سلامت

ارتباط بیماری و اختلال تیروئید با سایر اندام ها

سیستم قلبی عروقی و غده تیروئید

تیروکسین که توسط غده تیروئید ترشح می شود، تعداد ضربان قلب (تپش) در دقیقه و مقدار (جریان) خونی را که قلب به ضربان قلب پمپ می کند، تنظیم می کند. به همین دلیل، هنگامی که پرکاری تیروئید را مشاهده می کنیم، اغلب شتاب (تاکی کاردی) و آریتمی (آریتمی) مشاهده می شود.

در نتیجه بیمار نبض خود را احساس می کند. در موارد دیگر، مانند درمان با دوزهای بالای هورمون های تیروئید، آریتمی قلبی مشاهده می شود.

اولین چیزی که بیمار پس از درمان پرکاری تیروئید متوجه می شود، بازگشت سریع ضربان قلب به حالت عادی است. بدون اینکه بدانند علت آریتمی بیماری غده تیروئید است، به چنین بیمارانی درمان طولانی مدت برای اصلاح ریتم داده می شود، اما بی فایده است.

دلیل این امر این است که علت اصلی درمان نمی شود – بیماری تیروئید، بنابراین علائم ادامه می یابد. با کم کاری تیروئید، ضربان قلب می تواند به کمتر از 70 ضربه در دقیقه کاهش یابد. همچنین کلسترول بیمار افزایش می یابد. کلسترول بالا در این بیماران حتی با رژیم غذایی و دارو کاهش نمی یابد.

اگر کمبود هورمون تیروئید بیمار به سرعت بهبود نیابد، خطر حمله قلبی و سکته به شدت افزایش می یابد.

پیشنهاد مطالعه  برای حالت تهوع چه بخوریم

در صورت شناسایی چنین مشکلی، باید ارزیابی مجدد بیماری تیروئید انجام شود و به این بیماران دوز کافی از هورمون تیروئید برای درمان داده شود. این درمان باید برای مدت طولانی با نظارت دقیق ادامه یابد.

پوکی استخوان و اختلال تیروئید

پوکی استخوان می تواند در نتیجه خود بیماری تیروئید یا به دلیل مصرف داروهای تیروئیدی رخ دهد. بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند باید تحت نظر پزشک باشند.

اختلال در چرخه قاعدگی و غده تیروئید

در صورت بروز مشکلات قاعدگی، ابتدا سطح هورمون های جنسی کنترل می شود، یعنی. سطح استروژن و پروژسترون در خون زنان. البته باید در نظر داشت که اختلالات قاعدگی ممکن است به دلیل کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید بیش از حد غده تیروئید باشد، حتی زمانی که هورمون های جنسی در سطوح طبیعی هستند.

در چنین بیمارانی ابتدا اختلال هورمون تیروئید درمان می شود و درمان اختلال قاعدگی بعد از یک دوره 6-3 ماهه تجویز می شود.

بیماری تیروئید و ناباروری

اختلال در هورمون های تیروئید در زنان می تواند باعث اختلال در تخمک گذاری، قاعدگی و حتی ناباروری شود. هم افزایش و هم کاهش سطح هورمون های تیروئید برای عملکرد تولید مثل زنان مضر است. بنابراین، قبل از شروع درمان برای بیمارانی که ناباروری دارند، باید آزمایشات تیروئید انجام شود.

در مردان مبتلا به بیماری تیروئید، اختلالاتی در حرکت اسپرم وجود دارد که علت ناباروری است. بنابراین، مطالعات مربوط به تیروئید باید قبل از شروع درمان در بیماران مردی که ناباروری تشخیص داده شده است، انجام شود.

ارتباط اختلال تیروئید با سایر اندام ها

بیماری تیروئید در نوزادان

بیماری تیروئیدی که در نوزادان یافت می شود معمولاً از بیماری تیروئید مادر در دوران بارداری ناشی می شود . گاهی اوقات، زمانی که بیماری تیروئید مادر وجود ندارد، تیروئید پرکاری یا کم کاری تیروئید در نوزاد تازه متولد شده مشاهده می شود.

پیشنهاد مطالعه  بهترین زمان خواب

اگرچه نادر است، اما در برخی موارد غده تیروئید در نوزادان رشد نمی کند (به اصطلاح آپلازی تیروئید). موقعیت خاص دیگر، قرار گرفتن غده تیروئید در مکانی متفاوت از حالت طبیعی است.

شایع ترین و خطرناک ترین بیماری تیروئید در نوزادان کمبود ترشح هورمون تیروئید است. این کم کاری تیروئید نوزادی که فاقد مقادیر کافی هورمون تیروئید در نوزادان است، مانع از رشد جسمی و فکری نوزادان می شود.

در حالی که درمان موفقیت آمیز منجر به یک نتیجه کامل در نوزادان به طور کلی می شود، در نوزادان درمان نشده، رشد چشمگیر و عقب ماندگی ذهنی اجتناب ناپذیر است. بنابراین تشخیص به موقع ضروری است.

میزان بروز این بیماری بسته به کشور و حساسیت تست غربالگری مورد استفاده متفاوت است. تخمین زده می شود که از هر 3300 نوزاد در اروپا یک نوزاد دچار کمبود هورمون های تیروئید است. در موارد درمان نشده، نقایص ذهنی شدید ممکن است رخ دهد.

مو و ناخن در بیماری های غده تیروئید

بیماری های غده تیروئید، به ویژه آنهایی که کمبود هورمون های تیروئیدی دارند (کم کاری تیروئید)، سلامت تمام بافت هایی را که با محیط خارجی در تماس هستند – ناخن، پوست و مو، مختل می کند. در بیمارانی که کمبود هورمون های تیروئیدی دارند، ناخن های شکننده، لایه لایه شدن، ظهور لکه های سفید رنگ روی ناخن ها مشاهده می شود. و با پرکاری تیروئید، ریزش مو مشاهده می شود. در کم کاری تیروئید، ریزش مو کمتر دیده می شود، اما ساختار مو به طور قابل توجهی مختل می شود.

ارتباط اختلال تیروئید با سایر اندام ها

بیماری تیروئید و چاقی

از هر چهار فرد دارای اضافه وزن، یک نفر کمبود هورمون تیروئید پنهان (زیر بالینی) را تجربه می کند. آنها سرعت متابولیسم ما را تعیین می کنند. در جایی که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند، متابولیسم کندتر می شود و چاقی رخ می دهد. چاقی عمدتا در اطراف شکم رخ می دهد. در بیمارانی که می خواهند وزن کم کنند، ابتدا باید هورمون های تیروئید اندازه گیری شود – مانند TSH به عنوان آزمایش غربالگری.

پیشنهاد مطالعه  انواع بهترین ویتامین برای بدن در زمستان

سایر اثرات سلامتی در بیماری های غده تیروئید

در صورت کم کاری تیروئید، انسداد روده و خستگی مزمن نیز مشاهده می شود. در حالی که در پرکاری تیروئید ممکن است اسهال و حالت تهوع رخ دهد. در اکثر بیماری های تیروئید، فراموشی، درد مفاصل، گرفتگی عضلات، خستگی، از دست دادن انگیزه، تمایل به افسردگی و کاهش میل جنسی ممکن است رخ دهد. هر گونه اختلال در هورمون های تیروئید بر تمام سیستم های بدن تأثیر می گذارد و باعث مشکلات سلامتی قابل توجهی می شود. این سیستم هورمونی، که بسیار مهم است، نیاز به نظارت دارد، بنابراین به طور منظم با پزشک خود مشورت کنید و سطح TSH و T4 خود را در خون خود کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا