتئین را می توان به معنای واقعی کلمه به عنوان غذا برای ذهن تعریف کرد. بدون آن، انتقال دهنده های عصبی در مغز نمی توانند به درستی کار کنند. این بدان معناست که در تمرکز مشکل خواهید داشت و احتمالاً به راحتی حواس شما پرت خواهد شد. اگر این وضعیت برای شما معمولی نیست، بدن شما ممکن است به پروتئین نیاز داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه  علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا