آشپزی

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

آموزش تهیه بستنی سنتی با ثعلب

یکی از بهترین انتخاب ها برای فصل گرم بستنی می باشد. بستنی دارای طعم های مختلفی می باشد که هر کس بنا به ذائقه خود می تواند طعم مورد نظر خود را انتخاب کند. اما یکی از بستنی هایی که می توان گفت بیشتر مردم علاقه خاصی به آن دارند، بستنی سنتی می باشد. بستنی سنتی به دلیل داشتن طعم زعفرانی و تکه های خامه یک دسر پرطرفدار در بین ما ایرانی ها می باشد.

در تهیه بستنی سنتی از گیاهی به نام ثعلب استفاده می شود. طبع ثعلب گرم و مرطوب می باشد و فواید بسیاری برای بدن دارد. گیاه ثعلب به دلیل داشتن ماده قندی نشاسته مانند، باعث ایجاد حالت کشسانی در بافت بستنی می شود. در ادامه می خواهیم شما را با طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب آشنا کنیم. همچنین در مطلبی دیگر در مورد تهیه بستنی سنتی بدون ثعلب آموزش داده ایم.

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

مواد لازم برای 6 نفر

شیر پرچرب 4 پیمانه
شکر 2 پیمانه
ثعلب 2 قاشق چایخوری
گلاب نصف پیمانه
خامه 100 گرم
خلال پسته و زعفران دم کرده به مقدار لازم

مرحله اول

در مرحله اول تهیه بستنی سنتی با ثعلب باید تکه های خامه در بستنی را درست کنید. برای این کار ابتدا خامه را با چنگال بزنید و سپس یک سینی لبه دار را انتخاب کنید. یک پلاستیک را کف سینی پهن کنید و خامه را در داخل سینی پهن کنید. سعی کنید سینی که انتخاب می کنید نسبت به حجم خامه مناسب باشد تا خامه بصورت نازک و به قطر 2 میلیمتر روی آن پهن شود. سپس سینی خامه را در فریز قرار دهید تا خامه یخ بزند.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه معجون خانگی انرژی‌زا

نکته: برای انتخاب خامه باید خامه ای را انتخاب کنید که بالای 35 درصد چربی داشته باشد.

مرحله دوم

حالا تا زمانیکه خامه یخ بزند باید شیر را داخل یک قابلمه بریزیم و اجازه دهیم تا شیر به جوش آید. زمانیکه شیر به جوش آمد باید زیر شعله را کم کنید و سپس زعفران را به همراه گلاب به شیر اضافه کنیم. مقدار زعفران ریخته شده کاملا سلیقه ای می باشد. توجه کنید زمانیکه بستنی خودش را می گیرد رنگ آن روشن تر می شود، پس می توانید زعفران را کمی بیشتر اضافه کنید.

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

مرحله سوم

در این مرحله نوبت به مخلوط کردن ثعلب و شکر می شود. بعد از مخلوط شدن باید کم کم این مخلوط را به شیر اضافه کنیم. حتما این کار را به تدریج انجام دهید و مخلوط را خوب هم بزنید تا تمامی مواد در شیر مخلوط شوند. در انتها مخلوط شیر با اضافه کردن ثعلب غلیظ خواهد شد.

نکته: توجه کنید ثعلب را اگر به یکباره به مواد اضافه کنید، ثعلب گلوله گلوله می شود و به طور کامل در شیر حل نمی شود. در ضمن حواستان باشد که شعله گاز ملایم باشد.

مرحله چهارم

حالا باید قابلمه را از روی حرارت بردارید و سپس مخلوط را داخل یک کاسه استیل و یا شیشه ای بریزید و سپس یک کاسه بزرگتر را پر از یخ یا پودر یخ کنید و بعد کاسه محتوی شیر را داخل کاسه یخ بگذارید. سپس مخلوط شیر را مدام هم بزنید تا شیر خودش را بگیرد و مخلوط ما کش دار شود.

پیشنهاد مطالعه  طرز تهیه آش دوغ

مرحله پنجم

در این مرحله مخلوط شیر هم سرد شده و هم کشدار. حالا باید روی ظرف را بپوشانیم و ظرف را به فریزر انتقال دهیم. با گذشت تقریبا نیم ساعت مخلوط شیر منجمد خواهد شد و باید ظرف را از فریزر خارج کنیم و مخلوط را هم بزنیم تا باز کش دار شود. به همین ترتیب این کار را هر نیم ساعت یکبار و برای 5 الی 6 بار تکرار کنید تا بستنی شما کشدار شود.

مرحله ششم

حالا نوبت تکه کردن خامه ها است. سینی حاوی خامه را از فریزر خارج می کنیم و خامه ها را به کمک یک کاردک خرد می کنیم. سپس خامه ها را به همراه مقداری مغز پسته خرد شده به داخل کاسه بستنی می ریزیم و بستنی را دوباره هم می زنیم. مخلوط بستنی را باید برای حداقل 5 الی 6 ساعت در داخل فریزر بگذاریم تا بستنی کاملا خودش را بگیرد و آماده شود.طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

مرحله هفتم

در این مرحله بستنی ما آماده می باشد. برای سرو می توانید آنها را در داخل نان های بستنی بریزید و با پودر پسته آنها را تزیین کنید.طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

نکات مهم برای تهیه بستنی سنتی با ثعلب

  1. حتما از ثعلب باکیفیت استفاده کنید و بهتر است آنرا از مراکز فروش لوازم قنادی تهیه کنید.
  2. حتما شکر را به میزان لازم اضافه کنید، زیرا زیاد بودن شکر در بستنی باعث نبستن آن می شود.
  3. حتما شیر را قبل از درست کردن بستنی بجوشانید.
  4. برای درست کردن بستنی در دستگاه بستنی ساز، حتما بستنی را باید به مدت نیم ساعت در فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد.
  5. ثعلب باعث کش دار شدن بستنی می شود اما از اضافه کردن مقدار زیاد آن خودداری کنید تا بستنی شما خراب نشود.
پیشنهاد مطالعه  غذای ساده و ارزان برای شام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا